null Luoma: Euroviisuissa menestyy olemalla omaperäinen ja aito 

Puheenvuorot

Luoma: Euroviisuissa menestyy olemalla omaperäinen ja aito 

Ovatko räätälöidyt kohderyhmäsisällöt sitä, mitä ihmiset kaipaavat musiikilta tai kirkolta?

Loreenin euroviisuesityksessä oli kaikki kohdillaan. Jokainen yksityiskohta oli tarkkaan mietitty ja esitys visuaalisesti niin taidokas, että se voisi voittaa palkintoja Cannesissa. Ruotsilla on maine maana, joka tuottaa hittejä toistensa perään ja monien maiden euroviisukappaleiden takaa löytyy ruotsalaisia tuottajia, sanoittajia ja säveltäjiä. Loreen oli varma voittaja ja perinpohjaisesti suunniteltu ja konsultoitu kansallisen pop-teollisuuden tuote.

Viisujen yllättäjäksi kapusi Käärijä, josta harva oli kuullut aiemmin. Hänellä oli hyvin yksinkertainen viesti: rankkaa on ollut, nyt mennään baariin. Se oli se, mitä globaalista pandemiasta toipuva ja Ukrainan sodan epävarmuudessa kärvistelevä Eurooppa halusi kuulla. Cha Cha Cha oli monia musiikkityylejä sekoittava hämmentävä ralli, joka ilahdutti, koska se oli niin yllättävä ja omaperäinen. Vaikka Tattoo voitti, Cha Cha Cha lienee se kappale, joka jää osaksi euroviisuhistoriaa. 

Laskelmoiduista sisällöistä tuli mieleen, kuinka kirkossa tilataan tutkimuksia siitä, miten joku kohderyhmä saataisiin koukkuun. On toki hyvä ottaa huomioon sellaisia asioita, kuten ikärakenne ja sukupuolijakauma, mutta ovatko räätälöidyt kohderyhmäsisällöt se tapa, jolla ihmiset saadaan kuulemaan evankeliumia? Jäävätkö ne ihmisten mieliin?

Pitää uskoa omaan juttuun ja toivoa että se vakuuttaa myös muut.

Helsingin seurakuntayhtymä lanseerasi muutama vuosi takaperin viestintäkampanjan "Ilman sinua ei ole valoa", jossa kirkko myi jäsenyyttään kynttilä- sekä kuvapankkikuvilla lehdissä. Kampanja oli perinpohjaisesti suunniteltu, konsultoitu ja käytetty fokusryhmien kautta. En muista siitä oikein mitään, vaikka olin viestin kohderyhmää, ainakin ikäni ja sukupuoleni puolesta. Sen sijaan muistelen lämmöllä, kuinka papit lauloivat kotikirkoissaan Erika Vikmanin hittiä Syntisten pöytä, josta kyhättiin sympaattisen kotikutoinen video. Videolla papit kutsuivat kiusattuja, tuomittuja, perintönsä juhlineita, eronneita ja karanneita yhteiselle ehtoolliselle. Video oli menestys, ja Vikman jakoi sen jopa itse omalla Instagram-tilillään. 

Sitä mikä menestyy, on lopulta vaikea laskelmoida. Pitää uskoa omaan juttuun ja toivoa että se vakuuttaa myös muut. Loreen sanoi Iltalehden haastattelussa Käärijästä, että hän on esiintyjänä vilpitön ja aito. ”Se on puhdasta, ja siksi ihmiset hurraavat hänelle. Niin tapahtuu, kun on vilpitön”, Loreen totesi.

Eipä tuohon ole lisättävää.  


Kirjoittaja on populaarikulttuurin ilmiöihin hurahteleva teologi, feministi ja päiväuneksija. 

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.