null ”Näen, miten lapsen hartioilta putoaa iso taakka” – Saara Kankaanpäätä tarvitaan, kun koulukiusaamista ei saada loppumaan

Toimivassa ja hyvinvoivassa ryhmässä on Saara Kankaanpään mukaan hyvä mahdollisuus siihen, ettei ketään kiusata. ”Kun lapsilla ja nuorilla on lisäksi luottamus aikuisiin, he kertovat helpommin kiusaamisesta.”

Toimivassa ja hyvinvoivassa ryhmässä on Saara Kankaanpään mukaan hyvä mahdollisuus siihen, ettei ketään kiusata. ”Kun lapsilla ja nuorilla on lisäksi luottamus aikuisiin, he kertovat helpommin kiusaamisesta.”

Hyvä elämä

”Näen, miten lapsen hartioilta putoaa iso taakka” – Saara Kankaanpäätä tarvitaan, kun koulukiusaamista ei saada loppumaan

Aseman Lasten K-0-työn koordinaattori Saara Kankaanpää on huomannut, että koulukiusaamisen pitkittyessä konflikti leviää usein vapaa-aikaan, someen ja huoltajien välille. Myös kodin ja koulun välit voivat tulehtua.

Pitkittyneet koulukiusaamistilanteet nousivat uutisotsikkoihin heti lukuvuoden alkaessa. Minkälaisia ajatuksia tämä herätti sinussa, Helsingin K-0-työn koordinaattori Saara Kankaanpää?

– Tunsin surua ja huonoa fiilistä näiden nuorten ja heidän perheidensä puolesta. On huolestuttavaa, miten paljon kiusaamista on ja miten montaa lasta ja nuorta se koskettaa joka päivä. Koulun tulisi olla jokaiselle lapselle ja nuorelle turvallinen oppimisympäristö ja kohtaamispaikka kavereiden kanssa, ei paikka, jossa tarvitsee pelätä tai kokea olevansa ulkopuolinen.

– Useissa pitkittyneissä ja vakavissa kiusaamistilanteissa konflikti on jo usealla tasolla. Konflikti voi olla paitsi lasten välillä myös lasten huoltajien välillä sekä koulun ja kodin välillä, ja se on saattanut levitä vapaa-ajalle ja someen. Näissä tapauksissa ei riitä, että konflikti puretaan vain esimerkiksi lasten välillä.

Minkälaisilla keinoilla pitkään jatkunutta koulukiusaamista lähdetään purkamaan K-0-työssä?

– On tärkeää, että K-0-toiminta on kaikille osapuolille vapaaehtoista ja olemme tilanteessa puolueettomana toimijana. Usein ulkopuoliselle puolueeton rooli on helpompi kuin heille, jotka työskentelevät lasten kanssa joka päivä. Tapaamme kaikkia tilanteen osapuolia ja kuulemme jokaista, joka liittyy siihen. Tämän jälkeen arvioidaan jatkotoimenpiteitä jokainen yksilö huomioon ottaen. Huoltajat ovat isossa roolissa asioiden selvittämisessä, joten on tärkeää, että he ovat mukana alusta alkaen.

– Kiusaamiseen liittyvien tapahtumien selvittämisen lisäksi näemme tärkeänä sen, että aidolle kohtaamiselle ja taustasyiden ymmärtämiselle otetaan aikaa. Kaikki työ ja tarvittavat toimenpiteet tehdään yhteistyössä huoltajien kanssa. Teemme myös tiivistä yhteistyötä koulun ja muiden lapsia lähellä olevien verkostojen kanssa.

Kouluterveyskyselyjen perusteella 28–40 prosenttia 8.–9. luokkien oppilaista on tullut viime vuosina kiusatuksi lukuvuoden aikana tai osallistunut itse kiusaamiseen. Näetkö tilanteessa toivoa?

– Näen omassa työssäni tilanteita, joissa pitkään jatkunut kiusaaminen on saatu loppumaan. Kiusaaminen on iso taakka kannettavaksi kenelle tahansa, mutta etenkin lapsille ja nuorille sekä heidän lähipiirilleen. Kun kiusaaminen saadaan loppumaan ja lapsi tai nuori kokee jälleen olonsa turvalliseksi, hänen ja hänen perheensä hartioilta putoaa iso taakka.

– Näen toivoa myös siinä, että asioiden eteen halutaan tehdä töitä. Koulukiusaamisen vähentäminen vaatii moniammatillisten verkostojen kasaamista, hyvää yhteistyötä kaikkien osallisten kesken ja luottoa kouluun. Kukaan ei pysty näitä asioita ratkaisemaan yksin.

”Olemme kiitollisia siitä, miten lasten ja nuorten kokema kiusaaminen ja väkivalta nostettiin esiin Yhteisvastuukeräyksessä”, Aseman Lasten koordinaattori Saara Kankaanpää sanoo.

”Olemme kiitollisia siitä, miten lasten ja nuorten kokema kiusaaminen ja väkivalta nostettiin esiin Yhteisvastuukeräyksessä”, Aseman Lasten koordinaattori Saara Kankaanpää sanoo.

Aseman Lasten K-0-työ oli yksi kirkon Yhteisvastuukeräyksen kohteista vuonna 2023. Mitä keräystuotoilla nyt tehdään?

– Keräyksen tuotoilla Aseman Lapset ry kouluttaa valtakunnallisesti lasten ja nuorten parissa toimivia ammattilaisia. He oppivat kouluväkivaltaan puuttumisen ja konfliktiratkaisun keinoja sekä nuoruuden huomioon ottavaa sovitteluosaamista.

– Kouluttamisen lisäksi levitämme kouluväkivaltaan puuttuvaa K-0-työtä ja samalla kehitämme toimintaa edelleen yhdessä laajan verkoston kanssa. Pääkaupunkiseudulla K-0-toimintaa on Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla. Helsingissä, missä itse työskentelen, K-0 on kaupungin rahoittama ostopalvelu, joka on kaikkien ala- ja yläkoulujen ja toisen asteen oppilaitosten hyödynnettävissä.

Mikä on sinulle pyhää?

– Ihmisten kunnioitus ja inhimillisyys kaikkia ihmisiä kohtaan. Omassa työssäni koen pyhyyttä siinä, että kunnioitan ja kuulen asiakkaitani ja luon keskustelulle turvallisen ja luotettavan ympäristön.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.