
Mielipide: Uskontojenlukutaito kuuluu yleissivistykseen
Keskustelu uskonnonopetuksesta ja mahdollisesta kaikille oppilaille yhteisestä katsomusopetuksesta käy vilkkaana. Elämänkatsomustiedon opetuksen avaaminen kaikille oppilaille ei ole kuitenkaan todennäköistä. Siksi on hyvä keskustella tulevaisuuden katsomusopetuksesta.
Luterilainen kirkko haluaa tukea lasten ja nuorten kokonaisvaltaista kasvua ja kehitystä. Tulevaisuutta on rakennettava lapsia ja nuoria kuunnellen ja heidän osallisuuttaan vahvistaen. Uskontoihin ja kulttuureihin liittyvä lukutaito ja uskonnollisten ilmiöiden ymmärtäminen kuuluvat yleissivistykseen ja oppilaan oman katsomuksen rakentamiseen. ET-opetus tarjoaa näihin liian vähän eväitä.
Katsomusopetusta ei ole mielekästä tarkastella vain enemmistön tai vähemmistön näkökulmasta, vaan tavoitellen yhteistä hyvää. Tätä edesauttaa eri sidosryhmien avoin dialoginen prosessi. Eri ratkaisujen hyviä ja huonoja puolia on syytä punnita tutkimusperustaisesti.
Sekä yhteiskunnan että kirkon tavoitteena on lapsen ja nuoren hyvä elämä. Tätä taideaineet, humanistiset aineet ja katsomusaineet voivat vahvistaa. Koulun kehittyminen yhä suorituskeskeisemmäksi on kasvava uhkakuva. Kilpailuyhteiskunta kaipaa vahvoja yksilöitä. Päättäjien on syytä kysyä: kasvattaako koulu elämää vai elinkeinoelämää varten?
Jarmo Kokkonen
johtaja, Kirkon kasvatus ja perheasiat
Kirkkohallitus
Jaa tämä artikkeli:
Toimitus suosittelee

”Oppilaat kokivat, että yhteiset oppitunnit lisäsivät yhdenvertaisuutta” – Tuore väitöstutkimus selvitti koululaisten käsityksiä yhteisestä katsomusaineesta
AjankohtaistaYhteisopetuksessa on myös ongelmia, joista isoin liittyy opettajiin.