Saarikivi selittää sanan: Järki
Kielentutkija Janne Saarikivi kurkistaa sanan taakse.
Raamatussa sanotaan, että Jumala on sana. Mutta mikähän maailman monista sanoista Jumala mahtaa olla? Kenties munakenno vaiko tötterö, kiekua vai hilirimpsis?
Alkuperäiskielellä Raamatussa todetaan, että Jumala on logos. Mutta jos voisimme kysyä antiikin Välimeren rantojen ihmisiltä, mitä sana on kreikaksi, he eivät vastaisi tuolla sanalla. Kreikan kielessä oli monia muitakin ilmauksia kuvaamaan sanoja, sellaisia kuin rheema tai glossa.
Logos on samaa kantaa kuin logiikka. Ehkä olisikin kuulunut kääntää, että alussa oli järki tai järjellinen ajatus. Sen kautta on maailma luotu.
Kun Raamattu on Jumalan sanaa, mitä se on? Perinteisesti kirkko on ollut ovela. Se on opettanut, että Jumalan sana on kuin Jumalan poika, ihmiseksi tullut Jumala, jonka vain usko voi tunnistaa. Samoin on Jumalan sana ihmiskieleen tullut Jumalan sana.
Emme siis edelleenkään tiedä, mitä kieltä Jumala puhuu, tai mihin sanaan pukeutuu. Puhumme näitä, tavallisia sanoja, ja samalla Jumalan järjellinen sana puhuu meissä.
Jaa tämä artikkeli:
Toimitus suosittelee
Saarikivi selittää sanan: Vapahtaja
HengellisyysKielentutkija Janne Saarikivi kurkistaa sanan taakse.