null Saarikivi selittää sanan: Järki

Janne Saarikivi

Janne Saarikivi

Hengellisyys

Saarikivi selittää sanan: Järki

Kielentutkija Janne Saarikivi kurkistaa sanan taakse.

Raamatussa sanotaan, että Jumala on sana. Mutta mikähän maailman monista sanoista Jumala mahtaa olla? Kenties munakenno vaiko tötterö, kiekua vai hilirimpsis?

Alkuperäiskielellä Raamatussa todetaan, että ­Jumala on logos. Mutta jos voisimme kysyä antiikin Välimeren rantojen ihmisiltä, mitä sana on kreikaksi, he eivät vastaisi tuolla sanalla. Kreikan kielessä oli monia muitakin ilmauk­sia kuvaamaan sanoja, sellaisia kuin rheema tai glossa.

Logos on samaa kantaa kuin logiikka. Ehkä olisikin kuulunut kääntää, että alussa oli järki tai järjellinen ajatus. Sen kautta on maailma luotu.

Kun Raamattu on Jumalan sanaa, mitä se on? Perinteisesti kirkko on ollut ovela. Se on opettanut, että Jumalan sana on kuin Jumalan poika, ihmiseksi tullut Jumala, jonka vain usko voi tunnistaa. Samoin on Jumalan sana ihmiskieleen tullut Jumalan sana.

Emme siis edelleenkään tiedä, mitä kieltä Jumala puhuu, tai mihin sanaan pukeutuu. Puhumme näitä, tavallisia sanoja, ja samalla Jumalan järjellinen sana puhuu meissä.

Jaa tämä artikkeli:

Toimitus suosittelee

Saarikivi selittää sanan: Vapahtaja

Hengellisyys

Kielentutkija Janne Saarikivi kurkistaa sanan taakse.


Saarikivi selittää sanan: Kirkko

Hengellisyys

Saarikivi selittää sanan: Synti

Hengellisyys

Saarikivi selittää sanan: Pyhä

Hengellisyys

Saarikivi selittää sanan: Jumala

Hengellisyys



Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.