null Uusisilta: Pride-kuukausi ei takaa sitä, että suuryritys on ystäväsi – myös kirkko syyllistyi pinkkipesuun

Uusisilta: Pride-kuukausi ei takaa sitä, että suuryritys on ystäväsi – myös kirkko syyllistyi pinkkipesuun

Pride antaa yrityksille mahdollisuuden kiillottaa omaa kuvaansa, mutta ihmisoikeudet pitää muistaa kaikessa toiminnassa.

Pride-kuukausi näkyy Helsingin kaduilla koko kesäkuun ajan huipentuen kuun lopussa vietettävään Pride-viikkoon. Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksia puolustava Pride-kulkue sai alkunsa Yhdysvalloissa kesällä 1969 järjestetyn Stonewall-mellakan muistokulkueena, mutta myöhemmin kapitalismi on pilannut tämänkin juhlan.

Pinkkipesulla tarkoitetaan sitä, että yritys esiintyy Priden aikaan ihmisoikeuksien edistäjänä, mutta pyrkiikin tällä vain edistämään omaa myyntiään. Viime vuonna Helsinki Priden yhteistyökumppania Zalandoa syytettiin pinkkipesusta, sillä yhtiö oli Prideillä mukana sloganilla ”vaatteilla ei ole sukupuolta”, mutta myi silti vaatteita nettisivuillaan binäärisen sukupuolijaottelun mukaan. Yhtiö lupasi puuttua tähän epäkohtaan jo viime vuonna, mutta muutosta saa odotella, sillä vaatteet jaotellaan Zalandon sivuilla edelleenkin miesten ja naisten vaatteisiin.

Vaatejätti H&M hehkuttaa Pridea sosiaalisessa mediassa ja puolustaa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksia #BeyondTheRainbow-kampanjallaan. Samaa yhtiötä on vaadittu jo vuosikymmenten ajan maksamaan elämiseen riittävää palkkaa vaatetehtaidensa työntekijöille ilman tulosta. Se, että yhtiö puolustaa ihmisoikeuksia silloin kun sillä voi lisätä myyntiä, täyttää pinkkipesun merkit, mikäli yhtiö kuitenkin toisaalla polkee kehittyvien maiden työntekijöiden oikeuksia tehtaissaan.

Kirkko ei olekaan nyt pariin vuoteen ollut Priden virallisena yhteistyökumppanina ja ehkä hyvä niin.

Myös Suomen evankelis-luterilainen kirkko toimi Helsinki Priden virallisena yhteistyökumppanina vuonna 2019. Tämä herätti monissa toivoa ja monissa tuskastusta. Ehkä Priden yhteistyökumppaniksi julistautuminen on merkki meneillään olevasta muutoksesta? Toisaalta tuntuu kaksinaismoralistiselta, että kirkko puolustaa ihmisoikeuksia näkyvästi Pride-kulkueessa samalla kun jossain toisaalla saarnataan homouden olevan syntiä. Kirkko ei olekaan nyt pariin vuoteen ollut Priden virallisena yhteistyökumppanina ja ehkä hyvä niin. Hyvällä omallatunnolla tuo voisi onnistua sitten kun seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeudet oikeasti toteutuvat kirkossa.

Nykyajan henkeen kuuluu, että on pyrittävä näyttämään vastuulliselta ja tiedostavalta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että yrityksistä olisi yllättäen tullut ihmisoikeuksien puolustajia. Valtaosa suuryrityksistä käyttää edelleen lapsityövoimaa ja perustaa ansaintamallinsa ilmastolle haitalliseen toimintaan. Pride antaa monelle yritykselle mahdollisuuden kiillottaa omaa kuvaansa, ja juuri siksi on erityisen tärkeää muistaa, ettei suuryritysten kiinnostuksen kohteena oikeasti ole ihmisoikeuksien puolustaminen, vaan oman liikevaihtonsa kasvattaminen.

Kirjoittaja on maailmantuskaa poteva ammattiaktivisti ja mystiikkaan taipuvainen harrastelijakristitty.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi