null Kuula: Neljä mekanismia, joiden kautta pastorista voi tulla huijaripastori

Kuula: Neljä mekanismia, joiden kautta pastorista voi tulla huijaripastori

Uskonnon piirissä syntyy aivan erityisiä huijaamisen mekanismeja. Jotkut luulevat, että Suuren Asian palveluksessa saa myös sikailla poikkeuksellisen paljon.

Katolisesta kirkosta kantautuu jatkuvasti ällöuutisia pappien inhottavista teoista ja niiden salailuista. Mutta osaavat ne muutkin.

Esimerkiksi arvostetun amerikkalaisen Willows Creek -megaseurakunnan perustaja Bill Hybels jäi taannoin kiinni vuosikausien seksuaalisesta häirinnästä. Hänen masinoimiaan Global Leadership -tapahtumia on pidetty ympäri maailmaa, myös Suomessa.

Usein on kyse seksistä, mutta vähintään yhtä usein rahasta. Vedetään välistä, nostetaan kohtuuttomia palkkoja tai suoraan huijataan.

Suomessakin muutamat uskon varjolla rahastaneet ovat jääneet kiinni verekseltään ja päässeet lööppeihin asti. Toisia veijareita vasta epäillään, mutta kukaan ei saa aikaseksi laittaa tutkintaa pystyyn.

Mieli laskelmoi: Annan pyhän palvelukseen 95 % elämästäni, joten saan pitää sen 5 % pimeyttä itselläni.

Miten on mahdollista, että hengellisen työn tekijät sotkeutuvat tällaiseen? Ne, jotka töikseen puhuvat hyvästä elämästä ja pyhistä asioista.

On olemassa neljä erilaista mekanismia, joiden kautta jotkut päätyvät huijaripastoreiksi.


1. Puhtaat huijarit ja luonnehäiriköt. Heillä on alusta alkaen selvä suunnitelma. Kristillisellä kentällä ihmisiä on helpompi vedättää kuin muualla. Siksi ryhdytään pastoriksi tai perustetaan muka-avustusjärjestö rahankeruuta varten.


2. Pettyneet idealistit. Nuoruuden innossa lähdetään Hengen miehen hommiin, kunnes vähitellen usko hiipuu ja väsytään saman jauhamiseen.

Mutta muutakaan ei osata. Niinpä ihmisten pyörittämistä jatketaan toisella tavalla. Sunnuntaina hartain puhein ja maanantaina omin bisneksin.

Se mikä alkoi Hengen palosta, on muuttunut kyyniseksi ansaintakeinoksi.


3. Menestyksestä palkitaan -mekanismi tunnetaan parhaiten protestanttisessa yhdistyskristillisyydessä.

Ensin koetaan, että Jumala tekee minun kauttani valtavan suuria asioita. Monet saavat avun, sairaita paranee tai syntyy megaseurakunta.

Sitten seuraa uskomus, että niinpä minulle kuuluu myös erityisiä oikeuksia, vaikka valtava palkka. Jumala kun haluaa siunata hyvin tuottavia palvelijoitaan myös aineellisesti. Siksi kaikkialta löytyy yksityissuihkareilla liikkuvia pastoreita, jopa köyhästä Afrikasta.

Synnitkin voidaan oikeuttaa samalla taikauskoisella logiikalla. Koska edistän Jumalan valtakuntaa paljon tehokkaammin kuin rivijampat, saan tehdä syntiäkin enemmän kuin he.


4. Kaupankäyntidynamiikka toimii erityisesti katolisella puolella, mutta tavataan sitä muuallakin.

Nuori kaveri huomaa itsessään jotakin inhottavaa, yleensä pedofilian tai homouden. Niinpä hän antaa koko elämänsä uhriksi Jumalalle taistellakseen sitä vastaan, eli lähtee papiksi. Jumala, pidä tämä saasta pois minusta, vastineeksi palvelen sinua ja kirkkoa.

Jonkin aikaa homma toimii ja pahe pysyy poissa. Sitten pappeuden hinta alkaa paljastua. Olet kaikkialla outolintu. Kaikki odottavat sinulta jotakin. Et kuulu joukkoon kuten muut. Pyhä työ arkistuu ja alkaa tuntua vähän tyhmältäkin.

Niinpä kaupankäynti siirtyy seuraavaan vaiheeseen. Torjutulle paheelle annetaan jälleen tilaa. Mieli laskelmoi näin: Annan pyhän palvelukseen 95 % elämästäni, joten saan pitää sen 5 % pimeyttä itselläni. En ole siitä ylpeä, mutta tämän varassa jaksan.

Uskonnon varjossa sikailevat tunnistavat hyvin toisensa. Pedofiilipapit tietävät, että samaa tekevät monet muutkin. Huijarit huomaavat muut kristillisen kentän ketkut ja välistävetäjät.

Samankaltaisten näkeminen laskee rimaa. Jaettu synti tuntuu aina jotenkin lievemmältä. Ei tämä oikein ole, mutta tekee sitä muutkin.


Kirjoittaja on ahaa-elämyksiin addiktoitunut etsijä. Ja löytäjä. Taipumusta yläpilviajatteluun. Pappi, teologian tohtori ja tietokirjailija.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi