Keksi emoji, joka kuvaa anteeksiantoa – kampanja käynnistyi kirkon aloitteesta
Kampanjan tuottamia emoji-ideoita.

Kampanjan tuottamia emoji-ideoita.

Keksi emoji, joka kuvaa anteeksiantoa – kampanja käynnistyi kirkon aloitteesta

Tänään käynnistyvä forgivemoji -kampanja etsii ideoita emojiksi, jolla voi kertoa ”Annan sinulle anteeksi”. Emoji pyritään saamaan mukaan maailmanlaajaan valikoimaan.

Maailmassa on tällä hetkellä 3019 Unicode-järjestelmään otettua virallista emojia. Suosituimmat niistä kuvaavat kasvojenilmeillä tunnetiloja tai rakkautta sydämillä. Moni kuittaa saamansa viestin peukku ylös -emojilla tai ok-merkillä. Emojeista löytyy muun muassa astronautti, pussaavia kissoja ja saunomista kuvaava merkki. Listaa täydennetään vuosittain.

Mutta yksi on joukosta poissa. Valikoimasta ei vielä löydy emojia, jolla voisi sanoa ”Annan sinulle anteeksi”. Suomesta käynnistyvä forgivemoji-kampanja etsii sellaista nyt kolmen kuukauden ajan. Ehdotuksia voi lähettää kampanjan verkkosivuilla. Parhaat ideat pääsevät mukaan äänestykseen, jossa kuka tahansa voi käydä äänestämässä omia suosikkejaan.

Marraskuussa kampanjan työryhmä tekee päätöksen parhaasta ideasta ja lähettää sen emojivalikoimaa hallinnoivalle Unicode-järjestölle. Tavoite on saada uusi anteeksiantamista kuvaava emoji mukaan maailmanlaajuiseen valikoimaan.

Unicode määrittelee, mitä emojeja ihmisillä pitää olla käytettävissä ja antaa eri palveluille ja laitevalmistajille raamit niiden toteuttamiselle. Järjestö päivittää emojivalikoimaa kerran vuodessa. Matka emojin hakemisesta emojin saatavuuteen puhelimessa voi kestää parikin vuotta. Hakemuksessa on perusteltava muun muassa emojin käyttötarkoitusta ja -tiheyttä, erottuvuutta sekä toteuttamiskelpoisuutta.

Anteeksiantoa tarvitaan rauhan rakentamisessa

Emoji-kampanja on käynnistynyt Suomen evankelis-luterilaisen kirkon aloitteesta.

– Idea tähän tuli rauhan teemavuotemme aikana. Toivomme, että kampanja innostaa erilaisia ihmisiä mukaan keskusteluun, kertoo viestintäjohtaja Tuomo Pesonen Kirkkohallituksesta.

Kampanjassa on mukana hyväntekeväisyysjärjestöjä, joiden kohteisiin kerätään varoja emojin etsinnän ohessa. Kampanjan verkkosivuilla on tietoa keräyskohteista.

Emojit ovat nykyaikainen muoto käydä vuoropuhelua ja anteeksiantaminen on tärkeää liittää niihin mukaan.
– Elina Lehtinen

Rauhannobelisti Martti Ahtisaaren perustama konfliktinratkaisujärjestö CMI lähti mukaan, koska kampanjan teemat, anteeksiantaminen ja rauhantyö, sopivat järjestön ajamiin asioihin. CMI ehkäisee ja ratkaisee väkivaltaisia konflikteja neuvottelun ja vuoropuhelun avulla ympäri maailmaa.

– Visiomme tulee presidentti Martti Ahtisaarelta: kaikki konfliktit ovat ratkaistavissa. Emojit ovat nykyaikainen muoto käydä vuoropuhelua ja anteeksiantaminen on tärkeää liittää niihin mukaan, kertoo CMI:n viestintä- ja varainhankintajohtaja Elina Lehtinen.

Julkkikset kertovat videoilla anteeksiannosta

Myös Suomen Lähetysseuralle on tärkeää olla mukana rakentamassa rauhaa ja sovintoa erilaisista taustoista tulevien ihmisten välille.

– Suomen Lähetysseura tekee rauhankasvatustyötä kouluissa ja pakolaisleireillä. Me uskomme, että kasvattamalla lapsia rakastamaan lähimmäistä ja hyväksymään erilaisuutta, pystymme tukemaan rauhaisaa rinnakkaiseloa, sanoo Suomen Lähetysseuran toiminnanjohtaja Rolf Steffansson.

Kirkon Ulkomaanavun rauhanverkosto kohdistaa kampanjalla kerättyjä lahjoitusvaroja sovinnon- ja rauhantyöhön esimerkiksi Somaliassa, Keniassa, Keski-Afrikan tasavallassa ja Kaakkois-Aasiassa. Rauhanverkoston sihteeristön päällikkö Sara Linnoinen toteaa, että anteeksiannolla on keskeinen rooli pysyvän rauhan rakentamisessa.

Kampanjassa ovat mukana myös Helsingin seurakuntayhtymä, Helsingin Diakonissalaitos, Sovinnon kansanliike ja viestintätoimisto Kaiku Helsinki.

Kampanjan nettisivuilla viisi tunnettua suomalaista kertoo mietteitään anteeksiantamisen merkityksestä. Mukana ovat laulaja-lauluntekijä ja popkanteletar Ida Elina, Espoon piispa Kaisamari Hintikka, urheilutoimittaja Kaj Kunnas, näyttelijä Minttu Mustakallio ja toimittaja ja kirjailija Kimmo Ohtonen.

Kampanjaan voi lähettää omia videotervehdyksiä tai viestejä ja haastaa ystäviä mukaan. Videoita otetaan vastaan osoitteessa forgivemoji@kaikuhelsinki.fi. Kampanjan aihetunniste on #forgivemoji.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi