null Paha Pastori: Mustanpuhuva perjantai ja muut shoppailuväkivaltaan ajavat tuhlausjuhlat

Puheenvuorot

Paha Pastori: Mustanpuhuva perjantai ja muut shoppailuväkivaltaan ajavat tuhlausjuhlat

Mellakkamittoihin paisuvia alennusmyyntejä voisi luonnehtia urbaaneiksi sodiksi, sillä niissä ihmiset jopa lyövät ja raastavat toisiaan.

”Choose Life. Choose a job. Choose a career. Choose a family. Choose a fucking big television, choose washing machines, cars, compact disc players and electrical tin openers…” Klassikkoelokuva Trainspotting julkaistiin vuonna 1996, mutta Mark ”Rent-boy” Rentonin tulikiven katkuinen tilitys tyhjää täynnä olevasta keskiluokkaisesta elämästä ei ole koskaan ollut yhtä ajankohtainen kuin marraskuussa 2017.

Vaikka Rent-boyn mukaan keskiluokkainen elämä on turvallista ja samalla myös tylsää, totuus on kuitenkin toinen. Ainakin jos on uskominen sosiaalisessa mediassa julkaistuja Black Friday -videoita.

Eri puolilla maailmaa kuvatuissa videoissa nähdään, kuinka ihmiset tungeksivat satapäin liikkeiden ovilla odottaen mahdollisuutta ostaa jotain, oikeastaan ihan mitä vain, alennettuun hintaan. Mellakkamittoihin paisuvia alennusmyyntejä voisi luonnehtia urbaaneiksi sodiksi, sillä videoissa nähdään, kuinka ihmiset lyövät, repivät ja raastavat toisiaan saadakseen itselleen 4K-television normaalia hintaa halvemmalla. Lapset ja naiset jäävät aikuisten, riskien miesten jalkoihin. Armoa ei tunneta tai anneta, kun kyseessä on edullinen tehosekoitin.

Olemmeko todella evoluution terävin kärki?

Videoita katsoessa tulee väistämättä mieleen, että olemmeko todella evoluution terävin kärki? Mikä saa ihmisen lyömään toista alennuksessa olevan tavaran takia? Onko meidät aivopesty niin pahasti kerskakuluttamaan, ettemme osaa enää nähdä selvästi?

Lapsuudessani ja nuoruudessani Suomea kuvailtiin Euroopan amerikkalaisimmaksi maaksi, mikä oli paradoksaalista, kun otetaan huomioon Suomen maantieteellinen sijainti Neuvostoliiton naapurina. Kapitalistinen kulutushysteria ja amerikkalaisuuden ihannointi eli maassamme vahvana 80-luvun juppikulttuurin sivutuotteena, vaikka maamme johto oli rähmällään itään päin. Toisaalta punakoiden valtioiden johtoportaat ovat aina olleet makean elämän perään. Näin myös tänäkin päivänä. Kansalaisten kituuttaessa sikariporras porsastelee luksuksen keskellä.

Joulusesongin aloituslaukauksena tunnettu Black Friday ja markkinamiesten masinoima Cyber Monday -villitys tuntuvat suomalaisessa kulttuurikontekstissa yhtä päälleliimatuilta kuin muutaman vuoden aikana levinnyt Halloweenin vietto. Mitä seuraavaksi? Kiitospäivä?

Nämä kolme ”juhlaa” ovat esimerkkejä siitä, kuinka helposti ihmiset nielevät kaiken pureksimatta, kunhan se vain markkinoidaan taitavasti. Ajassa, jonka jokaisessa käänteessä korostetaan eettisiä valintoja ja kerskakuluttamisen vähentämistä, tuhlausjuhlat tuntuvat korneilta.

Ja kuinka moni meistä edes muistaa muutama vuosi sitten joululahjaksi saamiaan tai hankkimiaan tavaroita? Materiaa suurempi muistijälki jää onnellisista hetkistä.

Jaa tämä artikkeli:

Toimitus suosittelee

Mainos vetoaa kuin uskonto – ”Joka väittää, että mainokset eivät vaikuta häneen, puhuu pötyä”

Hyvä elämä

Mainokset muistuttavat runoja, mutta niiden tavoite on päinvastainen, sanoo toimittaja ja kulttuurihäirikkö Jari Tamminen. Hän kirjoitti kirjan vastamainoksista, jotka paljastavat tyhjän lupauksen.



Taivaan tähden: Kiittämisen päivä

Hengellisyys





Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.