Pappi vastaa puhelimeen aamusta iltaan – älä jää yksin koronahuolen kanssa
Kaisa Yletyinen on yksi Papin puhelimeen vastaavista Espoon seurakuntien papeista.

Kaisa Yletyinen on yksi Papin puhelimeen vastaavista Espoon seurakuntien papeista.

Pappi vastaa puhelimeen aamusta iltaan – älä jää yksin koronahuolen kanssa

Espoon seurakunnat laajensivat pappien puhelinpäivystyksen soittoaikoja korona­epidemian vuoksi. Papin kanssa voi puhua mistä tahansa asiasta.

Yksinäisyyden kokemus lievittyy, kun ihminen pääsee keskusteluyhteyteen toisen ihmisen kanssa. Sellainen voi olla esimerkiksi päivystävä pappi.

Espoon seurakunnat laajensivat pappien puhelinpäivystyksen soittoaikoja koronaepidemian vuoksi. Papille voi nyt soittaa joka päivä aamuyhdeksästä ilta­yhdeksään.

Leppävaaran pappien lähiesimies Kaisa Yletyinen painottaa, että päivystävän papin kanssa voi keskustella kaikista mieltä painavista asioista. Terveyteen ja sairauteen liittyvissä kysymyksissä pappi neuvoo tarvittaessa eteenpäin.

Koronauutiset voivat aiheuttaa kokemuksen elämänhallinnan menettämisestä.

Yletyinen nostaa esiin koronaepide­mian taloudelliset vaikutukset, jotka osuvat suoraan esimerkiksi monen yrittäjän ja muusikon toimeentuloon. Monilla aloilla työntekijöiden tulevaisuutta varjostaa lomautuksen tai työttömyyden uhka. Näissä kysymyksissä voi kääntyä myös seurakunnan diakoniatyöntekijän puoleen.

– Tällä hetkellä sielunhoidolliset keskustelut käydään pääasiassa puhelimitse. Kohtaamiset kasvokkain siirretään mahdollisuuksien mukaan poikkeustilanteen jälkeiseen aikaan, Yletyinen sanoo.

Papilla ei ole vakiovastausta kuolemanpelkoon

Sielunhoidollinen keskustelu tapahtuu aina keskustelua toivovan omista lähtökohdista. Valmista kaavaa ei ole. Kaisa Yletyisen mukaan papin työkalupakissa ei ole vakiovastausta koronaviruksen herättämään huoleen tai kuolemanpelkoon.

– Koronauutiset voivat aiheuttaa ihmiselle kokemuksen elämänhallinnan menettämisestä. On kuitenkin valheellinen ajatus, että elämäni pituus olisi omissa käsissäni, Yletyinen sanoo.

Yletyinen lähestyisi pelon ja ­voimattomuuden tunteita pohtimalla tilannetta yhdessä soittajan kanssa.

Faktatiedossa pitäytyminen asettaa pelkoja oikeisiin mittasuhteisiin. Tarvittaessa asioiden vieminen Jumalalle voi tapahtua keskustellen tai yhdessä rukoillen. Keskustelussa voi myös löytyä rohkaiseva raamatunlause tai virren säkeistö, jonka voi tallettaa mieleen tai vaikka matkapuhelimeen.

– Ajattelen niin, että vaikeassa tilanteessa jokainen hakee lohtua sellaisesta, mikä on itselle lohdullista. Sielunhoitokeskustelussa hengellinen viitekehys tarkoittaa luottamusta siihen, että Jumala pitää ihmisestä huolen, Yletyinen ­sanoo.

Tulevina viikkoina papit tapaavat seurakuntalaisia kastejuhlissa, avioliittoon vihkimisissä ja hautajaisissa. Yletyinen kehottaa vihkipareja, kasteperheitä ja vainajien lähiomaisia keskustelemaan toimituksesta vastaavan papin kanssa siitä, miten hallituksen asettamaa kymmenen hengen ylärajaa noudatetaan käytännössä.

– Luottaminen siihen, että Jumala tietää päivieni määrän, tuo levollisuuden kokemusta myös tällaisiin hetkiin, pappi Kaisa Yletyinen sanoo.

– Luottaminen siihen, että Jumala tietää päivieni määrän, tuo levollisuuden kokemusta myös tällaisiin hetkiin, pappi Kaisa Yletyinen sanoo.

Jumalan kämmenellä oleminen tarkoittaa nyt luottamista viranomaisiin

Leppävaaran kirkon ovet pidetään toistaiseksi auki arkisin kello kahdestatoista iltakuuteen. Kävijä voi hiljentyä kirkossa tai keskustella paikalla olevan seurakunnan työntekijän kanssa. Kohtaamistilanteiden rajaaminen minimiin pakottaa seurakunnan ennen kokemattomaan digiloikkaan.

Yletyistä mietityttää erityisesti lasten, nuorten ja perheiden toiminnan jääminen tauolle.

– Jumalanpalvelukseen voi osallistua etäyhteyden avulla Facebookissa, mutta nuoret eivät ole siellä. Heidän kohtaamiseensa tarvitaan nyt muunlaisia keinoja.

Yletyinen pitää tärkeänä, että jumalanpalvelukset pidetään, vaikka seurakuntalaiset eivät ole paikalla. Se sisältää tärkeän viestin: kirkko on olemassa ja rukoilee ihmisten puolesta myös poikkeustilanteessa. Yletyinen nostaa esiin tunnetut virret Herra, kädelläsi (517) ja Jumalan kämmenellä (499).

– Jumalan kämmenellä meillä on levollinen paikka. Minulle se tarkoittaa nyt luottamista siihen, mitä viranomaiset tekevät, oman osuuteni kantamista eri tilanteissa ja uskoa siihen, että asiat järjestyvät. Jumala on kanssamme ja toimii niissäkin hetkissä, joissa ihmisellä on hätä. 

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi