null Pääkirjoitus: Missä Jumala on, kun häntä tarvittaisiin Ukrainassa?

Pääkirjoitus: Missä Jumala on, kun häntä tarvittaisiin Ukrainassa?

Olisi houkuttelevaa löytää pahuuteen selkeä syyllinen ja kuvitella, että ongelma ratkeaa, kun syyllinen poistetaan.

Koiraa ulkoiluttaessani vastaani käveli kevätauringosta nauttiva kaupunkilainen, joka tunnisti minut kirkon lehden tekijäksi. Hän kiitti lehdestä ja pyysi kirjoittamaan siitä, missä Jumala on nyt, kun häntä kovasti tarvittaisiin Ukrainassa.

En oikein osannut vastata satunnaiselle juttukumppanilleni muuta kuin että Jumala kärsii nyt Ukrainassa ukrainalaisten kanssa.

Missä Jumala on? Jumala on Jumalan valtakunnassa, ja Jumalan valtakunta on Raamatun mukaan ”teidän keskellänne”. Vanhan suomennoksen mukaan Jeesus opetti Jumalan valtakunnan olevan ”sisällisesti teissä”, tuoreimman suomennoksen mukaan Jumalan valtakunta on ”teissä”, ja viime vuonna valmistuneen selkoversion mukaan Jumalan valtakunta on ”teissä itsessänne”.

Ennen kuin kysymme, miksi Jumala sallii maailmassa ilmenevän pahuuden, pitäisi kysyä, miksi me itse sallimme sen.

Tämä on juuri se raamatunkohta, jota Chaplin siteeraa elokuvansa Diktaattori kuuluisassa loppupuheessa. Vuonna 1940, useita vuosia ennen Hitlerin kukistumista, Chaplin teki uskaliaan Hitler-komedian, joka huipentuu muistutukseen siitä, että Jumalan valtakunta on kaikissa ihmisissä.

Jumalan valtakunta on meissä. Sen toteutuminen ei onneksi ole meistä itsestämme kiinni, vaikka emme mekään pelkkiä kosmisten voimien heittopusseja ole. Ennen kuin kysymme, miksi Jumala sallii maailmassa ilmenevän pahuuden, pitäisi kysyä, miksi me itse sallimme sen.

Meillä ei ole selitystä pahuudelle.

Pahan ongelmaan ei ole yksinkertaista vastausta. Olisi houkuttelevaa löytää pahuuteen ja kärsimykseen selkeä syyllinen ja kuvitella, että ongelma ratkeaa, kun syyllinen poistetaan. Yhtä houkuttelevaa – ja suuruudenhullua – olisi ajatella, että jos me ihmiset aina toimisimme oikein ja vastuullisesti, maailmassa ei koskaan tapahtuisi mitään kauheaa.

Lähestymme piinaviikkoa. Pääsiäisen voitonjuhlaa edeltää tuskan, kärsimyksen ja pahuuden katsominen silmästä silmään. Meillä ei ole selitystä pahuudelle. Me emme tiedä, miksi Jumala ei estä kärsimystä. Kristinuskon ristiriitainen vastaus on, että Jumala itse kärsii kärsivän ihmisen rinnalla. Aina.

Kirjoittaja on Kirkko ja kaupungin päätoimittaja.
jaakko.heinimaki@kirkkojakaupunki.fi
 

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää: