null Bisnesantropologi: Jo Jeesus selitti, miksi jättitappioita tekevien kasvuyhtiöiden kannattaa ostaa toisiaan

Bisnesantropologi: Jo Jeesus selitti, miksi jättitappioita tekevien kasvuyhtiöiden kannattaa ostaa toisiaan

Helsingin kaduilla näkee jo ainakin viiden sähköpotkulautayhtiön laitteita. Markkinoiden uusi laki sanoo, että vain yksi yhtiöistä jää henkiin. Se kerää sijoittajilleen kaikki alan voitot.

Uuden testamentin maininnat rahasta ovat järjestään tavalla tai toisella rajuja. Yksi kuuluisimpia sellaisia on Matteuksen evankeliumin kertoma Jeesuksen lausahdus: ”Jokaiselle, jolla on, annetaan, ja hän on saava yltäkyllin, mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin, mitä hänellä on.”

Virkkeen hengellisestä viestistä voi kiistellä, mutta maallisessa merkityksessään se on huipputarkka kiteytys siitä, miten maailma näyttää toimivan. Yhdysvaltalainen sosiologi Robert Merton nimesi ilmiön Matteus-vaikutukseksi. Sen mukaan hyvällä on tapa kasautua. Kuten huonollakin.

Harvalla alueella Matteus-vaikutus toteutuu niin suuressa mittakaavassa, kuin startup-yhtiöiden synnyttämässä uudessa taloudellisessa todellisuudessa. Ilmiö selittää esimerkiksi, miksi jättitappioita tekevä yhdysvaltalaisen Doordash osti edelleen valtavia tappioita tekevän Woltin. Sama tulevaisuuden tarina pätee nimittäin ruoan kotiinkuljetukseen kuin vaikka kyytivälittäjiin, suoratoistopalveluihin, sähköpotkulautoihin, verkkokauppaan, hakukoneisiin tai sosiaalisiin medioihin: uusien palveluiden syntyessä moni lähtee kilpailuun mutta lopulta jää yksi yhtiö, joka vie valtaosan voitoista. Vain suurin jää henkiin, muut korjaa kuolema viimeistään sijoittajien uskon loppuessa.

Suurimmaksi kannattaa pyrkiä kaikin tavoin, koska lähellä monopoliasemaa yritys voi itse määrittää sitä, miten markkina toimii. Googlen, Facebookin ja Amazonin tarinat kertovat, että markkinoiden valtiuden saavutettuaan sijoittajille tehdään voitot käyttämällä tällaista raakaa voimaa.

Suuressa riskissä piilee myös suuret voitot. Siksi esimerkiksi sodan rahoittaminen on aina ollut huippukannattavaa.

Esimerkiksi verkkokauppayhtiö Amazonin valta on kasvanut niin suureksi, ettei sitä voi uhata. Seuraus: Amazonin ei enää tarvitse poistaa sen alustalla rikollisesti toimivia tahoja. Rikoskin kannattaa, jos siitä voi ottaa 34 prosentin siivun omia käsiään likaamatta. Koska verkkokaupanvaltias voi, Amazon on nostanut kolmansilta osapuolilta perimäänsä komissiota, joka vielä 2014 oli 19 prosenttia.

Vietin juuri viikonlopun matkoilla Yhdysvalloissa ja liikkuessani haastattelin ilmiöstä Uber-kuljettajia. Uber on kyydinvälityksen globaalisti tunnetuimpana brändinä kyennyt nostamaan hintojaan New Yorkissa yli kaksinkertaisiksi aiemmasta. Kuljettajien mukaan yhtiö pitää itsellään kaiken hinnankorotuksesta tulevan hyvän. Uber-kuskille ei siis jää senttiäkään enempää palvelusta, jota hän nyt myy tuplahintaan. Juuri sitä Uberiin sijoittaneet ovat odottaneetkin: että Jeesuksen sanat alkaisivat käydä toteen myös kyytipalveluissa.

Suuressa riskissä piilee myös suuret voitot. Siksi esimerkiksi sodan rahoittaminen on aina ollut huippukannattavaa: voittaja kykenee määrittelemään muiden antautumisen ehdot. Sijoittajien kasvuyhtiöihin lataama raha tekee palveluista globaalin sotatantereen riippumatta siitä, miten jaloille periaatteille yhtiöt alun perin on perustettu. 

Kirjoittaja on strategiakonsultti, rahoitustieteilijä ja teologi, jolta on ilmestynyt teos bisnesantropologiasta. Hän kirjoittaa rahan ja talouden uskonvaraisista elementeistä.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää: