Suomen ensimmäinen riparielokuva on nyt purkissa, mutta ensin piti häätää kyy kappelista
Ohjaaja Ulla Heikkilä on myös käsikirjoittanut Eden-elokuvan.

Ohjaaja Ulla Heikkilä on myös käsikirjoittanut Eden-elokuvan.

Suomen ensimmäinen riparielokuva on nyt purkissa, mutta ensin piti häätää kyy kappelista

Eden kuvattiin alkukesästä Espoon seurakuntien kurssikeskuksessa Kirkkonummella. Teattereihin elokuva on tulossa kesällä 2020.

Ensimmäisenä päivänä, kun riparille sijoittuvan Eden-elokuvan kuvausten oli määrä alkaa, tuli yllättävä viivästys. Kuvauksia varten lavastetusta tunnelmallisesta kappelista löytyi kyy, jota lavastaja yritti kaikin keinoin häätää pois.

– Huvittavan symbolistinen yllätys, nauraa ohjaaja Ulla Heikkilä nyt, kun kuvaukset ovat päättyneet ja kaikki materiaali on purkissa. Kuvaukset alkoivat koulujen loputtua, ja ne saatiin valmiiksi viime viikolla.

Eden on nuorisoelokuva, jossa seurataan "vimmaista" ripariviikkoa neljän leiriläisen silmin. Sitä sävyttävät äkkirakastumiset, järisyttävät oivallukset, yllättävät ystävyydet ja yöjuoksut.

– Meillä oli 26 kuvauspäivää ja 26 näyttelijää. Aika monina päivinä kaikki olivat paikalla. Tunnelma oli tosi hyvä koko ajan eikä kiireen tuntua tai aikataulupaniikkia tullut.

Oikeat rippileirit rullasivat Hvittorpissa samaan aikaan normaalisti.

Mukava ilmapiiri kertoo hyvästä suunnittelusta. Kyseessä on sekä Heikkilän että tuotantoyhtiö Tekele Productions Oy:n ensimmäinen pitkä elokuva. Heikkilä valmistui Aalto-yliopistosta elokuvaohjaajaksi 2016.

– Pitkän elokuvan tekeminen on mielestäni aika samanlaista kuin lyhytelokuvankin. Kuvauksissa pystyy elämään päivä ja kohtaus kerrallaan, joten sitä vain tekee pidemmän aikaa, Heikkilä kuvaa.

Eden on kuvattu kokonaan Espoon seurakuntayhtymän kurssikeskus Hvittorpissa Kirkkonummella. Oikeat rippileirit rullasivat siellä samaan aikaan normaalisti.

Elokuvaporukka työskenteli Hvittorpin vanhalla puolella eli villan puolella. Toisinaan oikeat leirit ja fiktiivinen leiri liippasivat toisiaan, kun kuvaukset olivat käynnissä saunassa, jossain päin pihaa tai muissa yhteisissä tiloissa. Niistä ilmoitettiin aina etukäteen.

Osa nuorista näyttelijöistä on jo kokeneempia tekijöitä, jotka ovat olleet mukana tv-sarjoissa ja elokuvissa: Aamu Milonoff (Tyttö nimeltä Varpu, Hölmö nuori sydän), Linnea Skog (Tyttö nimeltä Varpu), Bruno Baer, Amos Brotherus (Tuntematon mestari) ja Jere Ristseppä (Hölmö nuori sydän). Rippileirin aikuisten rooleissa nähdään Satu Tuuli Karhu, Tommi Korpela ja Irina Pulkka.

Elsa Brotherus (vas.), Linnea Skog ja Anna Kauppinen kuuluvat Edenin nuoreen näyttelijäkaartiin.

Elsa Brotherus (vas.), Linnea Skog ja Anna Kauppinen kuuluvat Edenin nuoreen näyttelijäkaartiin.

Rippikoulu on suomalainen instituutio, ja viime vuonna osallistujamäärä oli noin 48 000 nuorta. Siitä huolimatta riparista ei ole koskaan ennen tehty elokuvaa. Mikä sai Ulla Heikkilän innostumaan aiheesta?

– Jotenkin ripari jäi kiehtomaan minua omalta ripariltani asti, vaikka se ei ollut mikään paras ripari ikinä. Ei tullut romansseja enkä saanut uusia kavereita. Olin usein napit vastakkain papiston kanssa, sillä olin hyvin kärkäs ja kriittinen.

Teemat jäivät kuitenkin mieleen muhimaan. Heikkilän mielestä on mahtavaa, että meillä on Suomessa sukupolvirajat ylittävä yhteinen initiaatio- eli aikuistumisriitti.

– Myös uskonnolliset kysymykset ovat aina kiinnostaneet minua, ja kristillinen kuvasto on minulle läheistä esteettisessä mielessä.

Heikkilä ei silti lähtenyt aikoinaan isoseksi Tampereen Messukylän seurakuntaan. Hän meni seuraavana kesänä Prometheus-leirille, koska halusi nähdä senkin.

– Taiteilijana ja elokuvantekijänä minua kiinnostaa moninäkökulmaisuus: päähenkilöitä on paljon, asioita tarkastellaan eri näkökulmista, lausutaan monia totuuksia mieluummin kuin vain yhtä. Leirin joukko- ja ryhmätilanteet ovat hedelmällisiä tällaisen kerronnallisen lähtökohdan kannalta, Heikkilä sanoo.

Riparilla olin usein napit vastakkain papiston kanssa, sillä olin hyvin kärkäs ja kriittinen.
– Ohjaaja Ulla Heikkilä

Juoneen mahtuu yksilön ja ryhmän jännitteitä, ihastumisia ja kavereiden riitoja. Nuoren papin ja konkaripapin näkemyserot ovat isossa roolissa, ja heidän kauttaan käsitellään valtaa ja sopeutumista. Parille muullekin henkilölle riparin hengellinen sisältö on tärkeä.

– Kaikki on nyt kuvattu. Vieläpä ihanan aurinkoisessa säässä, mistä olen kiitollinen. Talven aikana tehdään leikkaus, äänisuunnittelu ja värimäärittely sekä elokuvan musiikki.

Kirkon Mediasäätiö on tukenut Eden-elokuvaa useassa vaiheessa noin 40 000 eurolla. Elokuvan budjetti on 1,25 miljoonaa euroa. Ensi-iltaan se on tulossa suunnilleen vuoden kuluttua.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi