null Tuore kirja: Suomen vastaanottokeskuksissa pahoinpidellään ja uhataan tappaa kristityksi kääntyneitä

Kääntyneiden turvapaikanhakijoiden tarkkaa määrää ei tiedetä, koska turvallisuussyistä luterilaiset seurakunnat eivät kirjaa kasteita. Kastettuja arvioidaan olevan noin 1 000–2 000.

Kääntyneiden turvapaikanhakijoiden tarkkaa määrää ei tiedetä, koska turvallisuussyistä luterilaiset seurakunnat eivät kirjaa kasteita. Kastettuja arvioidaan olevan noin 1 000–2 000.

Ajankohtaista

Tuore kirja: Suomen vastaanottokeskuksissa pahoinpidellään ja uhataan tappaa kristityksi kääntyneitä

Tuore kirja kristityksi kääntynteistä turvapaikanhakijoista sisältää imaami Anas Hajjarin tulkinnan siitä, mitä uskosta luopuminen merkitsee islamissa.

Tiistaina julkaistussa kirjassa Kääntyneet (Uusi Tie) toimittaja Mari Turunen haastattelee yli kolmeakymmentä kristityksi kääntynyttä turvapaikanhakijaa, jotka tulivat Suomeen vuoden 2015 aikana. He kertovat omin sanoin, millaista painostusta he ovat kohdanneet uskonnon vaihtamisen jälkeen Suomessa.

Kristittyjen turvapaikanhakijoiden kiusaamisesta ja uhkailusta on puhuttu aiemmin jo vuonna 2016 esimerkiksi Saksassa, ja Suomessakin siitä on ollut viitteitä, mutta nyt asiasta on ensimmäistä kertaa saatu Suomen osalta hieman kattavampi kuva.

Tappouhkausten takana ovat usein omat perheenjäsenet

Turusen kirjasta käy ilmi, että kristityksi kääntyneitä hakataan vastaanottokeskuksissa, heitä pilkataan ja uhkaillaan, ja heille tehdään monin tavoin kiusaa.

– Kun kristityksi kääntynyt menee suihkuun, hänen vaatteensa saatetaan heittää lattialle ja niiden päältä kävellään, Turunen kuvailee kiusaamisen muotoja.

– Joissain tilanteissa kääntyneiden ikkunoita on koputeltu öisin niin, etteivät he ole voineet nukkua.

Vastaanottokeskuksissa kristityt myös eristetään kaikista sosiaalisista tilanteista, kuten ruokailuista tai television katselusta, Turunen sanoo.

Kiusanteon ja pahoinpitelyiden lisäksi kristityt turvapaikanhakijat saavat runsaasti tappouhkauksia. Yksi turvapaikanhakija kertoo henkilöautolla seuranneesta mieskolmikosta, joka pysähdyttyään kadunvarteen hakkasi rautaputkilla ja uhkasi tappaa.

Usein tappouhkaukset liittyvät myös kunniaväkivaltaan, jolloin uhka tulee perheen sisältä.

Turunen teki haastatteluja yhteensä viidellä paikkakunnalla. Vastaajat olivat asuneet yhteensä 16 vastaanottokeskuksessa eri puolilla Suomea. Kääntymisen aikaan 27 vastaajaa asui vastaanottokeskuksissa.

Kirjassa haastatellun kirkkohallituksen asiantuntijan Marja-Liisa Laihian mukaan painostus ja uhkailu eivät jää yksittäistapauksiksi, vaan kyse on tavanomaisesta toimintamallista.

Naisten asema on kaikkein haavoittuvin

Kristityksi kääntynyt nainen leimataan Mari Turusen mukaan usein huonomaineisiksi tai suorasanaisesti huoraksi.

– Muutamissa tapauksissa toistui se, että jos mies oli kääntynyt Suomessa, ja kun tieto oli kulkeutunut lähtömaahan, sukulaiset olivat heittäneet vaimon ulos kodista. Osaa lähtömaassa olevista vaimoista oli uhkailtu.

– Kaksi miestä kertoi, että heidät oli pakotettu eroamaan.

Jos vain perheen äiti oli kääntynyt, yhteisö pyrki erottamaan lapset äidistään, koska silloin katsotaan, että lapsi täytyy pelastaa. – Mari Turunen

Kun yksi Turusen haastattelema perheenisä oli kertonut koko perheen kääntymyksestä, miestä oli alettu syyttää oman vaimonsa parittamisesta.

– Jos vain perheen äiti oli kääntynyt, yhteisö pyrki erottamaan lapset äidistään, koska silloin katsotaan, että lapsi täytyy pelastaa, Turunen sanoo.

Kirjassa käy ilmi, että vastaavanlaista on tapahtunut ennenkin. Suomessa 1990-luvulla kristityksi kääntyneen yhdeksän lapsen äidin Rahmo Mohammed Adenin lapsista kolme kaapattiin ja vietiin lähtömaahan Somaliaan 2000-luvun alussa.

Anas Hajjar: Tappotuomio on "pinnallinen fatwa"

Islamista luopumiseen liittyy monia väärinkäsityksiä, joten Kääntyneet-kirjassa Suomen islamilaisen yhdyskunnan imaami Anas Hajjar selittää asiaa uskonoppineen näkökulmasta.

Hajjarin mukaan islamissa on ehdottomia Jumalalta saatuja käskyjä sekä käskyjä, joissa hallitsijalle jää harkinnanvaraa. Esimerkiksi kielto nauttia alkoholia on ehdoton ja muuttumaton määräys, jonka profeetta Muhammed on ottanut vastaan suoraan Jumalalta.

Hajjarin mukana islam ei kuitenkaan sisällä suoraan Jumalalta saatua ehdotonta määräystä siitä, miten uskosta luopuneen kanssa on meneteltävä. Sen vuoksi kuolemantuomio on Hajjarin mukaan "pinnallinen fatwa".

Hän kirjoittaa kirjassa, että "perheet ottavat erilaiset kannat asiaan riippuen heidän ymmärryksensä tasosta" ja että "toiset keskustelevat henkilön kanssa, ja toiset taas osoittavat tyytymättömyyttään henkilön valintaan eri tavoin, kuten muidenkin uskontokuntien perheet tekevät omaisilleen".

Hajjarin mukaan uskovien yhteisöstä eli ummasta luopuminen merkitsee kuitenkin automaattisesti avioeroa ja perintöoikeuden menettämistä. Kristityksi tai juutalaisiksi kääntyneiden tilannetta pahentaa Hajjarin mukaan islamin kannalta se, että käännynnäiset hylkäävät lopullisen version Jumalan ilmoituksesta ja omaksuvat aiemman, virheellisen ilmoituksen. Tällöin käännynnäiset eivät saa sitä erityisasemaa, joka on syntymäkristityillä ja -juutalaisilla.

Hajjar kuitenkin korostaa, että luopio voi myös palata islamiin.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.