Taatelikakku ei kuulu jouluun sattumalta – Koraanissa Maria toipuu synnytyksestä syömällä taateleita

Taatelikakku ei kuulu jouluun sattumalta – Koraanissa Maria toipuu synnytyksestä syömällä taateleita

Taatelit ovat kuuluneet peruselintarvikkeisiin Lähi-idässä iät ja ajat. Koraanissa synnyttävän Marian kerrotaan ottaneen tukea taatelipalmusta.

Itämaan tietäjien lahjat vastasyntyneelle Vapahtajalle me tiedämme: kultaa, suitsuketta ja mirhaa. Sen sijaan paimenten lahjoista ei jouluevankeliumi kerro mitään. Tuskin hekään silti tyhjin käsin lähtivät kuningasta kumartamaan.

Koska paimenet eivät olleet pystyneet varautumaan korkean tason kohtaamiseen, lahjat täytyi kehittää siitä, mitä repussa sattui olemaan. Tuskin erehdyn pahasti, kun kuvittelen paimenilla olleen taateleita eväslaukuissaan.

Herkulliset, ravitsevat ja terveelliset taatelit ovat kuuluneet Lähi-idän peruselintarvikkeisiin iät ajat. Taatelipalmun (Phoenix dactylifera) alkukotina pidetään nykyisen Irakin aluetta, ja sitä tiedetään viljellyn Mesopotamiassa ja muinaisessa Egyptissä jo tuhansia vuosia.

Ehkä jouluevankeliumin paimenet antoivat tuoreita taateleita lahjaksi Jeesukselle. Ja näin joulupöydän taatelikakku kantaa mukanaan kaikuja kauempaa kuin äkkipäätään arvaisikaan: se tuo mausteiset terveisensä Betlehemin kedoilta suomalaisiin olohuoneisiin.

Koraanissa Maria synnyttää yksin

Taatelilla on tärkeä rooli myös Koraanin joulukertomuksessa. Monet Raamatun henkilöt ja tarinat esiintyvät Koraanissa, niin myös kertomus Jeesuksen neitseellisestä syntymästä. Islam on kuutisensataa vuotta kristinuskoa nuorempi uskonto, ja profeetta Muhammad oli omaksunut opetuksiinsa runsaasti piirteitä kristinuskosta, samoin kuin juutalaisuudesta.

Jeesuksen syntymästä kerrotaan Marian suurassa. Tarinassa ei ole tallia, paimenia eikä tietäjiä, ei myöskään härkää eikä aasia. Tarinassa ei ole edes Joosefia. Koraanin joulukertomuksessa Maria vetäytyy autiomaahan synnyttämään aivan yksin.

Koraanin kertomuksessa Maria synnyttää seisaaltaan ja ottaa tuskissaan tukea palmupuusta. Synnytyspoltot lyövät hänen lävitseen niin rajusti, että Maria toivoo, että olisi kuollut ennen synnytyksen alkamista.

Taateleista Maria sai uutta voimaa, ja hän jaksoi kantaa vastasyntyneen lapsensa kotiin.

Jeesuksen synnyttyä Maria on aivan loppu. Silloin hän kuulee äänen, joka kehottaa ravistamaan palmua: ”Älä sure, sillä Herrasi antaa puron kummuta jalkojesi juuresta. Ravista palmua, niin se pudottaa sinulle tuoreita, kypsiä taateleita.”

Taateleista Maria sai uutta voimaa, ja hän jaksoi kantaa vastasyntyneen lapsensa kotiin. Kun hän saapui ihmisten ilmoille aviottoman lapsen kanssa, alkoi huorittelu välittömästi. Silloin Jeesus teki ensimmäisen ihmetekonsa: hän puhkesi puhumaan, vaikka ei ollut vielä päivänkään ikäinen, ja puolusti äitiään.

Syntymästä kerrottu erilaisia versioita

Jeesusta pidetään Koraanissa Jumalan lähettämänä profeettana. Koraani kiistää jyrkästi, että Jeesus olisi ollut jotakin enemmän kuin hurskas ja Jumalan erityistä suosiota nauttiva ihminen – vaikka hän Koraanin mukaan syntyikin neitseellisesti.

Koraanin joulukertomuksessa ei ole tallia, härkää, aasia eikä tietäjiä, mutta ei niitä toisaalta ole myöskään Luukkaan jouluevankeliumissa, jonka mukaan Maria kapaloi lapsen ja pani hänet seimeen eli eläinten syöttökaukaloon, koska heille ei ollut sijaa majatalossa.

Seimen sijoituspaikkaa Luukkaan evankeliumin kirjoittaja ei mainitse. Ortodoksisissa jouluikoneissa Maria synnyttää Jeesuksen luolassa. Kuvataiteesta ja joululauluista tutut härkä ja aasi taas tulevat Jesajan kirjan profetiasta, jossa ”härkä tuntee omistajansa ja aasi isäntänsä seimen”.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi