Oopperalaulaja Olli Tuovinen elää freelancetaiteilijan arkea: baritoni ajoi syksyllä bussia
Oopperalaulaja ei välttämättä joka hetki työllisty omalla alallaan. Olli Tuovinen tekee silloin mieluummin vaikka bussinkuljettajan töitä kuin on työttömänä.

Oopperalaulaja ei välttämättä joka hetki työllisty omalla alallaan. Olli Tuovinen tekee silloin mieluummin vaikka bussinkuljettajan töitä kuin on työttömänä.

Oopperalaulaja Olli Tuovinen elää freelancetaiteilijan arkea: baritoni ajoi syksyllä bussia

Olli Tuovinen laulaa Kansallisoopperan uutuudessa, Madama Butterflyssa. Hänelle ovat tuttuja myös tanssinopettajan ja bussinkuljettajan työt sekä keihäänheitto.

Giacomo Puccinin säveltämän traagisen rakkaustarinan Madama Butterflyn esitykset pyörivät parhaillaan Kansallisoopperassa. Baritoni Olli Tuovinen esittää Japaniin sijoittuvassa tarinassa amerikkalaista konsuli Sharplessia.

– Konsuli esiintyy teoksessa järjen äänenä. Hän yrittää varoittaa merivoimien luutnantti Pinkertonia, jolle on järjestetty nuori japanilainen vaimo. Pinkerton pitää avioliittoa väliaikaisena, mutta nainen ottaa liiton tosissaan ja rakastuu Pinkertoniin, Tuovinen kertoo.

Tuovinen on esiintynyt Kansallisoopperassa vuodesta 2008 lähtien useissa rooleissa. Hän on ollut mukana myös eri oopperayhdistysten tuotannoissa. Viime syksynä hän oli pääroolissa Keravan Oopperan Jääkärin morsiamessa.

On hieman erilaista esiintyä Oopperan isolla näyttämöllä kuin harrastusryhmän tuotannossa, mutta Tuovisen mielestä molemmissa on hyvät puolensa.

Monet työt tuovat turvaa

Freelancerilla työt jatkuvat harvoin tasaiseen tahtiin, joten Espoossa asuva Olli Tuovinen on tehnyt välillä muitakin töitä. Omaa osaamistaan Sibelius-Akatemiasta oopperalaulajaksi valmistunut mies on hyödyntänyt antamalla lauluopetusta sekä yksityishenkilöille että kuoroille.

Tuovinen on opettanut myös argentiinalaista tangoa. Kyseinen työ tuli harrastuksen kautta.

– Kun johonkin tartun, minulla on taipumusta tehdä asioita täysillä.

Syksyllä Tuovinen työskenteli bussinkuljettajanakin. Hän suoritti muutama vuosi sitten Työtehoseuran linja-autokuljettajan ammattitutkinnon.

– Pääsin heti sen jälkeen Helsingin bussiliikenteelle töihin. Työ osoittautui kuitenkin liian sitovaksi, sillä pyydettyäni laulajantyöni takia toisen kerran virkavapaata, sitä ei enää myönnetty. Viime syksynä ajoin Vantaalla lähibussivuoroja, jotka oli suunnattu ikäihmisille ja liikuntarajoitteisille.

Erilaisia töitä tekemällä oppii samalla muustakin elämästä eikä jämähdä omaan taiteilijamaailmaansa.

Tuovinen myöntää syksyn tuntuneen raskaalta, kun samaan aikaan olivat Jääkärin morsiamen harjoitukset.

– Onhan eri töitä hieman hankala yhdistää. Minusta tämä on kuitenkin ollut parempi vaihtoehto kuin jäädä työttömäksi. Se tuo turvaa, kun ei koskaan tiedä, mitä voi tapahtua, vaikka menettää äänensä.

– Erilaisia töitä tekemällä oppii samalla muustakin elämästä eikä jämähdä omaan taiteilijamaailmaansa.

Harrastuksena keihäänheitto

Työn vastapainoksi Olli Tuovinen harrastaa keihäänheittoa. Hän kilpaili nuorena lajissa SM-tasolla ja on nyt palannut tosissaan sen pariin. Tavoitteena on heittää ensi kesänä yli 70 metriä.

Keihäänheitosta vei teininä voiton laulaminen ja kitaransoitto. Kotkalaispoika esiintyi ensimmäisen kerran suurelle yleisölle 15-vuotiaana ryhdyttyään katusoittajaksi musiikinopettajansa kanssa. Seuraavana kesänä he kulkivat jo tilatuilla keikoilla ja esittivät muun muassa Olavi Virran tangoja omilla sovituksilla.

– Aloin pikkuhiljaa tajuta, että minulla on ääntä. Menin 18-vuotiaana laulutunneille. Opettajani uskoi minuun, ja pääsin Sibelius-Akatemiaan Jorma Hynnisen oppiin.

Tuovinen kertoo ymmärtävänsä nykyään syvällisemmin sen, mitä Hynninen ja muut opettajat opetuksellaan hakivat.

– Olen myöhemmin tutkinut itse ääntäni, miten se toimii. Tässä ammatissa on tärkeää löytää oma äänensä eikä omaksua muiden laulumaneereja.

Ensi syksynä Olli Tuovinen nähdään Oopperan kummitus -musikaalissa varakreivi Raoulin roolissa, kun suuren suosion saanut musikaali palaa Kansallisoopperan ohjelmistoon.

Oopperan kummitusta oli kiva tehdä, ja vetihän se hyvin katsojiakin. Oopperan kannatti ottaa se ohjelmistoon, koska sen menestyksen ansiosta siellä on voitu tehdä myös kokeellisempia esityksiä, Tuovinen sanoo.

 

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi