null Kalliossa koululaisten käsityökerho aloittaa neulomalla villasukkia

Lastenohjaaja Tytti Friberg näyttää, miten neulekehikolla syntyy pipo.

Lastenohjaaja Tytti Friberg näyttää, miten neulekehikolla syntyy pipo.

Kalliossa koululaisten käsityökerho aloittaa neulomalla villasukkia

Syysloman jälkeen kerholaiset voivat kokeilla pipon virkkausta. Se syntyy helposti neulekehikolla.

Alakoululaiset toivoivat viime lukuvuonna, että he saisivat opetella neulomaan villasukat. Siksi tänä syksynä Kallion seurakunnassa kudotaan.

– Kurssilla opetellaan silmukoiden luominen ja neulomisen alkeita. Jokainen osallistuja saa päättää, tekeekö villasukat tai vaikkapa kaulahuivin, lastenohjaaja Tytti Friberg kertoo.

Villasukkien teko alkaa oikean langan ja puikkojen valinnalla. Paksu lanka motivoi enemmän kuin ohut, sillä lopputulos syntyy nopeammin.

Sitten on vuorossa silmukoiden luominen. Ensimmäinen kerros on hankalin, mutta työ helpottuu, kun kerroksia syntyy lisää.

– Sukkien teko voi tuntua aluksi haastavalta. Kun on tehnyt yhdet sukat, osaa aina tehdä ne, Friberg kuvailee.

Into tärkeämpää kuin taito

Villasukkakurssi on suunnattu 7–14-vuotiaille.

Friberg luottaa siihen, että vanhimmat lapset saavat villasukat valmiiksi viiden kerran kurssilla. Nuorimmatkin saavat omansa hyvään alkuun.

– Into on tärkeämpää kuin taito, sillä taito kasvaa tekemällä, Friberg toteaa.

Hänen mukaansa sukan kantalappukin on ihan helppo tehdä. Haastavin vaihe on se, kun kantapäästä siirrytään tekemään terää. Silloin syntyy helposti reikiä.

Sukkien teossa lapsia auttavat vapaaehtoiset ohjaajat. Tällä hetkellä tiedossa on jo kaksi vetäjää, jotka molemmat tekevät vapaa-ajallaan käsitöitä.

On mielekästä järjestää toimintaa, johon tietää olevan tekijöitä ja osallistujia.

– Lastenohjaaja Tytti Friberg

Itse tehty pipo pysyy päässä

– Tein ensimmäiset villasukat kuudennella luokalla koulussa. Kantapää on kestänyt käytössä, mutta muualta niitä on pitänyt hieman paikkailla, Friberg kertoo. Hän vinkkaa, että pajaan voi tulla tekemään myös koulun käsitöitä.

Kursseille voi ottaa mukaan omat langat ja puikot. Omia välineitä ei kuitenkaan edellytetä. Seurakuntakodissa on paljon lahjoituksina saatuja lankoja ja puikkoja, joita saa käyttää.

Sukkien tekemistä voi jatkaa syysloman jälkeen pipopajassa. Friberg uskoo, että pipojen teko houkuttelee varmasti erityisesti poikia.

– Itse tehty pipo voi pysyä paremmin päässä talvipakkasilla kuin kaupan malli.

Pipon voi tehdä virkkaamalla, puikoilla neulomalla tai neulekehikolla. Ympyrän- tai suorakaiteenmuotoisilla neulekehikoilla voi kutoa sormien ja virkkuukoukulta näyttävän silmukanpoimijan avulla.

Koululaisten toivomaa toimintaa

Villasukkakurssin ja pipopajan lisäksi koululaisille on erilaista tekemistä lähes joka päivä.

Maanantaina tehdään ja syödään välipalaa. Tiistaina tutustutaan Raamattuun.

Keskiviikkona ovat vuorossa suositut kokkikerhot. Torstai ja lauantai ovat varattuja peleille ja liikunnalle.

Suurin osa toiminnasta on syntynyt koululaisten toiveiden pohjalta. Fribergin mukaan ainoastaan Raamattukerho on syntynyt työntekijöiden ideasta.

– Koululaisilla on oikeus tulla kuulluksi, kun heidän toimintansa suunnitellaan. On mielekästä järjestää toimintaa, johon tietää olevan tekijöitä ja osallistujia.

Seurakunnat tarjoavat toimintaa lapsille ja nuorille

Pääkaupunkiseudun seurakunnissa on tarjolla lapsille ja nuorille runsaasti tekemistä. Alle kouluikäiset voivat osallistua perhekerhoihin, pyhäkouluihin ja muskareihin.

Ala-asteikäisille on tarjolla koulupäivän jälkeen muun muassa kokki-, liikunta- ja käsityökerhoja. Lisäksi löytyy lapsikuoroja.

Yläastelaiset ja sitä vanhemmat voivat osallistua nuorten iltoihin, kuoroihin ja liikuntatunneille. Rippikoulun jälkeen on tarjolla myös isos- ja ryhmänohjaajakoulutusta.

Lisätietoja lasten ja nuorten toiminnasta löytyy verkkosivuiltamme Menot-osiosta sekä netistä osoitteista helsinginseurakunnat.fi, vantaanseurakunnat.fi ja espoonseurakunnat.fi.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi