Tutkimusraportti: Kampin kappelin asiakkaat eivät ole syrjäytyneitä vaan työelämän puristuksessa
Kappelin asiakkaat ovat enimmäkseen eläkeläisiä ja työikäisiä. Yli 80 prosenttia heistä haluaa myös hiljentyä.
Kampin kappelin asiakkaista yli puolet on työikäisiä yksineläjiä. Helmikuun lopussa valmistuneessa tutkimusraportissa todetaan, että asiakkaiden esiin nostamista keskusteluaiheista jopa 40 prosenttia koskee työelämää, opiskelua, taloudellista selviytymistä tai sosiaali- ja terveyspalveluita.
Tohtorikoulutettava Susanna Riepon kirjoittamasta tutkimusraportista käy ilmi, että muita keskeisiä keskusteluteemoja olivat äkilliset kriisit ja mielenterveys. Lisäksi monia alle 40-vuotiaita puhutti asuminen.
– Asiakkaat eivät ole leimallisesti syrjäytyneitä, vaan merkittävä osa on opiskelijoita tai työelämässä, sanoo Kampin kappelin toiminnanjohtaja Kenneth Koskinen.
– Me olemme eräänlainen diakonian 112-palvelu, jossa saa välittömästi kasvotusten apua ilman ajanvarausta. Monet ovat sanoneet suoraan, että ovat selviytyneet yön yli, kun ovat tienneet voivansa aamulla tulla meille, Koskinen sanoo.
Tulevaisuudessa diakoniaa halutaan painottaa lisää
Kampin kappelin toiminta perustuu seurakuntien ja Helsingin kaupungin yhteistyöhön. Neljän sosiaaliohjaajaan lisäksi kappelissa työskentelevät muun muassa pappi, diakoni ja kirkon nuorisotyönohjaaja.
Me olemme eräänlainen diakonian 112-palvelu, jossa saa välittömästi kasvotusten apua ilman ajanvarausta.
– Kenneth Koskinen
Helsingin seurakuntien yhteinen kirkkoneuvosto esittää nyt, että kappelin nuorisotyönohjaajan virka lakkautettaisiin ja tilalle haettaisiin diakonia. Perusteluna on se, että kappelin asiakkaat ovat enimmäkseen aikuisväestöä.
– Kun kappelin toiminta käynnistettiin, oli aluksi ajatuksena, että myös Narinkkatorilla tyypillisesti oleilevat nuoret löytäisivät tiensä meille. Vähitellen työ on muotoutunut eri suuntaan, Koskinen toteaa.
Yhtenä syynä on se, että kappelista puuttuvat sellaiset oleskelutilat, joita puolestaan naapurin Walkers-talo tarjoaa nuorisolle.
– Walkers on alusta lähtien ollut erinomainen jalkautuvassa työssä. Yhteistyömme on tiivistä ja tärkeää, Koskinen sanoo.
Kaupungin ja kirkon yhteistyö koetaan hyväksi
Tutkimusraportin mukaan Kampin kappelin asiakkaat arvostavat asiakaslähtöisyyttä, jossa he itse voivat jo ovella valita, haluavatko he keskustella kaupungin vai kirkon työntekijän kanssa.
Useimmiten asiakkaat eivät halua niinkään puhua hengellisyydestä. Tutkimusraportista käy ilmi, että jopa 80 prosenttia asiakkaista halusi keskustelujen jälkeen kuitenkin hiljentyä kappelissa itsekseen.
Kenneth Koskinen haluaa turvata nykymuotoisen työjärjestelyn.
– Olennaista on, että meillä on riittävän suuri henkilöstö päivystämässä näin laajalla aukioloajalla, Koskinen sanoo.
– Viime vuonna kirjattiin 1 500 sielunhoidollista ja psykososiaalista kohtaamista. Tässä mittakaavassa Kampin kappelin toiminta on ainutlaatuista, hän sanoo.
Jaa tämä artikkeli:
Toimitus suosittelee
Kampin kappelin toiminta nykymuodossaan loppui irtisanomisten seurauksena – keskusteluapua ei enää pystytä tarjoamaan
AjankohtaistaSuurin osa Kampin kappelin työntekijöistä irtisanottiin. Taustalla vaikuttaa myös se, ettei kappelia pystyttä laajentamaan nykyisessä taloustilanteessa.