Enkelikokemus muistuttaa, että elämä ei rajoitu vain käsin kosketeltavaan
Enkelikokemus antaa vahvistuksen sille, että todellisuus ei rajoitu vain siihen, minkä voimme nähdä, sanoo Helsingin tuomiokirkkoseurakunnan pappi Mari Kanerva.
Periaatteessa evankelis-luterilainen kirkko uskoo enkeleihin, mutta käytännössä ne työnnetään usein syrjään. Papit eivät puhu enkeleistä, ja jumalanpalveluksissa ne ohitetaan vähin äänin mikkelinpäivän messua lukuun ottamatta.
Kirkon seinien ulkopuolella enkeleiden ympärillä käy pöhinä. Lehtihaastatteluissa julkisuuden henkilöt kertovat enkelikokemuksistaan. Uushenkisyyden piirissä lukuisten nimeltä mainittujen enkeleiden kerrotaan auttavan ja parantavan ihmisiä.
Pari vuotta sitten tällaiset havainnot pysäyttivät pappina työskentelevän Mari Kanervan.
– Huomasin, että varsinkin eri-ikäiset naiset etsivät hengellisiä kokemuksia, jotka vastaisivat heidän tunteisiinsa ja tarpeisiinsa toisella tavalla kuin kirkon pelkistetty, hygieeninen ja kaavojen mukainen hengellisyys. He ovat alkaneet aavistaa, että jokin suuri syvyys ympäröi meitä, Kanerva sanoo.
Edeltävät sukupolvet kirjoittivat enkeleistä
Pohtiessaan asiaa Mari Kanerva joutui tunnustamaan itselleen, että häneltä puuttui enkeleistä puhumiseen tarvittavaa tietoa, kokemusta ja uskallusta. Enkeleiden ajatteleminen ja kirkon omaksumasta ”asialinjasta” poikkeaminen tuntui jollakin tavalla vaaralliselta, melkein synniltä.
Kanerva päätti syventyä siihen, mitä evankelis-luterilaisen kirkon viralliset tekstit opettavat enkeleistä. Suomalaisessa kristillisyydessä vahva usko enkeleiden läsnäoloon ja varjelukseen näkyi Kanervan mukaan vielä nykyistä edeltäneiden sukupolvien kirjoittamissa rukouskirjoissa ja virsissä.
Nöyryys unohtuu, kun ihminen uskoo saaneensa vallan kutsua haluamansa enkelin paikalle.
– Mari Kanerva
Tärkein tietolähde on Raamattu, jossa enkelit mainitaan satoja kertoja. Raamattu kuvaa enkelit Jumalan sanansaattajiksi, jotka suojelevat, opastavat ja palvelevat ihmisiä.
Kristillisistä enkeliteksteistä välittyy Kanervan mukaan ymmärrys ihmisen pienuudesta.
– Uushenkisyydessä nöyryys usein unohtuu, kun ihminen uskoo saaneensa vallan kutsua haluamansa enkelin paikalle tai manifestoida itselleen sitä, mitä katsoo tarvitsevansa.
Pyhän kosketus yksinäisellä juoksulenkillä
Myös ajatus suojelusenkelistä pohjautuu Raamattuun. Mari Kanerva mainitsee paavi Franciscuksen, joka kehotti vuonna 2014 kristittyjä kuuntelemaan suojelusenkelinsä ääntä.
– Uskon, että jokaisen ihmisen lähellä on syntymästä kuolemaan saakka persoonallinen valo-olento, joka antaa meille voimaa ja lohtua, Kanerva sanoo.
Vähitellen Kanerva rohkaistui ottamaan seuraavan askeleen: hän pyysi rukouksessa Jumalalta, että enkelit saisivat vaikuttaa hänen elämässään, jos niin on tarkoitus. Kanerva kokee, että rukoukseen vastattiin.
– Yksinäisillä juoksulenkeillä olen kokenut vahvasti, että pyhä on läsnä. Enkeli tai jokin on ikään kuin takanani. Tällainen kokemus antaa vahvistuksen sille, että elämä ei rajoitu vain konkreettiseen ja käsin kosketeltavaan tai omiin huoliini ja tulkintoihini. Koko todellisuus on täynnä suurta ihmettä, kauneutta ja rakkautta.
Mari Kanervan ja Milla Kiisken enkeliaiheisia Siivenisku-videoita julkaistaan Helsingin tuomiokirkkoseurakunnan nettisivulla 1.10. alkaen.
Jaa tämä artikkeli:
Toimitus suosittelee
Hyvää pyhää: Enkelit kantavat rukouksiamme
HengellisyysRukoilemme enkelten seurassa, vaikka emme tietäisi sitä.