Saarikivi selittää sanan: Pyhä
Kielentutkija Janne Saarikivi kurkistaa sanan taakse.
Uskonnossa on kysymys pyhästä, mutta mitä pyhyys on? Voiko sitä kuvata sanoin?
Varmasti voi, hiukkasen. Sanat eivät voi opettaa pyhyyttä ihmiselle, mutta ne ohjaavat ihmisen nimeämään kokemuksensa uskonnolliseksi, tai pyhäksi. Siksi kysymystä pyhyydestä voi lähestyä tutkimalla, millaisia asioita eri kielissä on nimetty pyhiksi.
Esimerkiksi ruotsin ja englannin helig ja holy liittyvät terveyteen ja kokonaisuuteen, joka on siis alkuaan pyhyyttä. Pahaenteinen natsitervehdys heil on samaa juurta – alkuaan terveyden toivotus.
Latinalaisperäinen sacred, joka on samaa kantaa kuin sakramentti, on tarkoittanut salaisuutta ja muusta todellisuudesta erotettua. Se on siis hieman toisenlaista pyhyyttä, samaa kantaa kuin sektori tai sektio. Pyhimysten nimien edessä käytetty saint taas on peräisin roomalaisten valojen jumalan Sancuksen nimestä.
Suomen pyhä-sanan vastineet sukukielissä taas näyttävät liittyvän kirouksiin ja likaan. Pyhä on siis alkuaan ollut tabu, epäpuhdas. Niin lyhyt on matka pahasta pyhään.
Jaa tämä artikkeli:
Toimitus suosittelee
Saarikivi selittää sanan: Vapahtaja
HengellisyysKielentutkija Janne Saarikivi kurkistaa sanan taakse.