null Kuula: Jos apostoli Paavali saarnaisi nykykirkossa, hän näkisi homojen keskinäisen vetovoiman taivaasta annettuna lahjana

Kuula: Jos apostoli Paavali saarnaisi nykykirkossa, hän näkisi homojen keskinäisen vetovoiman taivaasta annettuna lahjana

Raamattua voi perustellusti tulkita toisin kuin Timo Soini ja Päivi Räsänen tekevät.

Timo Soinin mielestä luterilainen kirkko on liian homomyönteinen. Hän kyseli Plokissaan, mahtaisiko homoista raamatullisesti opettava apostoli Paavali päästä kirkkoon saarnaamaan, vai odottaisiko häntä Päivi Räsäsen kohtalo. Poliisiasemalle tutkintaan.

Jatketaan leikkimielistä pohdintaa. Kuvitellaan, että kuningasapostoli todellakin ilmestyisi Espoon tuomiokirkkoon. Yleisö laittaisi hänet saman tien selittämään kaikkein kiinnostavinta lausumaansa, sitä kuuluisaa homokohtaa Roomalaiskirjeen alussa. Sitä jonka mukaan jotkut ”ovat vaihtaneet luonnollisen sukupuoliyhteyden luonnonvastaiseen”. Ja se on syntiä ja säädytöntä.

Kuvitellaan lisäksi, että Paavali toimii edelleen kuten omana aikanaan. Hän ottaa vakavasti myös parhaan saatavilla olevan inhimillisen viisauden. Niinpä hän saattaisikin puhua näin vuonna 2021.

Kuulkaas ystävät. Kirjoitin aikanaan tuon homokohdan antiikin ajan juutalaisen tietämyksellä. Lähdin liikkeelle siitä oletuksesta, että kaikki ihmiset ovat luonnostaan heteroita. Miehet etsivät naisia, ja naiset toivovat, että heidät otetaan. Tällaisen tehdasasetuksen Luoja meihin viritti.

Siksi pidin homotoimintaa vikana. Siinä ihminen väkisin vaihtaa Jumalalta saamansa joksikin muuksi, luonnollisen luonnottomaan. Mutta ups ja voi. Lähtökohtani oli pielessä. En silloin tajunnut, että jotkut vain ovat homoja. Se on heidän luontonsa. Ei vika, vaan luomislahja, taivaasta annettu siinä kuin heterous toiselle. Siksi siitä ei seuraa mitään pahaa kenellekään, rakkautta vain.

Niinpä otan puolet sanoistani takaisin. Homous ei ole syntiä. Mutta väkisin vaihtaminen on. Siis se, että ihminen yrittää tehdä itsestään toista mitä hän on. Se rikkoo häntä. Homo älköön yrittäkö ”eheytyä”, hetero pysyköön siinä minkä löytää omakseen.

Entä kolmas Mooseksen kirja, joka sanoo: ”Älä makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan”? Tottahan tämä on. Se tulee tehdä toisella tavalla. Miesten rakkaus on miesten välistä rakkautta. Siinäkään toisen osapuolen ei tarvitse muuttaa itseään muuksi mitä hän on.

Näin siis leikkimielinen kuvaus Paavalista Espoon tuomiokirkossa.

Tämä ei ole mitään radikaalia Raamatun vääntämistä nurinkurin.


Mutta se ei ole pelkkää leikkiä. Näin pro-gay-luenta tulkitsee apostolin kuuluisaa homokohtaa. Siitä etsitään intentio, peruspointti: Jumalan antamaa ei pidä torjua tai vaihtaa toiseksi. Se pitää ikikutinsa.

Sen sijaan Paavalin tapa soveltaa pointtiaan homoseksuaaliseen toimintaan ei ole ikuista ilmoitusta ylhäältä. Siinä näkyvät hänen aikansa uskomukset, joista voi paremman tiedon valossa ajatella toisinkin.

Tämä ei ole mitään radikaalia Raamatun vääntämistä nurinkurin, vaikka siltä ehkä kuulostaa. Samalla tavalla useimmat kristityt tulkitsevat Uuden testamentin viittauksia esimerkiksi orjuuteen, naisen asemaan tai Aadamin historiallisuuteen. Nekin kuuluvat Raamatun inhimilliseen puoleen, jota voidaan korjata ymmärryksen lisääntyessä.

Siksi homoseksuaalisuuteen myönteisesti suhtautuvat kristityt uskovat olevansa yhtä raamatullisia kuin perinteisellä kannalla olevat.


Kirjoittaja on ahaa-elämyksiin addiktoitunut etsijä. Ja löytäjä. Taipumusta yläpilviajatteluun. Pappi, teologian tohtori ja tietokirjailija.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi