Pääsiäisen suuret sävelet koskettavat ihmistä syvältä
Passiot, oratoriot ja requiemit ovat suosittuja tapahtumia seurakunnissa. Esimerkiksi Espoon tuomiokirkossa esitetään Bachin Johannes-passio.

Passiot, oratoriot ja requiemit ovat suosittuja tapahtumia seurakunnissa. Esimerkiksi Espoon tuomiokirkossa esitetään Bachin Johannes-passio.

Pääsiäisen suuret sävelet koskettavat ihmistä syvältä

Suuret kirkkomusiikkiteokset houkuttelevat kirkot täyteen kuulijoita. Vuosisatoja sitten sävelletty musiikki välittää nykypäivän ihmisille pääsiäisen sanomaa.

Händelin Messias-oratorion sävelet kaikuvat Espoonlahden kirkossa 23.3. Seurakunnan kanttorin Elja Puukon mukaan kyse on sisällöltään erityislaatuisesta kirkkomusiikkiteoksesta, sillä se soveltuu kaikkiin kirkkovuoden juhliin. Siinä käsitellään Kristuksen elämää syntymää, kärsimystä, ylösnousemusta ja taivaaseen astumista.

– Messias-oratoriossa on kuolemaa ja kärsimystä, mutta myös täyslaidallinen ylösnousemusta. Teoksen Halleluja-kuoro-osa on yksi taidehistorian tunnetuimmista sävellyksistä, sanoo Elja Puukko.

– Händelin musiikki on rytmikästä ja iloista, ja se on helppoa kuunneltavaa kaikille – myös niille jotka ovat tottuneet viihdemusiikkiin.

Elja Puukko on yksi Espoonlahden Messias-oratorion solisteista. Basson rooliin kuuluu neljä isoa aariaa. Vaikka ne ovat raskaita esittää, hän iloitsee, että niissä saa laulaa loistavaa, lähes oopperamaista musiikkia.

Laulaessaan soolo-osuuden hän tuntee pitävänsä kädessään ikiaikaista viestikapula, joka ulottuu koko järjestäytyneen yhteiskunnan syntysijoille.

Händelin lisäksi pääsiäisen aikaan kirkoissa kaikuvat myös esimerkiksi Bachin ja Mozartin suuret kirkkomusiikkiteokset. Passiot, oratoriot ja requiemit ovat matalan kynnyksen yleisötapahtumia. Ne houkuttelevat kirkkoon paljon yleisöä, myös niitä jotka käyvät kirkossa harvoin.

– Passioissa ja muissa suurteoksissa on inhimillistä voimaa, joka haastaa kenet tahansa. Niiden musiikki liikuttaa syvällä ihmisessä olevaa hengellisyyttä. Samalla kuulija pääsee keskelle länsimaisen musiikin historian keskeisimpiä ja nerokkaimpia teoksia, sanoo Puukko.

– Ne ovat ekumeenisia teoksia, joita kuunnellaan laajasti kristikunnassa. Läntisessä maailmassa ne kakistelematta kelpaavat kaikille, sillä niiden sanoma on kaikille yhteistä.

Espoossa ja Kauniaisissa esitettävät passiot, requiem ja oratorio ovat kaikki maksullisia tilaisuuksia. Ne ovat suuria ja kalliita produktioita, joissa on mukana ammattimuusikoita sekä orkesterissa että solisteina. Ammattilaisten määrä liikkuu noin kolmessakymmenessä. Lisäksi mukana on kuorolaisia 50–80.

Monet produktiot toteutetaan yhteistyössä yhden tai useamman seurakunnan kanssa. Lipputuloilla katetaan korkeintaan puolet kuluista.

Kauniaisissa 27.3. esitettävä Johannes-passio toteutetaan hyväntekeväisyystapahtumana. Kuoro, orkesteri ja solistit ovat mukana palkkiotta. Tuotto käytetään lyhentämättömänä Syyrian sodan uhrien tukemiseen. Helsingin Johanneksenkirkossa 16.3. esitetty Johannes-passio toteutettiin samalla tavalla, ja esiintyjät olivat samoja.

Lisätty 19.3. klo 12.40 tieto passioiden hyväntekeväisyysluonteesta.

Mikä ihmeen passio?

Passio on sävellys, jossa kuvataan pääsiäisen tapahtumia aarioiden, hartaiden koraalien ja kuorokohtausten kautta. Tekstit ovat Raamatun eri evankeliumeista, esim. Matteus-passio ja Johannes-passio.

Requiem on sielunmessu, katolisen kirkon jumalanpalvelus, jossa rukoillaan edesmenneiden puolesta. Lukuisat säveltäjät ovat säveltäneet sielunmessun tekstin vuosisatojen aikana.

Oratorio on musiikkiteos orkesterille, kuorolle ja laulusolisteille. Aihe on usein raamatullinen ja uskonnollinen. Oopperaan verrattuna siinä on vahvemmat kuoro-osuudet eikä siinä ole näyttämötoimintaa eikä lavasteita.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi