Uusi elämä kybertodellisuudessa – Uususkonnot värväävät jäseniä ja levittävät opetuksiaan netissä
Kuka tahansa voi perustaa verkkoon uskonnollisen liikkeen ja hankkia siihen jäseniä eri puolilta maailmaa.
Tsuki-niminen yhteisö lupaa jäsenilleen uuden elämän kybertodellisuudessa. Sinne päästäkseen heidän täytyy kuolla. Anime-itsemurhakultiksi kutsuttu Tsuki ilmestyi verkkoon reilu vuosi sitten. Liike sai alkunsa 4chan-sivustolle lähetetyistä viesteistä. 4chan on suosittu kuvafoorumi ja keskustelupalsta.
Ensimmäisen kerran yhteisö nousi suurempaan julkisuuteen Motherboard-lehden artikkelin takia. Välillä Tsuki poistui verkosta kokonaan, mutta sittemmin se on palannut haalimaan lisää jäseniä joukkoonsa.
Liikkeen verkkosivuilla yhdistyvät 1990-luvun japanilaiset piirretyt, kyberpunk-estetiikka ja laaja kuvaus sen uskomusjärjestelmästä. Tsuki itse vakuuttaa olevansa aito uskonnollinen yhteisö.
Tsukin verkkosivujen laskuri näytti lokakuun alussa, että 10 päivän päästä tapahtuisi jotain. Tuolloin sivustolle oli rekisteröitynyt yli 6 000 jäsentä.
Taivaan portti -lahko johti jäseniään joukkoitsemurhaan
Tsukin ilmestymistä verkkoon voidaan pitää osana kybersektarianistista liikehdintää. Termillä tarkoitetaan uususkonnollisia yhteisöjä, jotka käyttävät ensisijaisesti internetiä opetustensa levittämiseen. Niiden erityispiirteisiin kuuluvat yhteydenpito ja uskonnon harjoittaminen ennen kaikkea verkon välityksellä.
Vaikka lahkon jäsenet eivät koskaan konkreettisesti tapaisi toisiaan, he ovat silti osa yhteisöä.
Ilmiö juontaa juurensa ainakin 1990-luvun taitteeseen ja aasialaisiin, valtion sensuuria verkossa vältteleviin yhteisöihin. Myöhemmin esimerkiksi Taivaan Portti -lahkoa on pidetty sen edustajana. Tämän lahkon jäsenet uskoivat kuoltuaan matkaavansa Halen-Boppin-komeetan takana odottavalle avaruusalukselle. Usko lahkon sanomaan johti lopulta jäsenten joukkoitsemurhaan.
Internet oli Taivaan Portille keskeinen leviämiskanava ja sen jäsenet hankkivat rahaa suunnittelemalla verkkosivuja. Jäljelle jäänyt pariskunta pyörittää edelleen lahkon kotisivua.
Uususkontojen opit saavat verkossa laajemman yleisön
Tampereen yliopiston informaatiotutkimuksen professorin J. Tuomas Harviaisen mukaan monet uususkonnot ovat viime vuosikymmeninä yrittäneet välttyä yhteiskunnan valvonnalta. Verkkoon siirtyminen on osa tätä kehitystä.
Harviaisen mukaan uususkonnolliset liikkeet ovat aiemminkin saaneet alkunsa pienistä sosiaalisista ryhmistä, joten verkko on luonteva paikka uusien ryhmien syntymiselle.
– Verkkoon siirtyminen on helppoa, nopeaa, tarkemmin liikkeen valvottavissa sekä aiempaa vuorovaikutteisempaa. Siellä voidaan välittää uudella tavalla tuntemus henkilötason kontaktista, Harviainen sanoo.
Verkkoyhteisöön liittyminen on parhaimmillaan hyvin helppoa. Tsukin jäseneksi pääsi ilmoittamalla sähköpostinsa ja vastailemalla muutamiin kysymyksiin sekä toistamalla mantran, jolla vannottiin uskollisuutta projektille.
Rekisteröidyttyään uusi jäsen saa koodin, joka liikkeen oppien mukaan tallentaa tietoa käyttäjästä seuraavaa elämää varten.
Tyypillinen karismaattiseen liikkeeseen värvättävä ihminen on itseään etsivä nuori aikuinen.
– J. Tuomas Harviainen
Internetin käyttämisestä voi olla hyötyä varsinkin pienille liikkeille. Koska opetukset ovat sähköisessä muodossa, niiden levittäminen on nopeaa. Periaatteessa liikkeet voivat siten levitä lähes kaikkialle maantieteellisestä sijainnista riippumatta.
Verkkoläsnäolon tärkeys näkyy nykyään kaikkialla uskonnollisten liikkeiden toiminnassa. Yhtenä esimerkkinä Harviainen nostaa esiin Suomessakin tutut new age -yhteisöt, joihin liittyy kaupallisia sivujuonteita, kuten yksisarviskursseja.
– Niilläkin liikkeillä, joilla ei ole internetissä julkista "etusivua", on usein omia foorumeitaan, Harviainen selittää.
Internetin viestintäkeinot muokkaavat uskonnollista sanomaa
Kuten monilla muillakin yhteisöillä, myös Tsukilla on erilliset keskustelualueensa. Käyttäjät heittelevät niissä meemejä ja loukkaavia kommentteja sekä puhuvat arjestaan, mutta myös vakavammalle keskustelulle on aina sijaa.
Usein toistuva aihe on turhautuneisuus. Tsukin jäsenet toivovat, että he saisivat uudessa elämässään nauttia jostakin paremmasta.
Yksi Tsukin keskustelukulttuuria hallitsevista piirteistä on sen anonyymiys. Tarkkoja tietoja jäsenistä ei ole missään, eikä kukaan esiinny omalla nimellään. Teoriassa kaikki kirjoittajat voisivat siis olla jopa yksi ainoa henkilö, joka kirjoittaa viestejä eri tunnuksilla.
Anonyymiys ei ole Harviaisen mukaan erityisen tyypillistä verkon uskonnollisille yhteisöille. Siitä voi kuitenkin olla apua.
– Mahdollisuus tutustua liikkeeseen anonyymisti varmasti madaltaa joillekin kynnystä aloittaa vuoropuhelu kiinnostavan liikkeen kanssa.
Yksi alusta uskonnollisen sanoman laajalle levittämiselle on YouTube. Sivusto suosittelee usein samankaltaisia videoita kuin käyttäjä on aikaisemmin katsonut. Tällä tavalla katsoja saadaan pysymään oman kuplansa sisällä.
YouTube on täynnä erilaisten saarnaajien videoita, joista uteliaat voivat siirtyä yhä syvemmälle liikkeen oppeihin. Katsoja voi päätyä helposti videomateriaaliin, jossa puhuja kertoo olevansa profeetta, paholainen tai avaruusolentojen kontaktihenkilö.
Verkossa toimiminen ei herätä samalla tavalla negatiivista huomiota kuin kommuuniin muuttaminen.
– J. Tuomas Harviainen
Harviaisen mukaan videot ovat tämän päivän keskeinen viestintämuoto, joten karismaattiset liikkeet megakirkoista kultteihin hyödyntävät niitä. Videoilta sekä puhujan viesti että karisma välittyvät tehokkaammin kuin kirjallisessa muodossa.
– Tyypillinen karismaattiseen liikkeeseen värvättävä ihminen on itseään etsivä nuori aikuinen. Siksi on täysin loogista, että tavoittelu tapahtuu heidän muutenkin käyttämissään medioissa, Harviainen sanoo.
Tsukissa YouTubea ei kuitenkaan ole hyödynnetty juuri lainkaan. Liikkeen miesvoittoinen jäsenistö laulaa muutamalla videolla anime- ja videopelimusiikkia. Suurin osa Tsukia käsittelevistä videoista on ulkopuolisten ihmettelyä liikkeestä.
Suomessa verkkopohjaiset uskonnot ovat marginaalissa
Kansainväliset uususkonnot tavoittelevat jäseniä eri puolilta maailmaa, myös Suomesta. Tämän voi havaita erilaisten new age -liikkeiden verkkosivuilla, joista on tehty kankeita suomenkielisiä konekäännöksiä. Monet liikkeet taas luottavat sanomansa kertomiseen englanniksi.
Avaruusolentoja ja salaliittoteorioita kristinuskoon yhdistelevän Vesmírní lidé sil světla -lahkon sivut ovat herättäneet hilpeyttä verkkokeskusteluissa. Tsekkiläislahkon räikeä ja sateenkaarien täyttämä ulkoasu jää taatusti satunnaisenkin lukijan mieleen.
Sen sijaan sivuston käännösversion otsikko ”Viisas keskustelut kerra minum ystävät avaruusta” tuskin houkutteli suomalaisia liittymään lahkoon. Etusivulla lukijoita varoiteltiin ”helvetin liskoista” ja mikrosirujen vaaroista. Tällä hetkellä lahkon suomenkieliselle verkkosivulle ei pääse.
Samankaltaisista teemoista ammentava raëlilaisuus on toteuttanut suomeksi käännetyt sivunsa hieman ammattimaisemmin. Liikkeellä on jopa erilliset yhteystiedot suomalaisia varten. Pääosan liikkeen toiminnasta toteuttavat muutamat yksittäiset ihmiset. Kannattajat ovat toisinaan järjestäneet Suomessa myös omia tilaisuuksiaan.
Kirkon tutkimuskeskuksen tutkimuskoordinaattorin Jussi Sohlbergin mukaan Suomessa ei ole juurikaan liikkeitä, jotka toimisivat pääosin verkossa. Isolla osalla uususkonnollisista yhteisöistä on kuitenkin verkkosivut tai ne käyttävät sosiaalista mediaa tiedottamiseen.
– Uusimmista liikkeistä verkkopainotteista toimintaa on ainakin Kabbalah Centerillä, mutta järjestö pitää myös perinteisiä luentotilaisuuksia.
Sohlbergin mukaan uushenkisen uskonnollisuuden luonnetta ei määritä perinteinen jäsenyys, vaan yksilökeskeisyys ja väljempi verkostoituminen. Suomessa ei hänen mielestään ole esillä laajaa ilmiötä, jossa liikkeet hankkisivat jäseniä itselleen erityisesti verkon kautta.
– Usein on kysymys siitä, että ihmiset löytävät oman tiensä jonkin perinteen ja yhteisön pariin ilman liikkeiden julistustyötä. Uuspakanuus on tästä eräs hyvä esimerkki. Varsinkin nuoremmat ihmiset ovat tutustuneet uuspakanuuteen ensin internetin kautta.
Liikkeisiin houkutellaan keskustelupalstojen kautta
J. Tuomas Harviaisen mukaan liikkeisiin houkuttelu tapahtuu ensisijaisesti keskustelupalstoilla, joille jäseniä ohjataan videoilla tai toisten keskusteluiden kautta. Monet keskusteluista käydään yksityisviesteillä, joten niihin ei pääse käsiksi.
– Kuten perinteisessä, myös uususkonnollisten liikkeiden värväystoiminnassa tarvitaan yleensä henkilötason fyysinen tai virtuaalinen kontakti värvättävään. Siksi suorien nettilinkkien löytäminen on hankalaa.
Vaikka joihinkin uususkonnollisiin ryhmiin liittyy teknologiakriittisiä piirteitä, liikkeet pysyvät läsnä verkossa. Harviaisen mukaan vain siten ne saavuttavat hajallaan olevat ihmiset.
– Verkossa toimiminen ei herätä samalla tavalla negatiivista huomiota kuin kommuuniin muuttaminen. Sen avulla voidaan silti ylläpitää vahvaa sitoutumista liikkeen arvoihin ja päämääriin, Harviainen kertoo.
Sohlbergin mukaan internet tarjoaa mittaamattoman laajan määrän erityyppistä tietoa uskonnoista. Uskontoihin liittyvän tiedon etsiminen ja yhteydenpito katsomuksellisesti samanmielisiin henkilöihin ovat keskeisiä asioita uskonnollisten yhteisöjen verkkotoiminnassa.
Vitsin ja uskonnollisen liikkeen rajat häilyvät
On liki mahdotonta päätellä, mistä Tsuki-liikkeessä todella on kyse. Liike kertoo olevansa uskonto, mutta yhtä lailla kyseessä voi olla pila tai keino houkutella hyväuskoisia tekemään itsemurha. 4chan-taustan huomioon ottaen pilailu kuulostaa jopa todennäköiseltä.
Vitsinäkin alkanut ryhmä voi Harviaisen mukaan kehittyä uskonnolliseksi liikkeeksi, varsinkin jos uusille jäsenille ei kerrota, että kyseessä on vitsi.
Tsukin perustaja ja äänitorvi on oman kertomansa perusteella paljastunut nuoreksi, mielenterveysongelmista kärsiväksi mieheksi. Joko vitsi on viety todella pitkälle tai hän uskoo vilpittömästi kuvailemaansa järjestelmään.
– Jos liikkeellä on opetukset, dogma eli oppijärjestelmä, yhteisö ja jonkinlainen vakiintunut ei-sarkastinen maailmankuva, joka sisältää suhteen johonkin ei-inhimilliseen voimaan tai olentoihin, ollaan jo aika selvästi uskonnon alueella, Harviainen toteaa.
Sohlbergin mukaan internet ei itsessään voi tehdä ilmiöstä tai liikkeestä uskonnollista, vaan verkko on vain väline tai foorumi. Hänen mielestään verkossa tapahtuva yhteisöllisyys ei myöskään ole niin kokonaisvaltaista kuin konkreettinen yhdessäolo.
– Pelkkä verkossa oleminen ei tee liikettä vielä vetovoimaiseksi, vaan sen pitää kyetä tarjoamaan kiinnostuneille merkityksellisyyttä ja voimavaroja elämän eri tilanteisiin. On hyvä muistaa sekin, että yksi ainoa henkilö voi verkossa rakentaa näyttävät nettisivut jonkin uskonnollis-filosofisen aatteen ympärille, Sohlberg toteaa.
Kun Tsukin laskurissa oli jäljellä vain yksi vuorokausi, sivustolle ilmestyi varoitus. Sen mukaan pieni joukko yhteisön jäseniä suunnittelee tekevänsä itsemurhan laskurin nollauduttua. Liike itse varoitti, ettei se tue aikeita. Yhdestäkään Tsukiin liittyvästä itsemurhatapauksesta ei ole tällä hetkellä todisteita.
Laskurin nollauduttua koko sivusto kaatui muutaman päivän ajaksi. Tämän jälkeen Tsuki palasi takaisin verkkoon ja kertoi siirtyneensä toiseen vaiheeseen, jonka aikana rekisteröitymiset on suljettu. Liike kertoo ilmoittavansa, kun jäseneksi liittyminen on jälleen mahdollista. Tsukin tarina ei ole vielä päättynyt.
Jaa tämä artikkeli:
Toimitus suosittelee
Tutkimustieto vei mormonit kriisiin, jossa järki ja usko törmäävät
AjankohtaistaMormonien nettisukupolvi on löytänyt uskontonsa syntyvaiheisiin liittyvän tutkimustiedon. Nyt nuoret esittävät kysymyksiä kirkon johtajien rehellisyydestä.