Laita lapsi keskittymään tähän hetkeen ilman älylaitteita – mindfulness-puuhavinkit perheen pienemmille

Laita lapsi keskittymään tähän hetkeen ilman älylaitteita – mindfulness-puuhavinkit perheen pienemmille

Näinä päivinä älylaitteille on erinomaista käyttöä, mutta lapsille on hyvä kehitellä myös muuta. Nämä Ruutuvapaata-kirjasta poimitut ideat edistävät rauhoittumista ja läsnäoloa.  

Hengityshissi. Lapsi makaa selällään lattialla ja laittaa pehmolelun mahansa päälle. Hän yrittää pelkän hengityksensä avulla saada pehmolelun nousemaan ja laskemaan vatsan päällä hengityksen tahdissa. Mitä rauhallisemmin lapsi hengittää, sitä paremmin pehmolelu pysyy mahan päällä putoamatta.

Riippumatto. Sido lakana tiukasti pöydän ympäri niin, että lakanan päät tulevat solmuun pöytälevyn päälle ja lakanan keskiosa roikkuu löysänä pussina pöydän alla. Lapsi voi keinua, lepäillä tai lueskella riippumatossa pöydän alla omassa rauhassaan.

Värit ja muodot. Pyydä lasta etsimään jotain tiettyä väriä huoneesta tai siitä paikasta, missä olette. Hänen tulee luetella esineet ja asiat, joissa tuota väriä esiintyy. Esimerkiksi punainen pöytä, punainen kirja, punainen taulu. Toinen vaihtoehto on etsiä värin sijaan tietyn muotoisia esineitä tai asioita.

Anna lapsen murskata murut leluvasaralla tai isolla lusikalla.

Murskain. Laita leikkuulaudalle tai muulle alustalle leivänmuruja riviin. Anna lapsen murskata ne leluvasaralla, puukauhalla tai isolla lusikalla. Erityisen käyttökelpoinen puuha silloin, kun tarvitset leivän- tai keksinmuruja leivonnassa.

Juokseva kettu. Pyydä lasta kuvittelemaan, että auton vieressä pientareen puolella juoksee kettu. Mitä esteitä kettu kohtaa? Joutuuko se juoksemaan sillankaiteita pitkin, uimaan tai väistelemään muita autoja?

Matkija. Asetu lapsen kanssa kasvotusten, tai lapset asettuvat kasvotusten keskenään. Osallistujat päättävät, kumpi on matkija ja kumpi on matkittava. Matkittava alkaa tehdä ilmeitä tai liikkeitä, ja matkija matkii niitä parhaansa mukaan. Jos lapsen halutaan rauhoittuvan, on ilmeiden ja eleiden oltava rauhallisia.

Mitä näet ympärilläsi? Lapsi kertoo mahdollisimman yksityiskohtaisesti, mitä hän näkee ympärillään. Todennäköisesti hän lähtee liikkeelle kokonaisuuksista, ja kertoo esimerkiksi näkevänsä pihan ja pensaan. Aikuinen houkuttelee häntä kuvailemaan tarkkoja yksityiskohtia: Mitä näet pensaassa? Mitä muotoja, värejä, tapahtumia?

Ajattelija. Keksikää aihe, joka voi olla vaikka hedelmä, lintu tai vaate. Yksi läsnäolijoista saa olla ”ajattelija”, joka valitsee mielessään yhden aiheeseen liittyvän asian. Muut yrittävät kysymyksin arvata, mitä hän ajattelee. Ajattelijalle saa esittää vain kysymyksiä, joihin voi vastata kyllä tai ei. Löytyykö se tästä huoneesta? Pidätkö itse siitä asiasta? Onko se valkoinen?

Mitä ovat mindfulness- tai tietoisuustaidot?

Murehdimme helposti menneitä ja huolehdimme tulevasta sen sijaan, että eläisimme tätä hetkeä. Meillä on myös taipumus tulkita asioita aina samalla tavalla. Tietoisuustaidoilla tarkoitetaan keskittymistä kulloinkin meneillään olevan hetken kokemiseen, havainnointiin ja hyväksymiseen.

Tietoisuustaidot voivat olla avuksi masennuksen, ahdistuksen, stressin ja kivun lievittämisessä, mutta ne voivat myös olla avain onnellisempaan, rennompaan ja tietoisempaan elämään. Myös lapset ja nuoret hyötyvät harjoituksista ja saavat niistä apua keskittymiseen, rauhoittumiseen ja oppimiseen.
Lähde: Suomen Mielenterveys.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi