Helsinki-apu tuo ikäihmisten ruokaostokset kotiovelle – seurakunnat mukana ”ennennäkemättömän laajassa apuohjelmassa”
Yli 70-vuotiaat voivat soittaa palvelunumeroon maanantaista 30.3. alkaen. Helsinki-avun kautta saa henkistä tukea sekä kauppakassin kotiovelle.
Helsingin kaupungin, Helsingin seurakuntayhtymän ja useiden kansalaisjärjestöjen mittavan apuhankkeen valmistelu on vienyt hieman arvioitua kauemmin aikaa. Nyt systeemi on rakennettu ja puhelinauttajat koulutettu. Mukaan on saatu alkuvaiheessa kaksi yrityskumppania.
Iäkkäimmille kaupunkilaisille suunnattu palvelu on aloitettu perjantaina 27. maaliskuuta. Ensimmäiset yli 80-vuotiaat helsinkiläiset on tavoitettu puhelimitse, ja avuntarpeista on alettu kerätä tietoa. Samalla usealle ikääntyneelle helsinkiläiselle on jo tarjottu mahdollisuus keskustella arjen sujumisesta ja henkisen tuen tarpeesta keskellä koronaepidemiaa.
Helsingin seurakunnista tähän ikäihmisten tavoittamiseen on perjantaina ryhtynyt 290 työntekijää. Myös kaupungin työntekijöitä on mukana suuri joukko.
Helsinki-avun puhelinnumero on 09 310 10020
Maanantaina 30. maaliskuuta kello 9 avautuu Helsinki-avun puhelin, mistä kaikki avuntarpeessa olevat yli 70-vuotiaat kaupunkilaiset voivat itse soittamalla saada keskustelutukea ja apua asiointiin koronaepidemiasta johtuvissa poikkeuksellisissa oloissa.
Helsinki-avun puhelinnumero on 09 310 10020, ja se palvelee arkisin klo 9–16. Tästä samasta numerosta soitetaan yli 80-vuotiaille, kotonaan asuville helsinkiläisille. Muista numeroista ihmisille ei soiteta.
Helsingissä on tuskin koskaan saatu alkuun mitään näin suurta näin nopeasti.
– Pormestari Jan Vapaavuori
Helsinki-apu on saanut ensimmäiseksi yhteistyökumppaniksi kauppa-asiointiin HOK-Elannon, joka on tällä viikolla avannut ikäihmisille suunnatun uuden ruokatilauspalvelun osana Helsinki-avun toimintaa. Puhelimitse toimivan HOK-Elannon ruokatilauspalvelun kautta voi tilata viikon kauppatavarat kerralla. Kauppakassit kantaa ovelle kaupungin tai seurakunnan työntekijä tai vapaaehtoinen auttaja.
Puhelinkeskustoimintaan Helsinki-avun yhteistyökumppaniksi on lähtenyt Genesys-yhtiö. Se tarjoaa Genesys Cloud -järjestelmänsä kontaktienhallintaan kolmeksi kuukaudeksi veloituksetta. Ensi viikolla julkistetaan lisää yrityskumppaneita.
Kahdenlaista apua tarjolla
Helsingin seurakuntayhtymän johtaja Juha Rintamäen mukaan Helsinki-avun yhteydenotossa tarjotaan kahdenlaista apua.
– Ensiksikin henkinen ja hengellinen apu: meillä monella on nyt tarvetta jakaa tuntoja, mutta kaikilla meillä ei ole läheistä, kenelle sen voisi jakaa. Siksi jokaisessa Helsingin kahdessakymmenessä evankelisluterilaisessa seurakunnassa on nyt pappi tavoitettavissa jokaisena päivänä kello 9–21. Kuunteluapua löytyy myös muista uskontokunnista, kirkon Palvelevasta puhelimesta ja kaupungissamme toimivien järjestöjen kautta, Rintamäki sanoo.
Toiseksi järjestetään kaupassakäyntiapua, myöhemmin myös apua lääkeostoksiin.
18 koordinaatiopistettä kirkon tiloissa
Tällä viikolla on luotu puhelinpalvelu sekä perustettu 18 koordinaatiopistettä eri puolille Helsinkiä kauppakassin tilaamista, ostamista ja jakelutoimintaa varten. Pisteet toimivat seurakuntien toimitiloissa. Niissä työskentelee seurakuntien ja kaupungin henkilöstöä, joiden normaalit työtehtävät ovat jäissä koronarajoitusten vuoksi, sekä vapaaehtoisia.
– Näihin Helsinki-avun pisteisiin ikäihmisten ei tarvitse eikä pidä tulla itse paikalle apua hakemaan, vaan tarvittavan avun saa soittamalla, Juha Rintamäki tähdentää.
– Helsinki-apu on ennennäkemättömän laaja apuohjelma, joka käynnistetään varsinaisesti tänään. Siihen kuuluvat soitot kotiin, neuvontanumero, asiointiapua kauppaan ja apteekkiin, henkistä ja hengellistä tukea sekä tukea yrityksiltä. Helsingissä on tuskin koskaan saatu alkuun mitään näin suurta näin nopeasti, Helsingin pormestari Jan Vapaavuori sanoo.
Helsingissä asuu kaikkiaan noin 78 000 yli 70-vuotiasta. Noin 27 000 heistä on yli 80-vuotiaita. Tästä ikäryhmästä osa asuu hoitokodeissa. Heitä ei tavoitella.
Turvallisuus ja hygienia otetaan huomioon
Helsinki-avun puhelinnumero on 09 310 10020, ja se palvelee arkisin klo 9–16.
Helsinki-apu kiinnittää erityistä huomiota ikääntyneiden ja kaikkien toiminnassa mukana olevien turvallisuuteen. Soittajina toimivat vain tehtävään koulutetut kaupungin ja seurakuntien työntekijät.
Kauppakasseja tuovat vapaaehtoiset tunnistaa Helsinki-apu-merkistä ja tunnisteliivistä. He eivät mene sisään kenenkään kotiin vaan jättävät ostokset kotioven ulkopuolelle. Hygieniasta huolehditaan myös niin, ettei asioinnissa käytetä käteistä rahaa. Ostokset maksetaan luotolla tai laskulla, joka tulee postitse kotiin.
Kaikki apua tarvitsevat yli 70-vuotiaat voivat soittaa Helsinki-avun numeroon, ja kaikki yli 80-vuotiaat pyritään siitä numerosta soittamalla tavoittamaan.
Jaa tämä artikkeli:
Toimitus suosittelee
Ikäihmisten asiointia tukeva Keikka-apu palaa koronatauolta Länsi-Vantaalla – nyt etsitään uusia vapaaehtoisia
Hyvä elämä AjankohtaistaKeikka-avun vapaaehtoiset saattavat ikäihmisiä esimerkiksi kauppaan, apteekkiin tai lääkäriin. Vapaaehtoinen voi valita itselleen sopivan tehtävän kännykkäsovelluksen avulla.