null Gurun opissa: Rukous näyttää sen, mitä eniten tarvitsemme

Hengellisyys

Gurun opissa: Rukous näyttää sen, mitä eniten tarvitsemme

Isä meidän -rukous on erinomainen meditaation lähtökohta. Sen säkeitä mietiskelemällä voimme nähdä, mitä juuri nyt tarvitsemme, ja kokea myös ihmeen.

Jeesus opetti meille, miten lähestyä Jumalaa. Hän kutsui Jumalaa isäkseen ja kehotti meitä tekemään samoin. Tämän hän teki Isä meidän -rukouksessa.

Vielä viimeisenä iltana ennen tuleva kärsimystään ja kuolemaansa hän vetosi Jumalaan isänään: ”Isä, kaikki on sinulle mahdollista. Ota tämä malja minulta pois. Ei kuitenkaan minun tahtoni mukaan, vaan sinun.”

Apostoli Paavalikin muistuttaa meitä, että jopa silloin kun meistä tuntuu, että emme osaa rukoilla, jokin syvällä sisimmässämme huokaa Jumalalle: ”Isä!”

Canterburyn entinen arkkipiispa ja anglikaanisen kirkon tärkeä teologi Rowan Williams sanoo, että kaiken mainitsemisen arvoinen teologian takana on kokemus ja oivallus siitä, että ihmiset voivat puhua Jumalalle uudella tavalla. Jumalalle voi puhua kuin rakastavalle isälle tai ystävälle, jolle voi sanoa kaiken, myös sisimmät toiveensa ja pelkonsa.

Kun rukoilet Isä meidän -rukousta, saat ajatella, että olet samassa asemassa kuin Jeesus isänsä edessä. Saat rukoilla hänen sanoillaan ja saat luottaa Jumalaan hänen laillaan.

Isä meidän -rukouksen lyhyistä säkeistä näemme, mitä me kaikkein eniten tarvitsemme: huolenpitoa ja varjelusta, jokapäiväistä ruokaa ja juomaa, anteeksiantoa ja sovintoa sekä kestävyyttä kiusauksissa ja kärsivällisyyttä koetuksissa.

Mitä syvemmin Jeesuksen opettama rukous elää sisimmässämme ja valaisee elämäämme, sitä enemmän alamme nähdä sen avaamia ihmeitä ympärillämme.



Rowan Williams on perehtynyt kirkon alkuajan rukouksen opettajiin, kuten 300-luvulla eläneeseen Gregorius Nyssalaiseen. Tämä opetti, että rukous vie meidät jo nyt taivasten valtakuntaan.

”Rukouksessa olemme osalliset Jumalan voimasta ja voimme tehdä ihmeitä”, Gregorius Nyssalainen kirjoitti.

Isä meidän -rukouksesta voit nähdä, millaisia ihmeitä hän tarkoittaa: Keskellä arkea pysähdyt ja kysyt ensin Jumalan tahtoa. Rauhoitut katselemaan elämääsi rukouksen silmin. Pyydät päivittäistä leipää meille kaikille etkä halua ottaa toisten leipää. Luovut omastasi ja annat tarvitsevalle. Annat anteeksi lähimmäiselle, mikä on näistä ihmeistä suurin.

Hämmentävin kohta Isä meidän -rukouksessa on se, jossa vetoamme Jumalan anteeksiantoon, koska itse olemme antaneet anteeksi. Eikö se mene juuri päinvastoin? Kyllä, Jumala on aina askeleen edellä. Hän on se, joka saa sinut rukoilemaan ja hän antaa sinulle ensin anteeksi. Hän on aloitteen tekijä. Sitten hän astuu ikään kuin sivuun ja sanoo: Tee sinä nyt samoin.

Ja sinä vastaat ja vetoat häneen: Katso, miten opettelen antamaan anteeksi, anna siis sinä myös anteeksi minulle!

Tämä on monelle Isä meidän -rukouksen vaikein kohta. Se muistuttaa meitä siitä, miten vähän anteeksi­anto ja sovinto näkyvät meidän elämässämme. Niissä olemme aina velkaa toisillemme. Siitä huolimatta saamme sanoa joka päivä ”Isä meidän”.

Mitä syvemmin Jeesuksen opettama rukous elää sisimmässämme ja valaisee elämäämme, sitä enemmän alamme nähdä sen avaamia ihmeitä ympärillämme. Jotain siitä, mikä on totta taivaassa, näkyy jo täällä.

Mietiskele Isä meidän -rukousta

Jeesus opetti Isä meidän -rukouksen. Se on erinomainen meditaation lähtökohta.

Varaa puoli tuntia aikaa päivästäsi. Kun olet asettunut aloillesi, lue rukous hitaasti pari kertaa alusta loppuun säe kerrallaan – joko ääneen tai hiljaa mielessäsi.

Hengitä rauhallisesti säkeiden tahtiin ja niiden välissä ja anna rukouksen vaikuttaa sinuun.

Kun mietiskelet säännöllisesti tätä Jeesuksen opettamaa rukousta, huomaat, miten koko elämän kattava rukous se on.

Isä meidän -rukous

Isä meidän, joka olet taivaissa.

Pyhitetty olkoon sinun nimesi.

Tulkoon sinun valtakuntasi.

Tapahtukoon sinun tahtosi,

myös maan päällä niin kuin taivaassa.

Anna meille tänä päivänä

meidän jokapäiväinen leipämme.

Ja anna meille meidän syntimme anteeksi,

niin kuin mekin anteeksi annamme niille,

jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.

Äläkä saata meitä kiusaukseen,

vaan päästä meidät pahasta.

Sillä sinun on valtakunta

ja voima ja kunnia iankaikkisesti.

Aamen.

Korjattu rukous 23.9.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.