Egyptiläinen kristitty: Terrorismista huolimatta kristityillä Egyptissä menee nyt paremmin
Egyptin kristityt ovat joutuneet toistuvasti veristen hyökkäysten kohteeksi. Tämä kuva on palmusunnuntain iskusta Kairon pohjoispuolella sijaitsevassa Tantassa.

Egyptin kristityt ovat joutuneet toistuvasti veristen hyökkäysten kohteeksi. Tämä kuva on palmusunnuntain iskusta Kairon pohjoispuolella sijaitsevassa Tantassa.

Egyptiläinen kristitty: Terrorismista huolimatta kristityillä Egyptissä menee nyt paremmin

Kun Muhammed Mursista tuli presidentti, Egyptistä tuli "valtavan suuri Taliban-leiri", sanoo Open Doors -järjestön egyptiläisen yhteistyöjärjestön johtaja "Michael".

Espoolaisen baarin sohvalla istuu viisikymppinen mies, jonka huolitellussa englannin ääntämyksessä on amerikkalaisia piirteitä. Mies käyttää nimeä Michael. Hän on matkailualan yrittäjä.

Michaelin älypuhelin on laukun pohjalla lentotila-asennossa. Silti hän puhuu varovasti kuiskaten. Michael uskoo, että hänen puhelintaan kuunnellaan.

Michael on peitenimi. Todellisuudessa hän on kristittyjen vainoja monitoroivan Open Doors -järjestön egyptiläisen yhteistyöjärjestön johtaja. Bisnesmatkoillaan Michael hoitaa Open Doorsin asioita.

Tuoreimmalla kristittyjen vainojen rankinglistalla Egypti on sijalla 21. Open Doorsin mukaan joka vuosi kymmeniä kristittyjä tyttöjä kaapataan ja pakkonaitetaan muslimimiehille. Kouluissa kristittyjä lapsia syrjitään, ja kristittyjen yrittäjien liikehuoneistoja tuhotaan. Koteja poltetaan, ja kristittyjen kokoontumispaikat ovat iskukohteina.

Viime aikoina kristityt ovat joutuneet Siinailta käsin toimivien salafijihadististen ryhmien kohteiksi. Viime keväänä palmusunnuntaina, viikkoa ennen pääsiäistä, Isis iski peräjälkeen kahteen kristilliseen kirkkoon Egyptissä. Iskuissa kuoli kymmeniä. Toukokuussa Isis puolestaan iski bussiin, jossa oli pyhäkoululapsia.

Todellisuudessa egyptiläiset itse halusivat Mursin pois. Ihmiset olivat lopen kyllästyneitä islamistihallintoon.

– Michael

– Egyptin kristityillä on kuitenkin nykyään asiat paremmin kuin Muslimiveljeskunnan vallan alla, Michael sanoo.

Kesäkuun lopussa 2012 Egypti siirtyi presidentti Muhammed Mursin aikakauteen – mutta vain vuodeksi.

– Mursin aikana Egyptistä tuli yksi valtavan suuri Taliban-leiri, Michael kuvailee.

– Koko Egyptin virkakoneistoa alettiin uudistaa, ja valtion virat täytettiin Muslimiveljeskunnan jäsenillä. En enää tunnistanut sitä Egyptiä omakseni, hän sanoo.

Eivät tunnistaneet myöskään Egyptin muslimit, sillä kansa lähti kaduille.

"Muslimiveljeskunta lahjoi äänestäjiä"

Seuraavana kesänä, heinäkuussa 2013, puolustusministeri Abdel Fattah el-Sisin johtama koalitio syrjäytti Mursin. Länsimainen lehdistö kuvasi vallanvaihtumista sotilasvallankaappaukseksi. Michael kiistää tämän jyrkästi.

– Se on Muslimiveljeskunnan itsensä levittämä käsitys, jonka lehdistö omaksui hyvin helposti. Veljeskunta pyrkii tällä sanavalinnalla korostamaan, että Mursi olisi edelleen Egyptin laillinen presidentti, Michael sanoo.

Kun Isis palmusunnuntaina iski kahteen kirkkoon, presidentti järjesti uhreille sotilashautajaiset.

– Todellisuudessa egyptiläiset itse halusivat Mursin pois. Ihmiset olivat lopen kyllästyneitä islamistihallintoon. Kysymys oli kansan protesteista kaduilla, ja vallanvaihdossa armeija ainoastaan antoi tukensa kansalle, Michael sanoo.

Kansainvälisten tarkkailijoiden mukaan vuoden 2012 presidentinvaalit toteuttivat hyvin demokratiaa, mutta Michaelilla on tästäkin kriittinen näkemys.

– Seisoin itse jonossa vaaliuurnalle, kun edessäni jonotti muuan veljeskuntalainen, joka antoi kännykällä neuvoja, mistä piti hakea bussi ja mistä noutaa ihmisiä, jotka piti kuljettaa äänestyspaikoille, Michael sanoo.

– Muslimiveljeskunta lahjoi maaseudun äänestäjiä, joille jaettiin ruokaa ja kännykänlatureita.

"Teillä poliittinen, meillä uskonnollinen korrektius"

Michael sanoo, että vaikka myös Egyptin koulutetussa älymystössä on ihmisiä, joiden mielestä Muslimiveljeskunta on "sataprosenttista islamia", Veljeskunnan kannatus koko 90-miljoonaisen väestön keskuudessa on marginaalista.

