Räppäri Daikinista tulee piispa Teemu Laajasalon teologinen avustaja
Piispa Teemu Laajasalon uusi teologinen erityisavustaja on Lauri Kemppainen eli Daikinina tunnettu räppäri.

Piispa Teemu Laajasalon uusi teologinen erityisavustaja on Lauri Kemppainen eli Daikinina tunnettu räppäri.

Räppäri Daikinista tulee piispa Teemu Laajasalon teologinen avustaja

Helsingin hiippakunnan tuomiokapituli valitsi räppäri ja hardcore-vokalisti Lauri Kemppaisen piispa Teemu Laajasalon teologiseksi sihteeriksi. Kemppainen on toki myös teologian tohtori.

Helsingin hiippakunnan tuomiokapituli valitsi piispa Teemu Laajasalolle yhden sijasta kaksi avustajaa. Hänen teologisena erityisavustajanaan aloittaa joulukuun alussa rap-muusikko Daikinina tunnetuksi tullut teologian tohtori ja pastori Lauri Kemppainen, 34. Hän siirtyy tehtävään Oulunkylän seurakunnan seurakuntapastorin paikalta.

Toiseksi avustajaksi, vastuualueinaan viestintä ja kapitulin ja piispan sosiaalisen median kehittäminen, valittiin teologian maisteri Satu Huttunen, 32. Huttunen on Tikkurilan seurakunnan seurakuntapastori ja hänen työhönsä ovat kuuluneet someviestintä sekä yritysyhteistyö ja kampanjaviestintä Festarihäät ja Kummipäivä -konseptien kanssa. Huttunen aloittaa vuoden kestävässä pestissä maaliskuun alussa.

Miten rap-muusikko päätyi piispan teologiseksi erityisavustajaksi?

– Kun Teemu Laajasalo kysyi, vastasin mielelläni tahdon.

Miten hyvin tunnet Laajasalon entuudestaan ja mitä odotat häneltä?

– Odotan häneltä rohkeita puheenvuoroja ja positiivista pöhinää. Teemulla on teologinen sydän oikealla paikalla. Kun hän puhuu kristillisestä uskosta, se kuulostaa ilosanomalta.

– Teemun tapa puhua uskosta hyvin erilaisissa yhteyksissä miellytti minua jo ennen kuin tutustuin häneen. Esimerkiksi kun Kallio Block Party -juhlassa bajamajoihin sovittiin kiinnitettäväksi ”Kirkko auttaa hädässä”-tarroja, Teemu puhui sielunhädästä eli hädästä päästä taivaaseen.

– Tapasimme ensi kertaa syksyllä 2014 kirkkoherrojen kokouksessa, jossa olin puhumassa. Olemme esiintyneet pappien synodaalikokouksessa yhdessä hänen ja Katri Korolaisen kanssa.

Oliko pyyntö teologiseksi avustajaksi kuitenkin yllätys?

– Tavallaan, sillä emme viime aikoina ole olleet kovin paljon yhteydessä, kun muutimme viime syksynä perheeni kanssa kotiseudulle Kainuun Hyrynsalmella. Toisaalta ei, koska näin unen.

Siis unen, millaisen?

– Katsoin netistä pääsiäisen alla Pankkikeikka -elokuvan. Seuraavana yönä näin unen, jossa juonimme nimenomaan Teemu Laajasalon kanssa pankkiryöstöä. Aamulla nauratti, että juuri Teemu kaikista maailman ihmisistä. Unen osumatarkkuus oli aika huono, sillä kyllä minä paljon mieluummin suunnittelen hänen kanssaan Jumalan valtakunnan työtä.

Vielä keväällä olit viettämässä välivuotta kotiseudullasi Kainuussa eikä ollut varmaa palaatteko perheen kanssa enää tänne. Miten kainuulainen mielenmaisemasi istuu pääkaupunkiseudulle?

– Kun ajan Viitostietä pohjoiseen, tuntuu edelleen, että ajan kotiin ja kun etelään, ajan Helsinkiin. Mutta olen asunut täällä 12 vuotta, ja kyllä tämä on minulle tuttu ja rakas ympäristö.

Olet tunnettu rap-artisti Daikinina ja tehnyt myös metallimusiikkia Pappi-nimellä. Onko näillä taidoilla käyttöä piispan avustajana?

– Erityisavustajan työhön kuuluu monenlaisissa esiintymistilanteissa sparraaminen ja olen tottunut olemaan esillä. Koska räppärinä olen tottunut käyttämään sanoja monipuolisesti, niin siitäkin voi olla apua.

Onko Teemu Laajasalo rap- vai metallimiehiä?

– Emme ole itse asiassa koskaan puhuneet tästä, mutta veikkaan, että enemmänkin räppi.

Teemun tapa puhua uskosta hyvin erilaisissa yhteyksissä miellytti minua jo ennen kuin tutustuin häneen.

Aloitetaanko tuomiokapitulin istunto joskus rap- tai metallimusiikilla?

– Jos olisi jonkinlaista sananvaltaa asiaan, niin tietynlainen hardcore-metallin energisoiva vaikutus voisi kirkkobyrokratiassa tuoda tunteen paloa kokousasioiden käsittelyyn.

Olet teologian tohtori. Väitöskirjassasi käsittelit kristillistä rauhan visiota vastakulttuurina väkivallalle. Mitä ajattelet maailmasta, jossa väkivalta on otsikoissa lähes jatkuvasti?

– Kristinuskon näkemys todellisuudesta on, että väkivalta ja vahvimman oikeus ovat langenneen maailman realiteetteja, synnin ilmenemismuotoja. Pohjimmiltaan todellisuus on kuitenkin kaunis, hyvä ja rauhanomainen. Kristinusko tuo toivoa, että väkivaltainen kamppailu, vastustajan tuhoaminen ja voittaminen eivät ole kaiken ydin eivätkä tarkoitus.

– Totta kuitenkin on, että valitettavan usein piispa joutuu kommentoimaan synkkiä asioita, joita maailmassa tapahtuu. Ei niitä pidä vähätellä. Uskon ytimessäkin on ristillä riippuva ja kärsivä Jumalan Poika. Siinä on kuitenkin se ajatus, että Jumala on voittanut kaiken sen väkivallan ja synnin, mikä maailmassa on ja kerran Jumalan hyvä tahto toteutuu täydellisesti. Sitä edistämään meidät on kutsuttu. Siinä olemme syvää vastakulttuuria väkivallalle.

Vuonna 2013 ilmestyneen kirjasi nimi on ”Rukoileva kädellinen”. Oletko sellainen ja onko ihminen tarkoitettu sellaiseksi?

– Vastaus molempiin kysymyksiin on kyllä. Puolustan näkemystä ihmisestä uskonnollisena olentona. Moni on tietämättään uskonnollisempi kuin luulee olevansa. Kun joku sanoo uskovansa Jumalaan, mutta toisin kuin kirkko opettaa, hän kuitenkin kokee elävänsä jonkun suuremman edessä.

Sinulla on kappale nimeltä Kaunis Jeesus. Miksi Jeesus on kaunis?

– Mitä Jeesus tekee? Hän parantaa, ruokkii, kohtaa hyljeksittyjä, murtaa ennakkoluuloja, vahvistaa kurjimmankin ihmisen arvokkuuden ja luomakunnan kauneuden ja lopulta antaa henkensä toisten puolesta. En tiedä, miltä Jeesus näytti, mutta se hyvyys ja myötätunto, jota Jeesus ilmentää, on huikean kaunista ja puhuttelevaa. Kristinuskon nimissä on myös tehty pahaa, mutta sen varsinainen sanoma on ilosanoma koko kosmokselle. Tätä asiaa Teemu Laajasalo osaa pitää hyvin esillä.

 

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi