null Piispan erityisavustaja matkaa ihmeiden perässä

Kozelshtshanin ihmeitätekevä Jumalansynnyttäjän ikoni Uspenskin katedraalissa on pastori Kaisa Karirannalle tärkeä osa rukousta. Kariranta on Helsingin piispan Irja Askolan erityisavustaja.

Kozelshtshanin ihmeitätekevä Jumalansynnyttäjän ikoni Uspenskin katedraalissa on pastori Kaisa Karirannalle tärkeä osa rukousta. Kariranta on Helsingin piispan Irja Askolan erityisavustaja.

Hengellisyys

Piispan erityisavustaja matkaa ihmeiden perässä

Euroopassa on kirkkoja ja luostareita, joissa ihmiset rukoilevat ihmeiden toivossa. Pastori Kaisa Kariranta käy katsomassa, mitä siellä tapahtuu.

Luterilainen ei usko ihmeisiin. Täällä ei tautiin auta rukous vaan rokote. Uskon pitää olla rationaalisesti selitettävissä, tai se on keskivertosuomalaisen mielestä huuhaata, jolla ihmisiä rahastetaan.

Teologi Kaisa Kariranta asettuu hieman poikkiteloin. Hän uskoo ihmeisiin. Vaikka ilmiöille on rationaalinen selitys, sen rinnalla voi hänen mielestään olla myös uskonnollinen tulkinta. Silloin operoidaan semmoisella käsitteellä kuin ihme.

– Ihme tapahtuu, kun vastoin kaikkia rationaalisia laskelmia ja odotuksia jokin syvä halu toteutuu, Kariranta sanoo.

Ihme ei ole sama kuin sattuma. Kun joku voittaa lotossa miljoonan, se on puhdas sattuma. Ja vaikka voittaisi kolmena perättäisenä viikkona, sekään ei ole ihme.

– Rahan haluaminen ei ole kovin syvällinen halu, Kariranta sanoo.

Ihmeeseen liittyvän halun täytyy siis olla jotakin ylevää.

– Tosin sainhan minä itse apurahan kirjaani varten, Kariranta virnistää.

Kirja, jota hän kirjoittaa, koskee pyhiinvaelluskohteita, joissa on ihmeitä tekeviä ikoneja tai patsaita. Niitä on pitkin Euroopan kirkkoja ja luostareita.

Jos Jumalaan uskova ihminen selittää kaikki asiat rationaalisesti, Jumala itse kutistuu rationaalisen maailman kokoiseksi.

- Pastori Kaisa Kariranta

Elämän kokeminen merkitykselliseksi on ihme

Vaikka Kaisa Kariranta tuntee kovaa kiinnostusta ihmeisiin, hänellä ei ole mitään erityistä uskovaistaustaa.

– Lapsuudenkotikin oli tavallinen kaappiluterilainen, hän sanoo.

Silti hänestä tuli teologi, sillä lukion uskonnonopettaja oli etevä. Kolme ja puoli vuotta Kariranta on ollut piispa Irja Askolan erityisavustaja. Papiksi hänet vihittiin joulukuussa 2016.

– Uskonnonharjoittaminen on tullut tutuksi minulle oikeastaan vasta työn kautta, Kariranta sanoo.

Hän käy kerran viikossa ehtoollisella. Aina muistaessaan hän rukoilee.

– Se tahtoo kuitenkin jäädä vain ikonien katseluksi.

Eli ei, piispan avustaja ei ole niin sanottu hihhuli.

– Usko ihmeisiin ei kumoa rationaalista selitystä. Ne kulkevat käsi kädessä, Kariranta vakuuttaa.

– Jos ihminen uskoo Jumalaan, niin miksei sitten elämäntapahtumia voisi tulkita uskonnollisesti? Jos Jumalaan uskova ihminen selittää kaikki asiat rationaalisesti, Jumala itse kutistuu rationaalisen maailman kokoiseksi, Kariranta sanoo.

Sellainen ei olisi Jumala ensinkään. Jumalan todellisuus itsessään edellyttää ihme-teologian.

– Kysymys on elämän tarkoituksellisuuden kokemisesta. Sairaudesta paranemisen lääketieteellinen selitys ei muuta ihmistä. Sairaudesta paranemisen uskonnollinen tulkinta antaa tarkoituksen, Kariranta sanoo.

"En juokse paahtoleipien perässä"

Luterilaisuudessa puhe ihmeistä on jäänyt vain marginaaliryhmille. Toisin on roomalaiskatolisessa ja ortodoksisessa kirkossa. Sen vuoksi Kariranta koluaakin Euroopan luostareita ja kirkkoja.

– En juoksentele paahtoleipään ilmestyvän Jeesuksen perässä, Kariranta sanoo.

Hän viittaa hieman hilpeiltä kuulostaviin takavuosien uutisiin, joissa Jeesus on ilmestynyt milloin paahtoleipään, milloin Maria ladonoveen.

– Valitsen sellaiset paikat, joissa on historiaa. Rukouksen haju tarttuu sellaisiin paikkoihin, joissa rukoillaan paljon, Kariranta sanoo.

Ja näissä paikoissa käy ihmisiä paljon.

– Esimerkiksi Lourdesissa käy vuosittain kuusi miljoonaa pyhiinvaeltajaa, Kariranta kertoo.

Monet luostarit ovat Jumala-yhteyden kokemisen paikkoja, ja monilla kristityillä on kertomuksia rukousvastauksista.

– Tavoitteena on kirjoittaa omista ja muiden kokemuksista reheviä tarinoita. En kuitenkaan arvota tarinoita enkä pyri osoittamaan, että jokin on tai ei ole totta.

Toista video

Kaisa Kariranta aloittaa Kirkko ja kaupungin verkkosivuilla videoblogin maanantaina 20.3.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.