– Egyptissä ihmiset vihaavat Muslimiveljeskuntaa. Suuri osa Lähi-idän muslimeista on kulttuurimuslimeita. Uskonnollinen elämäntapa ilmenee erityisesti suhtautumisessa ramadaniin tai vaikka perhejuhliin, Michael sanoo.

Yhdysvalloissa kymmenet tuhannet ihmiset kuolevat vuosittain ampumavälikohtauksissa. Se määrä on paljon enemmän kuin islamilaisen terrorismin tuottama uhriluku.

– Michael

Hänen mukaansa Lähi-idässä uskonto on asia, josta ei kuitenkaan tehdä läntiseen tyyliin pilaa.

– Se on vähän sama asia kuin teillä lännessä on poliittinen korrektius. Meillä vastaavasti on uskonnollinen korrektius.

– Niinpä ei ole uskonnollisesti korrektia pilkata Jumalaa tai edes Jeesusta, joka on muslimeille tärkeä profeetta. Uskonnollisen korrektiuden vuoksi ihmiset myös esiintyvät ulkoisesti uskonnollisten normien mukaisesti. Se on tärkeä imagojuttu, vaikka yksityisesti ihmiset olisivat välinpitämättömämpiä, Michael sanoo.

Koraanista erottuvat "Mekka-islam" ja "Medina-islam"

Matkustaessaan länsimaissa Michael on tiedostanut, että monissa maissa kannetaan huolta islamofobiasta. Hänen mukaansa Lähi-idän kristityt ovat vähemmistöasemassaan joutuneet parkitsemaan nahkansa niin, että toistuvasta vainosta ja väkivallasta huolimatta pelolle ei anneta valtaa.

Tästä näkökulmasta hän kuitenkin kritisoi niitä länsimaissa esitettyjä käsityksiä, joissa islamofobialeiman pelossa halutaan vaieta islamin pimeästä, väkivaltaisesta puolesta.

– Lännen liberaalit eivät hahmota, että Koraani on kaksiosainen teos. Sen vanhimmat suurat syntyivät Mekassa, jolloin profeetalla ei ollut valtaa. Tältä ajalta on peräisin suosittu, usein kuultu käsitys kirjan kansoista, joilla on turvallinen dhimmiasema, Michael sanoo.

Reformaatiokin oli osaltaan sitä, että Luther protestoi Vatikaania, joka politisoituessaan oli korruptoitunut.

– Michael

Koraanissa suurat eivät kuitenkaan ole aika- vaan pituusjärjestyksessä, ja tästä syystä lännessä ei nähdä väkivallattoman ja väkivaltaisen islamin eroa.

Vuonna 622 jKr. profeetta Muhammed siirtyi Medinaan, jossa hän saavutti valta-aseman. Tästä alkaa islamilainen ajanlasku.

– Medinassa Muhammedin valta kasvoi, ja tällä kaudella kirjoitetut Koraanin suurat ovat väkivaltaisia, Michael sanoo.

Hänen mukaansa fundamentalistisesti asennoituvat islamistit kohtelevat vääräuskoisia samalla tavalla kuin Muhammed kohteli vääräuskoisia Medinassa.

– Vääräuskoisten tappaminen on tämän radikaalin "Medina-islamin" ytimessä, Michael sanoo.

– Olisi kuitenkin äärettömän epäkristillistä vastata vihaan vihalla. Yhdysvalloissa kymmenet tuhannet ihmiset kuolevat vuosittain ampumavälikohtauksissa. Se määrä on paljon enemmän kuin islamilaisen terrorismin tuottama uhriluku, Michael sanoo.

Hän korostaa, että enin osa muslimeista ei missään tapauksessa ole hardlinereita, kovan linjan edustajia.

– Äitini on kerrostalonsa ainoa kristitty, ja häntä kohdellaan todella arvokkaasti vanhana yhteisön jäsenenä. Elämme rinta rinnan egyptiläisten kanssa, ja solmimme syvällisiä ystävyyssuhteita.

"Politisoituneet kirkot ennen pitkää korruptoituvat"

Michael uskoo, että Egyptissä koittavat vielä paremmat ajat. Presidentti el-Sisi on Michaelin mukaan onnistunut elvyttämään taloutta.

– Seurakuntamme uskoo, että el-Sisi pyrkii oikeasti tekemään Egyptille hyvää, Michael sanoo.

– Presidentti on antanut voimakkaan viestin siitä, että kristilliset kirkot, jotka olivat täällä olemassa kauan ennen islamia, ovat tärkeä osa egyptiläisyyttä, Michael sanoo.

Osoituksena el-Sisin kunnioittavasta suhtautumisesta kristittyihin Michael mainitsee, että kun Isis palmusunnuntaina iski kahteen kirkkoon, presidentti järjesti uhreille sotilashautajaiset Egyptin hallinnon kunnianosoituksena kristityille.

– El-SIsi ei ole täydellinen. Hän myös aloitti presidenttinä erittäin vaikeassa tilanteessa. Hänessä on myös virheitä. Mutta seurakuntamme rukoilevat hänelle viisautta, Michael sanoo.

Hän korostaa, että kristillisen kirkkojen on kuitenkin vaarallista sekaantua politiikkaan. Päättäjille voidaan rukoilla viisautta, mutta kirkkojen ei itse pidä ryhtyä politikoimaan, koska sen seurauksena kirkko ennen pitkää korruptoituu.

– Reformaatiokin oli osaltaan sitä, että Luther protestoi Vatikaania, joka politisoituessaan oli korruptoitunut.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi