null Testissä Tikkurilan supersankariseikkailurata – nelosluokkalaiset Nooa Huttunen ja Eetu Niinimäki antoivat arvosanaksi yhdeksän

Nooa Huttusen mielestä rata oli mielenkiintoinen ja hauska. Eetu Niinimäki suorittaa akrobatiatehtävää.

Nooa Huttusen mielestä rata oli mielenkiintoinen ja hauska. Eetu Niinimäki suorittaa akrobatiatehtävää.

Testissä Tikkurilan supersankariseikkailurata – nelosluokkalaiset Nooa Huttunen ja Eetu Niinimäki antoivat arvosanaksi yhdeksän

Kännykkäsovelluksen ohjaama rata on suunniteltu aikuisen ja lapsen yhteiseksi puuhaksi. Yhdeksänvuotiaat Nooa Huttunen ja Eetu Niinimäki arvioivat, että heidän ikäisensä voisivat suorittaa sen keskenäänkin.

Rasti 1

Ykkösrasti löytyy heti. ”Kehittäkää oma tiimitervehdys, jota voitte käyttää seikkailun aikana onnistuneen suorituksen juhlimiseen”, kännykkäsovellus opastaa Nooa Huttusta ja Eetu Niinimäkeä, kun liikunnallista supersankariseikkailurataa testaavat yhdeksänvuotiaat löytävät lähtöpaikan Tiedekeskus Heurekan edustalta.

Pojat suunnittelevat monimutkaisen tervehdyksen ja suunnistavat kännykän avulla seuraavalle rastille.

Onnistuneen tehtävän suorittamisen jälkeen on tiimitervehdyksen vuoro. Vasemmalla Nooa Huttunen.

Onnistuneen tehtävän suorittamisen jälkeen on tiimitervehdyksen vuoro. Vasemmalla Nooa Huttunen.

Rasti 2

”Kävelkää karhukävelyä kädet ja jalat maassa. Entä onnistuuko rapukävely?”, seikkailusovellus haastaa. Ystävät katsovat sovelluksen videota malliksi.

– Karhukävely on vaikeampaa, Niinimäki kommentoi.

Rasti 3

Keravanjoen varren puut hehkuvat rastin vieressä punaisina ja oransseina, kun Huttunen ja Niinimäki pohtivat vahvuuksiaan.

– Olen aika hyvä jalkapallossa, Huttunen toteaa.

Hän pelaa Tikkurilan Palloseurassa samoin kuin Niinimäki, joka myös kokee olevansa pallotaituri.

– Olen myös hyvä temppuilemaan trampoliinilla. Meillä on sellainen kotona. Osaan tehdä voltin etu- ja takaperin, Niinimäki kertoo.

Rasti 4

”Sitten supersankarien ässäjuoksua!” Niinimäki lukee seuraavaa tehtävää ääneen.

Pojat juoksevat sillalla käärmemäistä kiemuraa rintarinnan, eivätkä törmää toisiinsa kertaakaan.

Rasti 5

Tavoitteena on seistä ”supersankarin lentokoneasennossa” yhdellä jalalla huojumatta eli toisin sanoen tehdä vaakaliike. Niinimäen vaaka on vakaa, Huttusta huojuttaa.

Seuraavaksi pitää hypätä 360 asteen kierrehyppy ja laskeutua tasajalkaa maahan. Se sujuu sulavasti.

Eetu Niinimäki riisuu takin ennen akrobatiatehtävää.

Eetu Niinimäki riisuu takin ennen akrobatiatehtävää.

Rasti 6

Seuraava rasti sijaitsee kauempana. Huttunen katsoo kartasta, että pitää kävellä kirjastolle.

”Tehkää kärrynpyörät, joilla siirrytte aikavyöhykkeestä toiseen”, hän lukee rastilla.

– En osaa, Huttunen huomauttaa.

Niinimäki leiskauttaa nurmikolla kärrynpyörän oikealle ja vasemmalle ja tekee vielä saman yhdellä kädellä.

Rasti 7

Kirjaston portailla pitää varoa laavavirtoja ja krokotiileja. Sen vuoksi tehtävänä on hyppiä ylös tasajalkaa. Huttusen posket punoittavat.

– Normaalisti kävelen portaita. Tämä on paljon kivempaa.

Rasti 8

”Löytämänne kivi tai penkki on jättimäinen krokotiili, jonka voitatte hyppäämällä sen yli”, sovellus ohjeistaa kirjaston viereisen leikkipuiston luona.

– Tramppaan, Niinimäki huutaa ja ryntää pomppimaan.

Molemmista hyppimishaaste on hauska, vaikka puiston trampoliini ei ylläkään temppuilupaikkana Niinimäen kotitrampoliinin tasolle.

Rasti 9

Niinimäki löytää sopivan kepin haasteeseen, jossa pitää limbota: ”Tulivuoresta on laskeutunut tuhkapilvi, jonka alta te kiepsahdatte pakoon.”

Notkeat jalkapalloilijat taipuvat kepin alla yhä alemmas, kunnes putoavat polvilleen nurmelle.

Rasti 10

On aika rauhoittua. Rata päättyy veden äärelle Tikkurilan kirkon eteen, jossa pitää piirtää sormella seikkailukumppanin selkään vaikkapa sydän, risti tai enkelinsiivet ”ja näin siunata päivä tästä eteenpäin”, sovellus opastaa.

Minkä arvosanan seikkailurata ansaitsee asteikolla 1–10?

– Annan arvosanan yhdeksän, koska tehtävät olivat mielenkiintoisia ja hauskoja, Huttunen sanoo.

– Yhdeksän, koska tehtäviä oli kiva suorittaa, Niinimäki vahvistaa.

Seppo.io sovellus ohjaa eteenpäin radalla.

Seppo.io sovellus ohjaa eteenpäin radalla.

Seppo-sovellus vie seikkailuun

Vantaan seurakuntien liikunnallisen superseikkailuradan voi  suorittaa Tikkurilassa, Myyrmäessä, Korsossa, Kuusijärvellä tai Pyhän Laurin kirkkopuistossa. Mukana on myös rata, jonka voi pelata missä vain.Kännykän Play Kaupasta tai App Storesta ladataan sovellus Seppo.io ja siihen syötetään halutun seikkailuradan koodi, esimerkiksi Tikkurilassa BCD87C.

Rata on suunniteltu alun perin lapsen ja kummin yhteiseksi puuhaksi, mutta se sopii muillekin lapsi-aikuis-tiimeille. Testaajat Nooa Huttunen ja Eetu Niinimäki arvioivat, että nelosluokkalaiset voivat suorittaa radan keskenäänkin. Rata on auki vuoden loppuun asti. Se on ilmainen.

Korjattu 29.9. klo 12 Vantaankosken tilalle Myyrmäki.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi