Tempo on hyvän meiningin orkesteri, jossa soittaa jo 80 vantaalaista lasta
Harrastaminen ei maksa perheille mitään, sillä kaupunki maksaa instrumentit ja opetuksen.
Jos jokin on toiminut Venezuelassa, voisiko se toimia myös Vantaalla? Tempo-orkesterin perusteella näyttää siltä, että kyllä vaan voi. Tempo-orkesteri syntyi vuonna 2009 Vantaalla osana Kokonainen maailma lähiössä -hanketta. Sen tarkoituksena oli tuoda ihmisiä yhteen Koivukylässä ja Länsimäessä, alueilla, joilla asuu paljon maahanmuuttajataustaisia asukkaita.
Mallia otettiin venezuelalaisen kapellimestarin José Antonio Abreun luomasta maailmankuulusta El Sistema -musiikkikasvatusmenetelmästä, jonka tarkoituksena oli alun perin tukea slummilasten musiikkiharrastusta. Vaikutteita vastaavanlaisesta toiminnasta käytiin hakemassa myös Lissabonista. Kokonainen maailma lähiössä -hankkeen jälkeen Temposta on tullut pysyvä osa musiikkiopiston ja koulujen yhteistyötä.
Harjoituksia yksin ja isolla porukalla
Maria Mesetsova, 11, ja Abdoulie Jammeh, 10, ovat Länsimäen koulun oppilaita ja Tempo-orkesterin soittajia. Maria soittaa poikkihuilua ja Abdoulie kontrabassoa.
– Meillä oli kerran huiluesitys auditoriossa ja siellä kysyttiin, kuka haluaisi alkaa soittaa huilua. Otin sellaisen lapun. Nyt olen soittanut huilua kaksi vuotta, Maria kertoo.
Abdoulie valitsi instrumenttinsa koon perusteella.
– Yksi päivä Juha tuli luokkaan ja kysyi, ketkä haluaisivat tulla Tempoon. Ja sitten Tempo-luokassa kysyttiin, haluaako alkaa soittaa alttoviulua, viulua, selloa vai kontrabassoa. Valitsin kontrabasson. Se on iso soitin. Just sopiva minulle.
Marialla, Abdouliella ja muilla lapsilla on joka viikko yksityinen opetustuokio, joka kestää 15 minuuttia ja on osa koulupäivää. Sen lisäksi he harjoittelevat kapellimestari Juha Ahvenaisen kanssa isolla porukalla, ja käyvät välillä myös pienryhmäharjoituksissa.
– Parasta Tempo-orkesterissa on se, että voi olla kavereiden kanssa, Abdoulie sanoo.
Orkesterilla on ollut myös esiintymisiä. Ne ovat Marian ja Abdoulien mielestä olleet kivoja. Paikalle on menty yhdessä bussilla, ja joskus esiintymispaikoilla on saatu karkkia.
Soittimen saa itse valita
Tempo-orkesterissa soittaa tällä hetkellä 80 lasta Kytöpuiston ja Länsimäen kouluilta. Lapset ovat kolmas-, nelos-, vitos- ja kutosluokkalaisia.
Opettajia on kahdeksan. Soitinvalikoima on laaja. Tempossa soitetaan viulua, alttoviulua, selloa, kontrabassoa, huilua, klarinettia, pasuunaa ja lyömäsoittimia. Joissakin kappaleissa on myös lauluosuus.
Yläkoululaisille Tempolla on saksofoni-, rumpu-, laulu- ja bändikerhot.
Harrastaminen ei maksa perheille mitään, sillä kaupunki maksaa lasten instrumentit ja opetuksen.
– Lapsi saa valita soittimen itse. Yllättävän luontevasti se menee. Kun uusi orkesteri aloittaa, kaikille soittimille löytyy soittaja, Juha Ahvenainen sanoo.
Aina silloin tällöin kahden koulun oppilaat ovat soittaneet ja esiintyneet yhdessä. Miten ihmeessä se onnistuu, kun soittajina on 80 eläväistä lasta?
– Hyvin se onnistuu! Harjoittelemalla. Meillä on samanlaisia harjoituksia molemmissa kouluissa, Ahvenainen kertoo.
Tempo-orkesterin ohjelmisto on kansainvälistä ja monipuolista. Yhdessä on harjoiteltu esimerkiksi venäläinen ja turkkilainen kappale sekä venezuelalainen merengue. Kaikki osaavat jo varmaan unissaankin myös Tempo-rallin, joka on orkesterin tunnussävelmä.
Helmikuussa mukaan uusi koulu
Tänä vuonna Tempo-orkesteri täyttää kymmenen vuotta.
– Luvassa on vaikka mitä. Toukokuussa on synttärikonsertti kulttuuritalo Martinuksessa. Teemme myös retken jonnekin. Kohteesta on äänestetty, ja Linnanmäki taitaa olla nyt ykkösenä. Olemme myös suunnitelleet matkaa Göteborgiin Side by Side -orkesterifestivaaleille, Juha Ahvenainen luettelee.
Tempo myös kasvaa, sillä helmikuussa toiminta alkaa Rajakylän koulussa. Laajentumista muihinkin kouluihin on mietitty.
Kaikista lapsista löytyy musikaalisuutta, ja jokainen voi oppia soittamaan. Tärkeintä on innostus ja halu soittaa.
Kymmenessä vuodessa soittajat ovat vaihtuneet ja osa opettajistakin, mutta moni asia on pysynyt samana. Tempossa on yhä kyse siitä, että opettajat innostavat lapsia musiikin pariin ja lasten energia tarttuu aikuisiin.
– Tempo tarjoaa lapselle mahdollisuuden harrastaa musiikkia helposti ja hauskasti, Ahvenainen tiivistää.
Jaotteluun musikaalisiin ja ei-musikaalisiin lapsiin kapellimestari ei usko ollenkaan.
– Kaikista lapsista löytyy musikaalisuutta, ja jokainen voi oppia soittamaan. Tärkeintä on innostus ja halu soittaa.
Jaa tämä artikkeli:
Toimitus suosittelee
Kaikki mahtuvat laulamaan Olarin lapsikuoroihin
AjankohtaistaKuorossa lapsi saa uusia kavereita ja oppii uusia lauluja. Lisäksi hänelle kehittyy taito toimia yhdessä. Olarin seurakunnan lapsikuorot ovat ilmaisia ja kaikille avoimia.