null Ketola: Tutkija ei voi sanoa rumaa sanaa, mutta kirkon päälle se joskus sopii – ukrainalaisen suurarkkipiispan puheet ovat koventuneet

Ketola: Tutkija ei voi sanoa rumaa sanaa, mutta kirkon päälle se joskus sopii – ukrainalaisen suurarkkipiispan puheet ovat koventuneet

Ukrainan kreikkalaiskatolisen kirkon pään Svjatoslavin mielestä meneillään oleva sota on myös hengellinen taistelu hyvän ja pahan välillä. 

Opettaessani kirkkohistorian opiskelijoille tutkimuksen tekemistä ja kirjoittamista yksi tärkeistä pointeista on se, mihin tyyliin omia johtopäätöksiä ja analyysejä sopii tehdä.

Vaikka menneisyydessä – aivan lähimenneisyydessäkin – toimineiden ihmisten sanat ja teot kuinka pistäisivät vihaksi ja herättäisivät tutkijassa moraalista paheksuntaa, hänen ei tieteellisessä opinnäytteessä sovi moralisoida ja arvostella tutkimuksen kohteita. Tutkija yrittää kylmänviileästi antaa perusteltuja vastauksia ennen muuta miksi-kysymyksiin. Miksi asiat ovat menneet niin kuin ne ovat menneet?

Svjatoslav on varoittanut antamasta pikkusormea pahalle.

Viime aikoina olen paneutunut Ukrainan kirkkojen toimintaan Venäjän hyökkäyssodan aikana. Erityisesti olen seurannut Ukrainan kreikkalaiskatolisen kirkon pään, suurarkkipiispa Svjatoslavin kannanottoja. Myös uniaateiksi kutsutut kreikkalaiskatolilaiset muodostavat eräänlaisen hybridikirkon: se on paavin alainen katolinen kirkko, jonka jumalanpalvelusliturgia on ortodoksinen. Kirkon omalaatuista historiaa ei ole kuitenkaan tässä tilaa avata.

Svjatoslav on sodan aikana puhutellut ukrainalaisia päivittäin videotervehdyksin. Hän luo silmäyksen sotatilanteeseen, kertoo kirkon toimista hädänalaisten auttamiseksi ja kannustaa kansaa uskomaan Ukrainan voittoon. ”Ukraina taistelee, Ukraina kestää, Ukraina puolustaa totuutta!” on hänen toistuva rohkaisunsa. Hän vastaa myös ihmisten uskonnollisiin pohdintoihin. Saako venäläisiä vihata? Saako miehittäjiä tappaa? Saako rukoilla Putinin kuoleman puolesta?

Svjatoslav on pyrkinyt toppuuttelemaan vihapuhetta ja varoittanut antamasta pikkusormea pahalle. Mutta hänenkin kielenkäyttönsä on muuttunut kovemmaksi siviiliuhrien määrän vain kasvaessa. Hänelle Venäjä ja Putin edustavat pahan valtaa maailmassa. Menossa oleva sota on kaiken muun ohella hengellinen taistelu hyvän ja pahan välillä. Tutkija ei voisi näin todeta, kirkon pää kyllä.

Kirjoittaja on juuriltaan eteläpohjalainen, mutta lehvästöltään helsinkiläinen kirkkohistorian dosentti.

Lue juttu Kirkko ja kaupungin kolumnistina aloittavasta Mikko Ketolasta, joka tutkii poliittisen vallan ja uskonnon välisiä kytköksiä eri maissa.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää: