null ”Neitsyt Marialla on superjännä elämäntarina” – Naisia katsotaan yhä madonnan ja huoran myyttien läpi

”Neitsyt Marialla on superjännä elämäntarina” – Naisia katsotaan yhä madonnan ja huoran myyttien läpi

Journalisti-lehden päätoimittaja Maria Pettersson haluaisi tietää, keitä kaksi Jeesukselle läheistä Mariaa oikeasti olivat.

1. Miltä tuntuu, kun etunimenä on Maria, joka oli myös Jeesuksen ­äidin nimi?

– On mukavaa olla Maria. Etunimi, joka tunnetaan maailman jokaisessa kolkassa, helpottaa matkailua. On kivaa olla osana vuosituhansia jatkunutta naisten ketjua, jossa monia on kutsuttu tällä nimellä.

– Etunimen valitsi isäni, joka ei tullut ajatelleeksi sen uskonnollisuutta ennen kuin kastepappi sanoi, että vanhemmat olivat valinneet minulle kauniin ja tosi kristityn nimen. Pappi kiinnitti huomiota myös toiseen nimeeni, joka on Kristiina.

2. Kristillinen perinne tuntee Neitsyt Marian lisäksi Magdalan Marian, jota pidettiin pitkään syntisenä naisena. Mitä ajattelet tästä?

– Neitsyt Maria on kiehtonut minua pienestä lapsesta saakka. Synnyin 8. syyskuuta, joten olen horoskoopiltani neitsyt. Ortodoksisessa kirkkovuodessa syntymäpäiväni on Jumalansynnyttäjän eli Neitsyt Marian syntymäpäivä. Magdalan Mariasta kiinnostuin vähän myöhemmin.

Neitsyt Mariaa ja Magdalan Mariaa on käytetty lukuisten naissukupolvien kasvattamisessa, toista ihanteena ja toista varoittavana esimerkkinä.

Uudessa testamentissa kumpaakin ­Mariaa katsotaan Jeesuksen kautta, kuten muitakin evankeliumien henkilöitä. Heidät nähdään myös hyvin tiukasti konservatiivisen ja patriarkaalisen katseen läpi. Monet kristilliset elämäkerturit ovat määritelleet Mariat heidän seksuaalisuutensa kautta: toinen ei harrastanut seksiä, toinen taas harrasti sitä paljon.

3. Olet kirjoittanut kirjan historian jännistä naisista, joiden tarinoita emme opi koulussa. Miten kertoisit kahden Jeesukselle läheisen Marian tarinat?

– Neitsyt Mariaa ja Magdalan Mariaa on käytetty lukuisten naissukupolvien kasvattamisessa, toista ihanteena ja toista varoittavana esimerkkinä. Minua kiehtoo se, keitä nämä naiset ovat oikeasti olleet.

– Kummallakin Marialla on superjännä elämäntarina: He tulevat vaatimattomista oloista ja tekevät arkipäiväisiä asioita, joissa ei ole mitään poikkeavaa. Sattuman kautta heistä tulee maailmanhistorian tunnetuimpia henkilöitä, joita koko kristitty maailma muistaa ja rukoileekin.

4. Minkälaisia ”Marian tarinoita” tämän päivän media kertoo?

– Vanhat madonnan ja huoran muotit näkyvät edelleen siinä, miten naisia kuvataan. Ajatus pyhästä äitiydestä on läsnä, kun media kysyy naispoliitikolta tai yritysjohtajalta työn ja perheen yhteen sovittamisesta. Naisten pukeutumista, ulkoasua ja oletettua seksuaalista aktiivisuutta ruoditaan eri tavalla kuin miesten, kuten pääministeri Sanna Marin sai kokea esiinnyttyään kauniissa muotikuvassa.

– Samat tavat kontrolloida ja rajoittaa naisia tunnettiin jo kirjoitetun historian alussa. Mesopotamiassa 4 300 vuotta sitten siveellisyyden kyseenalaistaminen oli hyväksytty tapa hiljentää ja suitsia nainen, jolla oli valtaa. Jopa käytetyt sanat ovat pysyneet miltei samoina vuosituhannesta ja -sadasta toiseen.

– Etunimi, joka tunnetaan maailman jokaisessa kolkassa, helpottaa matkailua, Journalisti-lehden päätoimittaja Maria Pettersson sanoo.

– Etunimi, joka tunnetaan maailman jokaisessa kolkassa, helpottaa matkailua, Journalisti-lehden päätoimittaja Maria Pettersson sanoo.

5. Mikä on sinulle pyhää?

– Oikeudenmukaisuus. Siihen palautuu moni minulle läheinen asia kuten reiluus ja tasa-arvo, mutta samalla myös monimutkainen suhteeni kirkkoon.

– Vakavien kriisien hetkellä kirkko on auttanut linjakkaasti niitä, joilta on mennyt kaikki, kuten köyhiä, turvapaikanhakijoita ja palestiinalaisia. Toisissa tilanteissa on näyttänyt siltä, että sama kirkko toimii oikeudenmukaisuuden ja yhdenvertaisuuden jarruna.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi