Kirkko ja kaupunki kysyi viideltä eri kirkon tai seurakunnan johtajalta niiden seksuaalisuuteen ja avioliittoon liittyvästä opetuksesta. Luterilainen kirkko erottuu joukosta muita avarampana. Kuva: Mari Aarnio
Näin seksuaalisuudesta ja avioliitosta opettavat Suomessa ortodoksit, katolilaiset, helluntailaiset, uuskarismaatikot ja luterilaiset
Kristillisten yhteisöjen välillä on suuria eroja suhtautumisessa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin. Evankelis-luterilainen kirkko on niistä kaikkein avarin.
Kun Suomessa puhutaan kristittyjen suhtautumisesta seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin ja avioliittoon, keskustelu on keskittynyt evankelis-luterilaiseen kirkkoon. Se on Suomessa enemmistökirkko, johon kuuluu lähes kaksi kolmesta suomalaisesta.
Suomessa toimii kuitenkin lukuisia muitakin kirkkoja ja kristillisiä yhteisöjä, joista monet ovat maailmanlaajuisesti luterilaista kirkkoa suurempia. Niihin kuuluvat katolilaiset ja ortodoksit sekä helluntailaiset ja muut karismaattiset liikkeet.
Kirkko ja kaupunki kysyi viiden eri kirkon tai seurakunnan johtajalta niiden seksuaalisuuteen ja avioliittoon liittyvästä opetuksesta. Luterilainen kirkko erottuu joukosta.
”Kirkkomme teologiassa homoseksuaalisuutta käsitellään rajallisesti”
Suomen ortodoksinen kirkko toimii autonomisena kirkkona Konstantinopolin ekumeenisen patriarkaatin alaisuudessa. Kirkossa on 55 000 jäsentä. Kirkkoa johtaa arkkipiispa Elia.
”Avioliitto on meillä sakramentti, joka toimitetaan miehen ja naisen välille. Mikään osa ortodoksista kirkkoa ei edes voisi itsenäisesti muuttaa asiaa. Päätöksiä pitäisi tehdä muussa konklaavissa kuin Suomen ortodoksisessa kirkossa.
Seurakuntalaisten keskustelua homoseksuaalisuudesta on minun korviini kantautunut vain vähän. Papiston kesken olemme puhuneet siitä, että jokaista ihmistä pitää kohdella samalla tavalla riippumatta hänen taustastaan, kuten iästään, ihonväristään tai seksuaalisuudestaan. Minusta nuoret pappimme ovat näissä asioissa aiempaa avoimempia.
Arkkipiispa Elian mukaan miehen ja naisen välinen avioliitto on maailmanlaajassa ortodoksisessa kirkossa sakramentti, jota mikään yksittäinen kirkko ei itsenäisesti voi muuttaa. Kuva: Antti Rintala
Kirkkomme teologiassa homoseksuaalisuutta käsitellään varsin rajallisesti. Jotkut teologit ovat ottaneet asiaan kantaa, mutta kyseessä ovat heidän näkemyksensä. Suomen kirkossa suhtaudumme erilaisuuteen ylipäänsä avoimemmin kuin monessa muussa paikallisessa ortodoksisessa kirkossa, ja hyvä niin. Me elämme länsimaisessa yhteiskunnassa, ja lähtökohtamme on, että otamme ihmiset sellaisina kuin he ovat.
Homoseksuaalisuuteen liittyvät yhteiskunnalliset muutosodotukset eivät ole juurikaan kohdistuneet Suomen ortodoksiseen kirkkoon. Avioliittokysymyksessä asiaan vaikuttaa, että olemme Suomessa pienempi kirkko kuin luterilainen kirkko, ja ehkä ainakin osa ihmisistä ymmärtää, että avioliitto on meillä sakramentti.
Ortodoksinen pappi voi mennä naimisiin, jos tekee sen ennen pappisvihkimystään. Lähes kaikki pappimme ovat naimisissa. Luostariveljet ovat asia erikseen.
Kirkkoperheeseemme kuuluu niitä, jotka kokevat syvää ristiriitaa identiteettikokemuksensa ja syntymässä saadun ruumiillisen todellisuutensa välillä. Piispainkokouksemme totesi äskettäin, että kirkossa ei voida vihkiä avioliittoon henkilöitä, jotka ovat käyneet läpi sukupuolen korjaamisen. Tämä päätös voi tuntua syvästi kivuliaalta niistä, joita se koskettaa. Kirkon yhteydestä pois sulkemista se ei tarkoita.
Seksuaalisuus on ihmisten iloksi annettu Jumalan lahja. Opetamme, että seksuaalisuutta pitäisi toteuttaa avioliitossa, mutta kyllähän me tiedämme, ettei se aina toimi niin. Seksuaalisuus ei kuitenkaan ole peikko, jota pitäisi pelätä.”
”Sukupuoli ei ole vain tunne tai sosiaalinen kokemus”
Katolilaisia on maailmassa 1,4 miljardia. Suomessa kirkon jäseniä on 18 000. Raimo Goyarrola on katolisen kirkon Helsingin hiippakunnan piispa. Hän on koulutukseltaan myös lääkäri.
”Katolinen kirkko pitää sukupuolisuutta Jumalan lahjana ja osana luomisjärjestystä. Seksuaalisuutta toteutetaan miehen ja naisen avioliitossa. Se on katolisen kirkon mukaan kristittyjen välillä sakramentti. Seksuaalisuus on täydellistä henkistä ja fyysistä antautumista toiselle, elämälle ja mahdolliselle vanhemmuudelle.
Katolinen kirkko tekee eron seksuaalisen suuntautumisen ja seksuaalisten tekojen välille. Homoseksuaalinen taipumus ei ole synti, ja joskus taipumus voi varsinkin nuorilla olla väliaikainen. Homoseksuaaliset teot sen sijaan ovat kirkon mukaan moraalisesti vääriä, samoin kuin esiaviolliset suhteet, pornografia tai itsetyydytys. Aina on kuitenkin mahdollista saada anteeksi.
Katolinen kirkko pitää sukupuolisuutta Jumalan lahjana ja osana luomisjärjestystä. Seksuaalisuutta toteutetaan miehen ja naisen avioliitossa. Piispa Raimo Goyarrola elää itse selibaatissa. Kuva: Esko Jämsä
Samaa sukupuolta olevien liittoa katolinen kirkko ei pidä avioliittona. Jokaista ihmistä kuitenkin tulee kunnioittaa, eikä ketään saa syrjiä. Kirkko on avoin kaikille, jotka tahtovat elää Jeesuksen evankeliumin mukaan. Ihmistä ei määritä seksuaalinen suuntautuminen vaan ihmisyys.
Sukupuoli ei ole vain tunne tai sosiaalinen kokemus. Katolinen kirkko painottaa biologisen sukupuolen pysyvyyttä ja merkitystä. Sukupuolidysforiasta kärsiviä tulee tukea, mutta lääketiedettä ei tulisi ohjata ideologialla, jossa ihminen määrittelee täysin itse oman olemuksensa.
Elämme yliseksuaalisessa yhteiskunnassa, ja rakkaus sekoittuu helposti tunteisiin ja seksuaaliseen haluun. Rakkauden muotoja on erilaisia. Itse elän selibaatissa Jumalalle ja lähimmäisille omistautuneena ja koen sydämeni olevan täynnä rakkautta.
Jos vaalisimme rakkautta sen syvimmässä merkityksessä, vapaana yliseksuaalisuudesta, saisimme enemmän ystävyyttä ja yhteyttä perheisiin ja koko yhteiskuntaan.”
”Seksuaalisuuteen liittyvien ongelmien puolesta voi rukoilla”
Helluntaiherätys on Yhdysvalloista lähtöisin oleva karismaattisen kristillisyyden liike, jonka seurakuntiin kuuluu Suomessa noin 50 000 jäsentä. Osa seurakunnista on järjestäytynyt Suomen Helluntaikirkon alaisuuteen. Esko Matikainen on Suomen Helluntaikirkon toiminnanjohtaja.
”Kaikki lähtee Raamatusta. Avioliitto on yhden miehen ja yhden naisen liitto, ja seksi on hyväksyttävää avioliitossa. Samaa sukupuolta olevien avioliitossa ei meidän mielestämme ole kyse sellaisesta avioliitosta, joka löytyy Raamatusta.
Emme hyväksy myöskään esiaviollisia suhteita, avoliittoja tai syrjähyppyjä, vaikka ne ovat yhteiskunnan silmissä hyväksyttäviä.
Seksuaalisuus ja sukupuolisuus ovat monivivahteinen asia, ei monoliitti, joka voitaisiin ratkaista yhdellä kaavalla. On ihmisiä, jotka jossain elämänvaiheessa voivat mennä homoseksuaalisuuden suuntaan.
“Samaa sukupuolta olevien avioliitossa ei meidän mielestämme ole kyse sellaisesta avioliitosta, joka löytyy Raamatusta”, sanoo Suomen helluntaikirkon toiminnanjohtaja Esko Matikainen. Kuva: Antti Rintala
On myös niin, että osalle ihmisistä heteroseksuaalisuus ei tunnu mitenkään luontevalta. Silloin naimattomuus on elämäntapa, joka tulee kysymykseen. Heteroseksuaaleissakin on naimattomia ihmisiä, jotka mielellään olisivat avioliitossa.
Systemaattiset eheytyshoidot eivät kuulu toimintatapoihimme helluntailiikkeessä. Niissä on ollut mukana helluntailaisia toimijoita, mutta ne eivät ole liikkeen toimintaa.
Seksuaalisuuteen liittyvien ongelmien puolesta rukoileminen sen sijaan on hyvinkin oikein, jos henkilö, jonka puolesta rukoillaan, sitä toivoo. Ainahan se ei mene niin, ja porukkapaineessa syntyvät tilanteet voivat olla vahingollisia. Esirukouksen kautta on liikkeessämme tehty vahinkoa muissakin asioissa. Tuntuu kuitenkin vahingolliselta ja vieraalta, että seksuaalisuuteen liittyvä esirukous kiellettäisiin kategorisesti.
Tunne siitä, että on väärässä kehossa, on ihmiselle ehdottomasti tragedia. Lääketieteellisten keinojen sijaan silloin pitäisi pystyä auttamaan henkisesti. Ihmisillä on taakkoja, eikä niistä aina pääse eroon. Helluntailaisuudessa olennaista on se, millaisen elämäntavan valitsee.
Suomen helluntaipiireissä näistä asioista on keskusteltu jonkin verran, mutta vähemmän kuin naapurimaissa. Helluntailiike on näissä kysymyksissä varsin yksimielinen. Konservatiivisten kantojen esittäminen yhteiskunnassa on jossain määrin haastavaa, mutta mielestäni ollaan kaukana siitä, että meillä olisi tarvetta uhriutua.”
”Eheyttäminen tarkoittaa sitä, että autetaan ihmisiä luomaan katse Kristukseen”
Suhe Seurakunta on pääkaupunkiseudulla toimiva tunnustuskuntiin sitoutumaton uuskarismaattinen seurakunta, joka tavoittaa erityisesti nuoria aikuisia. Pastori Rauno Kokkola perusti sen nimellä Suur-Helsingin seurakunta vuonna 1990. Seurakunnalla on pääkaupunkiseudulla noin 500 aktiivia. Juan Gómez on Suhen pastori.
”Jumala on kertonut Raamatussa, että avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto, joka kuvastaa Kristuksen ja seurakunnan suhdetta.
Ajattelemme seurakunnassamme, että homoseksuaalisuus poikkeaa siitä, mikä on Jumalan tahto. En usko, että Jumala luo ketään homoseksuaaliksi.
Jos minulta kysytään, voiko ihminen syntyä väärään kehoon, kysyn puolestani, tekeekö Jumala virheitä.
Suhen pastorin Juan Gómezin mukaan avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto, joka kuvastaa Kristuksen ja seurakunnan suhdetta. Kuva: Suhe Seurakunta
Eheytyshoitojen hyväksyttävyys riippuu siitä, miten ne määritellään. Jokainen tarvitsee eheytymistä, mutta on olemassa menetelmiä, jotka luovat ennemmin lisää haavoja. Olemme seurakunnassa nähneet, että Jeesus voi antaa Pyhän Hengen avulla voimaa, vaikka taipumus ei poistuisikaan. Eheyttäminen tarkoittaa sitä, että autetaan ihmisiä luomaan katse Kristukseen. Sellaiseen eheyttämiseen haluamme kannustaa.
Emme yritä tukahduttaa keskustelua. Olemme kiinnostuneita kuulemaan, mitä ihmiset ajattelevat näistä asioista, mutta haluamme julistaa sitä, minkä koemme totuudeksi.
Jumala haluaa meille hyvää. Meidän ihmisten vajavaisuus voi näkyä siinä, miten seurakunnassa käsittelemme asioita. Jumala on sen yläpuolella.”
”Seksuaalinen suuntautuminen on annettua, eikä sitä voi muuksi muuttaa”
Suomen evankelis-luterilainen kirkko on maan suurin uskonnollinen yhdyskunta, johon kuuluu 3,5 miljoonaa jäsentä. Tapio Luoma on kirkon arkkipiispa.
”Seksuaalisuus on kirkon opetuksen mukaan Jumalan lahja. Ihmisen arvo ei ole riippuvainen sukupuolesta tai seksuaalisesta suuntautumisesta. Homoseksuaalisuutta ei ole kirkon virallisissa dokumenteissa sanottu synniksi enää vuosikymmeniin.
Luterilaisuudessa avioliitto nähdään kutsumuksena. Se on osa Jumalan asettamaa järjestystä. Luterilaiset ovat ajan mittaan halunneet tehdä avioliitosta mahdollisen aiempaa useammille. Suruaika, eriuskoisuus tai avioero eivät ole enää nykyään esteitä avioliiton solmimiselle.
“Kirkon jäsenten suhtautuminen seksuaalisuuden ja sukupuolisuuden kysymyksiin riippuu omasta taustayhteisöstä. Toivon, että tunnustamme aina toisen ihmisen jumalasuhteen aitouden, merkittävyyden ja pätevyyden,” evankelis-luterilaisen kirkon arkkipiispa Tapio Luoma sanoo. Kuva: Joonas Brandt
Viime vuosien keskustelunaihe on ollut samaa sukupuolta olevien avioliitto, jota on käsitelty myös kirkolliskokouksessa ja piispainkokouksessa. Piispainkokous antoi tämän vuoden kesäkuussa seurakunnille pastoraalisen ohjeen. Sen mukaan avioliittoon vihkiminen ja avioliiton siunaaminen ovat kirkollisia toimituksia, joiden soveltuvuudesta kirkkotilaan ei tarvita erillistä päätöstä silloinkaan, kun vihittävät ovat samaa sukupuolta.
Ohje ei ole yritys kiertää kirkolliskokouksen päätöksiä. Kirkon virallisen kannan mukaan avioliitto on edelleen miehen ja naisen välinen liitto. Piispat kuitenkin tunnistavat todellisuuden, jossa elämme. Valtaosa papeista ja kirkolliskokouksen jäsenistäkin kannattaa samaa sukupuolta olevien kirkollista vihkimistä, mutta kirkolliskokouksessa päätökseen tarvitaan kolmen neljäsosan enemmistö.
Seksuaalinen suuntautuminen on annettua, eikä sitä voi muuksi muuttaa. Se olisi tärkeää hyväksyä. Eheytyshoidot ovat eräänlaista hengellistä väkivaltaa.
Kirkon jäsenten suhtautuminen seksuaalisuuden ja sukupuolisuuden kysymyksiin riippuu omasta taustayhteisöstä. Toivon, että tunnustamme aina toisen ihmisen jumalasuhteen aitouden, merkittävyyden ja pätevyyden.”
Jaa tämä artikkeli:
Toimitus suosittelee
                                                        
                                                Piispainkokous antoi ohjeen samaa sukupuolta olevien parien vihkimiseen
AjankohtaistaOhje käytännössä vahvistaa vallitsevan tilanteen, jossa osa papeista on vihkinyt samaa sukupuolta olevia pareja ja monet seurakunnat ovat avanneet sateenkaariparien kirkkohäille tilansa.