null Näillä vinkeillä reissaat lentämättä – maata pitkin matkustaville järjestetään ensimmäiset matkamessut

Sveitsin Alpeilla kulkee yksi Euroopan komeimmista junareiteistä, Bernina Express. Suuri osa reitistä on Unescon maailmanperintökohdetta.

Sveitsin Alpeilla kulkee yksi Euroopan komeimmista junareiteistä, Bernina Express. Suuri osa reitistä on Unescon maailmanperintökohdetta.

Hyvä elämä

Näillä vinkeillä reissaat lentämättä – maata pitkin matkustaville järjestetään ensimmäiset matkamessut

Ilmastoahdistuksen ei tarvitse estää matkustamista.

Lentoon lähtö oli ennen ehdoton somepäivityksen paikka. Nyt se on yhä arkisempaa: lentomatkustaminen kasvoi viime vuonna Suomessa ja pelkästään Helsinki-Vantaan lentoaseman läpi kulki ennätykselliset yli 20 miljoonaa matkustajaa.

Intoa lentomatkan hehkuttamiseen vähentää myös se, että lentoliikenteen päästöistä käydään vilkasta keskustelua ja ilmastonmuutos huolettaa monia. WWF:n mukaan pitkä lentomatka on selkeästi huonoin yksittäinen kulutusvalinta. Ruotsissa lentomatkustamisen kasvu alkoi hidastua viime vuonna, ja Ruotsin liikennevirasto arvioi ilmastonmuutoksen olevan yksi syy kehitykseen.

Helsingissä järjestetään 19. tammikuuta ensimmäiset Maata pitkin -matkamessut ihmisille, jotka etsivät vaihtoehtoja lentomatkustukselle. Kyseessä on varjotapahtuma samana viikonloppuna Messkukeskuksessa pidettävillä isoille Matkamessuille. Vaihtoehtomessujen ideana on näyttää, että uusiin maisemiin pääsee myös ilman isoja hiilidioksidipäästöjä.

Aloita matkan suunnittelu täällä

1) Seat61.com kertoo paljon yksityiskohtaista tietoa junamatkailusta eri maissa.

2) Bahn.com kokoaa melkein kaikki Europan juna-aikataulut aikataulusuunnittelun avuksi.

3) Rail Planner -sovellus auttaa junamatkan suunnittelussa Euroopassa.

4) Trainline.eu on oiva paikka ostaa lippuja useiden maiden juniin ja busseihin.

5) Interrail tarjoaa hyviä diilejä monenikäisille matkustajille. Esimerkiksi yksi maksava aikuinen saa ilmaiseksi mukaansa kaksi 0–11-vuotiasta lasta. Jos he matkustavat kakkosluokassa viitenä päivänä 15 päivän sisällä, lippu maksaa 269 euroa. Vuoden alussa alettiin myydä uusia kahden ja kolmen kuukauden Interrail-lippuja, joilla pitkä junareissu on aiempaa edullisempi.

6) Interrail.eu:n kautta interreilaaja voi varata paikat haluamiinsa juniin. Sivustolla voi myös katsoa mitkä yöjunat halkovat Eurooppaa.

7) Interrail Travellers Official -Facebook-ryhmässä jaetaan vinkkejä interreilaajille.

8) Rome2rio kertoo miten pääset paikasta toiseen junalla, bussilla, laivalla, autolla tai lentokoneella.

9) Flixbussilla on laaja verkosto bussireittejä Euroopassa.

10) Eurovelo esittelee Euroopan pyöräilyreittejä.

11) Donkey.bike vuokraa pyöriä monessa kaupungissa.

12) Maata pitkin matkustavat -Facebook-ryhmässä kysytään ja jaetaan reissuvinkkejä lentämistä välttävien kesken.

13) Reilu matkailu ohjaa ympäristölle ja paikallisille hyvään käytökseen perillä kohteessa.

Vaihtoehtoisten matkamessujen takana on joukko helsinkiläisiä kaupunkiaktiiveja, joille matkustus on intohimoinen harrastus. Yksi heistä on elokuvantekijä Timo Wright, joka piti kymmenen vuotta lentotaukoa. Sen aikana hän matkusti junalla Euroopan läpikotaisin. Viime syksynä Wright palasi Japanin-lennoltaan maa- ja meriteitse.

Wright matkusti Tokiosta laivalla Koreaan ja sieltä Kiinaan. Hän lähti Pekingistä Trans-Mantsurian junalla Moskovaan, josta jatkoi yöjunalla Helsinkiin. Varsinaisia matkapäiviä oli kymmenen, mutta Wright jäi kiinnostaviin paikkoihin matkan varrella. Viipyily on hänestä parasta junamatkustuksessa.

