Hyvispaavi Franciscus läpsäisi naista ja herätti paheksuntaa – mitä tapahtuu, kun idoliksi nostettu ihminen paljastuu vajavaiseksi?
Paavi Franciscusta ihaillaan ympäri maailmaa sekä maallisissa että uskonnollisissa piireissä. Kuvalähteet: Gregorio Borgia / Lehtikuva ja iStock

Paavi Franciscusta ihaillaan ympäri maailmaa sekä maallisissa että uskonnollisissa piireissä. Kuvalähteet: Gregorio Borgia / Lehtikuva ja iStock

Hyvispaavi Franciscus läpsäisi naista ja herätti paheksuntaa – mitä tapahtuu, kun idoliksi nostettu ihminen paljastuu vajavaiseksi?

”Me kaipaamme ihmistä, joka olisi täydellinen, koske emme itse ole täydellisiä”, sanoo emeritusprofessori Paavo Kettunen.

Videokamera käy. Uudenvuoden aattoilta pimenee. Pietarinkirkon aukiolle Vatikaaniin on kokoontunut ihmisiä. Paavi Franciscus kävelee aidan takana ja tervehtii, kättelee ja koskettaa paikalle tulleita.

Kun paavi lähestyy, väkijoukossa odottava nainen tekee ristinmerkin. Juuri, kun Franciscus on tulossa naisen kohdalle, hän kääntyykin ja alkaa kävellä pois.

Nainen kurottaa ja ottaa paavin kädestä kiinni. Paavi nytkähtää, ja hänen kasvoillaan näkyy ärtymys.

Paavi yrittää kiskaista kätensä vapaaksi, mutta nainen ei päästä irti. Niinpä Franciscus tekee videokameran edessä jotain, mikä saa someaktivistit ja uutistoimittajat ympäri maailmaa naputtamaan näppäimistöjään: hän läpsäisee naista kädelle kaksi kertaa.

Apostoli Pietarin seuraaja, taivasten valtakunnan avainten haltija löi häntä ihailevaa naista.

Tapaus näkyy esimerkiksi The Telegraphin videolla:

Toista video

– Paavillakin on rajansa ja psykodynamiikkansa. Se on luonnollista, peri-inhimillistä, sanoo käytännöllisen teologian emeritusprofessori Paavo Kettunen.

– Takertujia varmasti riittää. Jeesuksellahan oli samanlaista tungoksessa.

Paavi Franciscuksen reaktiossa ei ole mitään outoa.

Sen sijaan jotain outoa on siinä, miten ihmiset kautta maailman reagoivat Franciscuksen ärsyyntymiseen.

Vuonna 2013 paaviksi valittu Franciscus on nostettu jalustalle etenkin liberaaleissa ja maallisissa piireissä. Franciscus on ottanut aktiivisesti kantaa ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi, julistanut sosiaalista oikeudenmukaisuutta ja suhtautunut totuttua suopeammin seksuaalivähemmistöihin.

Hänestä on tehty idoli, esikuva 2000-luvun hyville ihmisille.

Ja sitten hän menee ja lyö toista ihmistä.

Rauhannobelisteja, joista paljastui varjopuolia

Kaiken takana on kaipuu, tuumii Paavo Kettunen.

– Me kaipaamme ihmistä, joka olisi täydellinen, koska emme itse ole täydellisiä. Toivomme, että idoli täyttää ne puutteet, joita meissä itsessämme on.

– Jos olen osa sitä yhteisöä, johon idolisoitu ihminen kuuluu, minullekin tulee osa hänen hyvyydestään.

Kettunen on syventynyt tutkimustyössään etenkin häpeän kokemukseen uskonnollisissa yhteisöissä. Hän on perehtynyt myös ihmisten idealisaatioon ja sen murenemiseen, ja juuri siitä tässä on kyse.

Kaikki tapauksia yhdistää yksi asia: kansan käsitys idolistaan sai kolhun.

Esimerkkejä on helppo löytää. Burmalainen demokratia- ja ihmisoikeusaktivisti Aung San Suu Kyi sai vuonna 1991 Nobelin rauhanpalkinnon. Vuoden 2016 jälkeen Suu Kyin maine alkoi rakoilla, kun hän ei selväsanaisesti tuominnut rohingya-muslimeihin kohdistuvaa kansanmurhaa. Suu Kyi on myös kutsunut muslimien maahanmuuttoa yhdeksi Kaakkois-Aasian ja Euroopan suurimmista ongelmista.

Viime vuonna varjo lankesi myös toisen rauhannobelistin ylle, nimittäin vuonna 1968 murhatun ihmisoikeusaktivistin ja pastorin Martin Luther Kingin. FBI:n julkaisemien asiakirjojen mukaan Kingillä oli avioliiton ulkopuolisia suhteita yli 40 naiseen. Lisäksi Kingin kerrotaan osallistuneen orgioihin ja naureskelleen vieressä, kun hänen ystävänsä raiskasi naisen hotellihuoneessa. Asiakirjoissa esitettyjä väitteitä on kyseenalaistettu, mutta epäilys pysyy.

Kansanmurhan puolustelu, raiskauksen hyväksyminen ja kädelle läpsäiseminen ovat tietenkin vakavuudeltaan eri maailmoista. Kaikki tapauksia kuitenkin yhdistää yksi asia: kansan käsitys idolistaan sai kolhun.

Aung San Suu Kyin maine alkoi rakoilla, kun hän ei selväsanaisesti tuominnut rohingya-muslimeihin kohdistuvaa kansanmurhaa. Kuvalähteet: Claude TRUONG-NGOC / Wikimedia Commons ja iStock.

Aung San Suu Kyin maine alkoi rakoilla, kun hän ei selväsanaisesti tuominnut rohingya-muslimeihin kohdistuvaa kansanmurhaa. Kuvalähteet: Claude TRUONG-NGOC / Wikimedia Commons ja iStock.

Piispat ja poliittiset johtajat ovat vaaravyöhykkeellä

Ketään ei ole syytä paheksua siitä, että häntä ihaillaan. Ongelmia syntyy, jos ihailun kohde alkaa itse uskoa epärealistisiin käsityksiin itsestään.

– Että kyllä, näin täydellinen minä todella olen, Paavo Kettunen selittää.

Suomessa vaaravyöhykkeellä ovat esimerkiksi piispat ja poliittiset johtajat.

– Jokainen piispa joutuu voimakkaan idealisaation kohteeksi, Kettunen toteaa.

Siinä, miten aikuiset ihmiset suhtautuvat idoliinsa, on jotain samanlaista kuin siinä, miten pieni lapsi suhtautuu vanhempiinsa.

Viisas johtaja pyrkii johdattamaan ihailijansa omalle kasvun tielle.

Lapsi olettaa, että vanhempi tietää kaiken, osaa kaiken eikä koskaan väsy.

– Piispanhan odotetaan olevan uupumaton. Hänellä on vastaukset kaikkiin elämän kysymyksiin. Hän on opissa erehtymätön.

Viisas johtaja ei lähde tukemaan tällaisia ajatuksia. Viisas johtaja pyrkii johdattamaan ihailijansa omalle kasvun tielle. Niin tekee myös hyvä vanhempi: opettaa lasta itse keksimään ratkaisuja.

Idoliksi nostetun ihmisen olisi Kettusen mukaan tärkeää hankkia itselleen maadoittava ihminen, jonka kanssa voi puhua kokemuksistaan. Sellainen voi olla esimerkiksi työnohjaaja tai psykoterapeutti.

Messiaat on tapana ristiinnaulita

Yksikään ihminen ei ole täydellinen. Siksi jokaisen johtajan tulisi varautua siihen, että tuottaa pettymyksen.

– Ne, joista tehdään messiaita, yleensä myös ristiinnaulitaan, Paavo Kettunen summaa.

Raamatun kertomuksissa sankareilla on usein varjonsa. Oli kyseessä sitten Mooses, Daavid, Paavali tai itse Jeesus, kustakin heistä kerrotaan myös vähemmän mairittelevia juttuja. On äkkipikaisuutta ja itsekkyyttä, on huonoja valintoja ja epäystävällisiä vastauksia.

Kettusen mielestä on hyvä, että sekin puoli tulee esille.

– Se tekee tarinasta uskottavamman. Tällaisten vaillinaisten ja puutteellisten hahmojen kautta Jumala voi toimia, Kettunen sanoo.

– Jumala mieltyy vähäpätöiseen. Jumala kääntää kasvonsa sen puoleen, joka tuntee, ettei ole mitään.

Kun idolin maine murtuu, ihailija voi reagoida siihen kahdella tavalla. Yksi vaihtoehto on, että häneltä menee usko koko asiaan. Ilmiö on tuttu niin politiikassa kuin uskonnossakin.

Toinen vaihtoehto on Kettusen mukaan kypsempi.

– Idolissaan voikin tunnistaa ihmisen, jonka seurassa voi itsekin olla epätäydellinen. Vajavaisen lähellä on tilaa toiselle vajavaiselle. Täydellisen seurassa tulee kylmä olo.

Jos entinen idoli puolustelee kansanmurhaa, hänen epätäydellisessä seurassaankin voi olla kylmä olo. Mutta läpsijäpaavi Franciscuksen tapauksessa Kettusen esimerkki voi toimia.

Seuraavana päivänä paavi otti tapauksen itse julkisesti esille. ”Menetämme usein malttimme, myös minä, ja pyydän anteeksi eilistä huonoa esimerkkiäni”, Franciscus sanoi uuden vuoden puheessaan.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi