Martan valinnassa metromatkustajat kertovat käännekohtiaan teologille – Kaija Pakarisen näytelmä odotti lavalle pääsyä pitkään
Ensimmäisen oman näytelmän saaminen näyttämölle on ollut Kaija Pakariselle iso askel uuteen suuntaan.

Ensimmäisen oman näytelmän saaminen näyttämölle on ollut Kaija Pakariselle iso askel uuteen suuntaan.

Martan valinnassa metromatkustajat kertovat käännekohtiaan teologille – Kaija Pakarisen näytelmä odotti lavalle pääsyä pitkään

Päähenkilö Martta kyseenalaistaa tutkimustyönsä ja luterilaisen kirkon modernit keinot lähestyä ihmisiä.

Teologian tohtoriksi väitellyt Martta aloittaa uuden tutkimustehtävän. Hän haastattelee metrossa matkustajia siitä, millaista yhteisöllisyyttä he kirkolta kaipaavat.

Teatteri Avoimissa Ovissa nähtävän näytelmän käsikirjoittajan ­Kaija Pakarisen mukaan Martta lähtee tekemään tutkimustyötä innoissaan ja hyvillä mielin. Onhan hän tehnyt väitöskirjan yksinäisyyden teemasta. Siinä lähtökohtana on Jeesuksen Getsemanen puutarhassa viettämä yksinäinen ja tuskainen yö.

– Metrossa Martta tapaa monenlaisia ihmisiä. Haastateltavat pohtivat, milloin he ovat kokeneet yhteyttä johonkin suurempaan ja onko heidän elämässään ollut jokin käännekohta. Martta heijastaa omaa elämäänsä heidän kertomuksiinsa. Tämä johtaa siihen, että hän alkaa miettiä uudestaan omia valintojaan, Pakarinen kertoo.

Samalla Martta kyseenalaistaa tutkimustyönsä ja luterilaisen kirkon modernit keinot lähestyä ihmisiä. Martta epäilee, että kirkko on kadottanut ytimensä, armon, ihmeen ja pyhyyden kokemuksen.

Teologia voi verrata taiteilijaan. Molemmat pyrkivät tarjoamaan ihmisten elämään sisältöä ja merkitystä.

– Näyttelijä ja käsikirjoittaja Kaija Pakarinen

Luterilainen kasvatus elämän perustana

Pitkän uran näyttelijänä tehnyt Kaija Pakarinen ei oikein ymmärrä, miten päätyi ensimmäisessä käsikirjoituksessaan juuri tähän aihepiiriin. Joka tapauksessa Pakarinen halusi kirjoittaa näytelmän, jonka itse haluaisi nähdä, joka herättäisi ajatuksia ja jonka myötä jokainen voisi pohtia omaa elämäänsä.

– Minusta teologia voi verrata taiteilijaan, koska molemmilla on tiettyjä eettisiä velvoitteita. Molemmat pyrkivät myös tarjoamaan ihmisten elämään sisältöä ja merkitystä.

Pakarinen itse on saanut läpeensä luterilaisen kasvatuksen pyhä- ja rippikouluineen.

– Olen kokenut saaneeni siitä paljon hyvää. Se on ollut koko elämän henkisenä perustana.

Pakarinen kirjoitti Martan valinnan ensimmäisen version jo vuonna 2008. Tuloksena oli nippu monologeja. Hän päätti käyttää käsikirjoitusta Teatterikorkeakoulun lopputyönään, sillä hänellä oli tuolloin viimeinen mahdollisuus tehdä loppuun maisterintutkintonsa. Sen jälkeen Pakarinen tarjosi käsikirjoitusta joihinkin teattereihin ja filmiyhtiöihin, mutta se ei saanut vastakaikua.

Koronapandemia sekoitti aikataulut

Näytelmä oli pölyttynyt pitkän aikaa hyllyssä, kun Kaija Pakarinen havahtui luterilaisessa kirkossa käytävään homoavioliittokeskusteluun ja kirkon jäsenmäärän laskuun.

– Martan valinta tuntui edelleen ajankohtaiselta. Dostojevskin ­Idiootin draamasovituksen tehtyäni löysin myös omaan näytelmääni uuden näkökulman ja kirjoitin sen uudestaan.

– Siinä vaiheessa Martan valinta alkoi tuntua suorastaan sydämen asialta. Minusta tuntui, etten pääse taiteilijana eteenpäin, jos en saa sitä lavalle.

Pakarinen ilahtui, kun Teatteri Avoimet Ovet otti näytelmän vierailuohjelmistoonsa. Koronapandemia toi kuitenkin omat haasteensa näytelmän harjoitusvaiheessa. Lisäksi toukokuulle merkitty ensi-ilta siirtyi elokuulle.

- Talouden kanssa kamppaillaan edelleen. Puolet katsojapaikoista joudutaan jättämään pois. Lisäksi kaikki 11 anottua apurahaa on hylätty.

Seitsemän esityskertaa saavan näytelmän pääroolissa nähdään Mirva Kuivalainen. Muissa rooleissa ovat Santeri Helinheimo-Mäntylä, Annu Valonen, Hennariikka Laaksola ja Valtteri Lehtinen.

Pakarinen aikoo jatkaa kirjoittamista ja ohjaamista myös tulevaisuudessa, vaikka näyttelijäntöitäkin on ollut edelleen mukavasti tarjolla. Hän odottaa kiinnostuneena muun muassa Auli Mantilan ohjaaman Transporter-tv-sarjan kuvauksia.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi