Neljä neuvoa: Näin kohtaat katukäännyttäjän

Neljä neuvoa: Näin kohtaat katukäännyttäjän

Helsingin keskustassa on vaikea olla törmäämättä mikrofoneihin saarnaaviin ja traktaatteja jakaviin julistajiin.

Kauniit kesäpäivät innostavat kaikenlaisia katuevankelistoja kalastelemaan sieluja turuilla ja toreilla. Tänä kesänä Helsingissä levittävät erityisen aktiivisesti sanomaansa henkilöt, joiden jakamissa lappusissa lukee joko "river │helsinki" tai "Helsingin Baptistilähetys". Valitettavasti isoja ja pieniä kirjaimia koskevat oikeinkirjoitussäännöt eivät ole ainoita asioita, jotka näillä seurakunnilla ovat pielessä.

Helsingin keskustassa säännöllisesti liikkuvan on vaikea olla törmäämättä mikrofoneihinsa saarnaaviin ja traktaattejansa jakaviin Helsingin Baptistilähetyksen julistajiin. River Helsinki -seurakunnan nuoret sen sijaan tulevat kysymättä suoraan juttusille ja tenttaavat henkilökohtaista pelastusvarmuutta. "Ilosanoma" kuulostaa kyllä ensin simppeliltä ja kristilliseltä: usko Jeesukseen, niin pelastut.

Vieraan ihmisen pakottaminen valmiiseen kääntymyskaavaan on ihmisarvoa alentavaa.

Pian käy kuitenkin selväksi, ettei usko Jeesukseen sittenkään suinkaan riitä. Täytyy tehdä "parannus", kokea "uudestisyntyminen", ottaa Jeesus tietoisesti vastaan henkilökohtaisena vapahtajana, sanoutua irti kaikista synneistä, rukoilla syntisen rukous, ja lopuksi vielä tietää sataprosenttisella varmuudella, että kuoleman koittaessa pääsee taivaaseen. Hurskaastakin kristitystä tehdään hetkessä käännytettävä pakana, kun vuosina 1997 ja 2011 perustettujen seurakuntien tosiuskovaisuudelle asettamat ehdot eivät täyty.

Koko maailman pakanuutta saarnaavat katuevankelistat tekevät kristinuskolle moninkertaista hallaa. Keskivertokansalainen loittonee uskonasioista entisestään: jos ja kun kristinusko on tuollaista, niin en halua olla sen kanssa lähemmin tekemisissä. Rivikristityt joutuvat hämilleen, kun Raamattuun vedoten opetetaan, etteivät he ole oikeita kristittyjä lainkaan.

Tämän takia on välttämätöntä, että historiallisten kirkkojen (katolinen, ortodoksinen, luterilainen) eli kristinuskon valtavirran ääni kuuluu selvänä näitä uusia tuomioprofeettoja vastaan. Julkisen irtisanoutumisen lisäksi tarvitaan konkreettisia käytännön vinkkejä, joita kuka tahansa rivikristitty voi soveltaa elämäänsä mielenrauhan säilyttämiseksi, Jumalan kunniaksi ja katusaarnaajien haittavaikutusten minimoimiseksi.

1. Kierrä kaukaa.

Mikrofoniin paasaavan katuevankelistan tunnistaa jo sadan metrin päästä. Myötähäpeältä ja suuttumukselta säästyy parhaiten valitsemalla toisen kävelyreitin, kenties maanalaisen tunnelin. Samalla voi rukoilla vaikkapa kristittyjen ykseyden ja katusaarnaajien kääntymyksen puolesta.

2. Kehystä kastetodistuksesi.

Dogmatiikan professori Seppo A. Teinosella oli tapana näyttää parannussaarnaajille kehystettyä kastetodistustaan osoitukseksi siitä, että hän oli ihka oikea kristitty. Historiallisen kristinuskon mukaan katuevankelistojen tivaama uudestisyntyminen tapahtuu kasteessa, ja jokainen kastettu saa hyvällä omallatunnolla ja häpeämättä kantaa kristityn kunnianimeä.

3. Ravistele Raamatulla.

"Mutta noin ei Raamattu opeta!" Kylläpäs opettaa, Joh. 3:5 ja Tit. 3:5 (helppo muistaa!). Muutaman raamatunjakeen opetteleminen pistää monen katukäännyttäjän hiljaiseksi. Vähintäänkin keskustelu siirtyy oikeaan tulkintaan, jolloin voi kysyä, miksi jokunen vuosi tai vuosikymmen sitten perustettu nurkkakunta olisi oikeassa ja koko historiallinen kristikunta väärässä. Eikö tämä yhtään haiskahda eriseuraisuudelta tai lahkolaisuudelta, josta Raamattu langettaa kadotustuomion (Gal. 5:20)?

4. Evankelioi esimerkilläsi.

Jeesus sanoi maailman tunnistavan kristityt rakkaudesta. Paavali listasi Hengen hedelminä lisäksi muun muassa ilon, rauhan, ystävällisyyden, sävyisyyden ja itsehillinnän. Nämä loppuvat usein katusaarnaajilta lyhyeen. Evankeliointi on kaikkien kristittyjen tehtävä, mutta parhaiten se onnistuu luottamuksen ja ystävyyden kautta. Vieraan ihmisen pakottaminen valmiiseen kääntymyskaavaan on ihmisarvoa alentavaa. Sen sijaan moni voisi kuvitella lähtevänsä kirkkoon, jos hyvä kaveri kutsuisi mukaan.

Ihmeellinen neuvontuoja

Kirjoittaja Emil Anton on teologian tohtorikoulutettava, katolisen uskonnon opettaja, taikuri ja kaupunkiopas.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi