Vain yhden kesän purjehtinut Totti Pekonen ylittää Atlantin – "Isoäidin tekemät villasukat ovat ykköset"
Näillä varusteilla Totti Pekonen aikoo pärjätä 40–50 päivän merimatkan.

Näillä varusteilla Totti Pekonen aikoo pärjätä 40–50 päivän merimatkan.

Vain yhden kesän purjehtinut Totti Pekonen ylittää Atlantin – "Isoäidin tekemät villasukat ovat ykköset"

Tästä alkaa seikkailu. Kirkko ja kaupunki seuraa Suomen Nuorisopurjehtijoiden merimatkaa Instagramissa.

Bermudashortsit Bermudalle, isoäidin neulomat villasukat Bostoniin, otsalamppu yöpurjehdukseen. Totti Pekonen, 27, pakkaa kamoja Atlantin ylitystä varten.

Pekonen vastaa Helsinki-Vantaan lentokentällä cateringin toimitusketjupäällikkönä monen lentomatkustajan aterioista sekä vilttien ja kosteuspyyhkeiden tapaisista mukavuuksista. Itse hän lähtee 3000 merimailin matkalle kevyin kantamuksin.

Runsaat varusteet eivät mahtuisikaan purjevene Vahineen. Suomessa valmistetulla Swan 65 -tyypin purjeveneellä on pituutta vajaat 20 metriä ja leveyttä enimmillään alle viisi metriä. Pekonen arvioi, että kannen alla on lattiapinta-alaa suunnilleen saman verran kuin hänen 35-neliöisessä yksiössään Espoon Viherlaaksossa.

Vahine on puolen miljoonan euron purjevene, joka on parhaimmillaan kovassa kelissä. Swan 65 -tyypin vene on rakennettu Suomessa.

Vahine on puolen miljoonan euron purjevene, joka on parhaimmillaan kovassa kelissä. Swan 65 -tyypin vene on rakennettu Suomessa.

Suomen Nuorisopurjehtijoiden 12-henkinen miehistö kokkaa, nukkuu ja pyykkää Vahinella arviolta 40–50 päivää kestävän merimatkan. Se purjehditaan Portugalista Las Palmasin ja Bermudan kautta USA:n Bostoniin.

– Kun lähden purjehtimaan, olen irti kaikesta. Siisteintä avomeripurjehduksessa on se, että mihin tahansa katsot, siellä ei ole mitään.

Kun Pekonen kertoi työkavereilleen tulevasta seikkailustaan, he kysyivät, voiko noin oikeasti tehdä. Eikö tuo ole vaarallista?

– Ei minua pelota. Meillä on kymmeniä vuosia purjehtinut kippari, joka on ylittänyt Atlantin monta kertaa, ja miehistöön kuuluu melkein valmis lääkärikin. Itselläni on varmaan vähiten purjehduskokemusta, mutta insinööritaustalla ymmärrän pääpiirteittäin, miten vene toimii.

Olin pitänyt purjehdusta vain rikkaiden suomenruotsalaisten juttuna.

– Totti Pekonen

Ensimmäisen kerran elämässään Totti Pekonen purjehti viime toukokuussa. Kaikki alkoi vappuna Facebookin Kimppakyyti-ryhmästä bongatusta autokyydistä, jonka kuski oli innokas purjehtija. Hän sai Pekosen innostumaan lajista matkalla Espoosta Turkuun.

– Olin pitänyt purjehdusta vain rikkaiden suomenruotsalaisten juttuna. Kukaan lähisuvussani ei ole omistanut purjevenettä.

Pari viikkoa myöhemmin Pekonen lähti perjantaina purjehtimaan entisen kimppakyytikuskinsa seurueessa. Iltapurjehdukseksi kaavailtu reissu venyi koko viikonlopun seilaamiseksi.

Suomen Nuorisopurjehtijoiden miehistö nukkuu Atlanttia ylittäessään kerroksissa ja vuoroissa.

Suomen Nuorisopurjehtijoiden miehistö nukkuu Atlanttia ylittäessään kerroksissa ja vuoroissa.

– Sain tehdä vaikka mitä: kiipesin mastoon ja ajelin satama-altaassa kumiveneellä. Se oli mieletön viikonloppu, jonka päätteeksi tarjosin uusille ystävilleni lasit kuohuvaa. Palasin himaan vasta aamuyöstä maanantaina.

Sen jälkeen Pekonen hankkiutui purjehtimaan mihin tahansa seurueisiin millä vain veneellä. Hän osallistui esimerkiksi purjehduskisaan Helsingin edustalla ja seilasi juhannukseksi ulkosaariston Utöhön asti.

– Siisteintä on purjehtia katamaraanilla, joka kulkee hyvällä tuulella 20 solmua, kun tavallisen purjeveneen vauhti on kuuden solmun luokkaa. Katamaraanissa vedetään trapetsiliivit päälle, kiinnitetään ne vaijerilla veneeseen ja roikutaan välillä meren päällä.

Facebook-ryhmä Kivojen tyyppien Gastipörssi on avittanut Pekosen valtaosalle purjehdusreissuista.

– Gastipörssissä veneen omistaja etsii väkeä purjehtimaan, koska se ei ole toisista kivaa yksin. Ei välttämättä tarvitse osata paljon mitään, kunhan kertoo rehellisesti taitotasonsa ja on valmis olemaan opetettavana.

Itselleen on pakko aiheuttaa iso mullistus vähintään puolen vuoden välein.

– Totti Pekonen

Nukkuminen onnistuu Totti Pekoselta missä vain. Reissussa on kätevää, että hän myös syö melkein mitä vain, kunhan proteiinit ja hivenaineet ovat kohdallaan. Yksi herkkä kohta Pekosella kuitenkin on: siisteys.

Kodin kromi-, lasi ja puupinnat kiiltävät ja sisustukseen on nähty vaivaa: esimerkiksi yöpöytä on Pekosen putsaama ja lasikannella varustama BMW:n kolmelitrainen moottori, jonka aukkoihin viinipullot sopivat täydellisesti.

– Tiedän, että Atlantin ylityksellä voi alkaa kiristää, jos siisteysstandardini eivät kohtaa toisten kanssa. Sekin jännittää, kuinka merisairaaksi tulen aluksi.

Pekonen maksaa osallistumisesta Rendez-Vous 2017 -purjehduksen kisaosuuteen Atlantilla noin 2000 euroa. Nuoremmat voivat saada tukia ja päästä halvemmalla. Pekonen viettää reissussa kesälomansa, jolle runsaat ylityöt antavat lisäpituutta.

– Olen tottunut heräämään kuuden pintaan ja pyöräilemään ympäri vuoden 18 kilometriä töihin. Jännää pitää eka kunnon loma.

Vahinella on pituutta vajaat 20 metriä ja leveyttä enimmillään alle viisi metriä – siinä 12-henkisen miehistön koti.

Vahinella on pituutta vajaat 20 metriä ja leveyttä enimmillään alle viisi metriä – siinä 12-henkisen miehistön koti.

Itsensä haastaminen on Totti Pekoselle tärkein syy osallistua kisaan Atlantilla.

– Itselleen on pakko aiheuttaa iso mullistus vähintään puolen vuoden välein. Muuten jää jumiin.

Kerran Pekonen esimerkiksi tutustui hiihtäjään, jonka innostamana hän osti kahdeksan vuoden hiihtotauon jälkeen sukset ja treenasi pikavauhtia Finlandia-hiihtoon. Kuukausi sitten hän alkoi harrastaa boulderointia eli kiipeilyä ilman turvaköysiä.

– Olen vähän kateellinen kaverilleni, joka lähtee Atlantin ylitykseni aikana laskeutumaan kanjoneita vesiputouksia pitkin. Sitä haluaisin kokeilla seuraavaksi.

Matka jatkuu Instagramissa

Suomen Nuorisopurjehtijoiden Atlantin ylitystä seurataan Instagram-tilillä @kirkkojakaupunki. Purjevene Vahinen köydet irrotetaan vappuna 1.5.

Jaa tämä artikkeli:

Kommentoi


Minuutissa mystikoksi

Villi city