– Juna pysähtyi erikoispaikoissa, joihin en olisi muuten tullut menneeksi. Oli kiehtovaa käppäillä pikkuisissa kaupungeissa keskellä syvää Venäjää ja ostaa tuoreita kaali- ja sienipiiraita babushkoilta. Olin kuin eväsretkellä, vaikka ravintolavaunussakin riitti syötävää pescovegetaristille, Wright kertoo.

Matka taittui toisessa luokassa neljän hengen hytissä, jossa alapenkit palvelevat päivällä penkkeinä ja keskellä on pöytä. Yksin matkustava Wright oli ison osan ajasta hyttinsä ainoa matkustaja. Ikkunan takana luonto muuttui karun Siperian jälkeen hiljalleen rehevämmäksi, kaupungit isommiksi ja tiet leveämmiksi.

– Lentämisen dynaamisuus kadottaa kaiken tämän.

Wright pärjäsi matkalla kansainvälisellä elekielellä ja englannilla.

Helppoja junamatkoja aloittelijalle

Mistä olisi yksinkertaisinta aloittaa junamatkailu ulkomailla? Wright suosittelee reissua Pietariin, jonne kulkee Helsingistä monta junavuoroa päivässä.

– Muutamassa tunnissa pääsee isoon, kiinnostavaan ja erilaiseen kaupunkiin.

Wright kehuu myös yöjunaa Moskovaan siistiksi ja helppokäyttöiseksi. Kun matkaan lähtee Helsingin päärautatieasemalta päivällisaikaan, on seuraavana aamuna perillä.

Kolmas Wrightin suosikkireitti alkaa laivamatkalla Tukholmaan, josta pääsee junalla päivässä Kööpenhaminan kautta Berliiniin.

– Norjassa en ole vielä matkustellut, mutta siellä on kuulemma kaunista ja helppoa. Tukholmasta pääsee junalla Osloon ja sieltä eteenpäin, Wright suunnittelee.

Venäläismies esiintyy haukkansa kanssa Ulan-Uden rautatieasemalla Siperiassa.

Venäläismies esiintyy haukkansa kanssa Ulan-Uden rautatieasemalla Siperiassa.

Esteinä aika, raha ja tottumus

Eri matkustustapoja vertaillessa lentäminen houkuttelee nopeutensa ja toisinaan myös edullisuutensa vuoksi. Maata pitkin -matkamessuja järjestävä kulttuurituottaja Eeva Astala pitää silti tottumusta tärkeimpänä syynä lentämiseen.

– Olemme tottuneet siihen, että vaikka Berliiniin voi lähteä spontaanisti viikonlopuksi. Kun ei lennä, irtiotto vaatii vähän enemmän suunnittelua ja pidempää vapaata, mutta silloin matkustaminen on jo osa lomaa.

Varjomatkamessujen takana on huoli ilmastonmuutoksesta.

– Elämäntapamme pitää saada ekologisemmaksi. Ennen kuin lentäminen on vähäpäästöistä, on keksittävä muita tapoja matkustaa. Omassa ystäväpiirissäni mietitään yhä enemmän vaihtoehtoja halpalennoille. Meidän matkamessuillamme kerrotaan, miten ihan jokainen pystyy matkustamaan maata pitkin.

Eeva Astala pyöräili viime kesänä Tallinnasta Narvaan.

Eeva Astala pyöräili viime kesänä Tallinnasta Narvaan.

Astala on innostunut pyörämatkailusta. Viime kesänä hän polki kaveriensa kanssa neljässä päivässä noin 300 kilometriä Tallinnasta Narvaan, josta palasi muutaman päivän jälkeen junalla Tallinnaan.

– En ole mikään himopyöräilijä, joten yllätyin siitä, miten hyvin jaksoin pyöräillä, kun löysin oikean rytmin. Oli meditatiivista polkea monta tuntia päivässä.

Narvan reissu oli varsin halpa. Pyörän kuljettaminen lautalla Tallinnaan maksoi vain muutaman euron. Kunnon pyörälaukut ja takapuolesta pehmustetut pyöräilyhousut tulivat tarpeeseen, muita erityisvarusteita Astala ei hankkinut.

– Viro on tosi tasainen maa, joten siellä on helppo polkea. Pyöräily tuntui paljon kokonaisvaltaisemmalta tavalta matkustaa kuin lentäminen, jossa vain tupsahtaa uuteen paikkaan.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.