null Kuula: Yksin Raamattu -linja erehtyy, sillä kristinusko on paljon enemmän kuin mitä pyhissä kirjoituksissa kerrotaan

Kuula: Yksin Raamattu -linja erehtyy, sillä kristinusko on paljon enemmän kuin mitä pyhissä kirjoituksissa kerrotaan

Raamattu on tavallaan pysähtynyt kirja. Kun sen tekstit syntyivät, se oli siinä. Mutta kristittyjen uskonymmärrys on syventynyt Raamatun kaanonin lukkiutumisen jälkeenkin.

Lue Raamattua. Sieltä se löytyy, sillä siihen kristinusko perustuu. Näin monet protestanttisen siiven kristityt liputtavat.

Toki moni löytääkin uskon iloa Hyvästä kirjasta, minäkin. Kristinusko on silti paljon enemmän kuin pelkkä Raamattu. Se oli sitä jo alusta alkaen.

Ajatellaan Uuden testamentin aikaa. Tuolloin kristityt tiesivät uskostaan suullisen opetustradition pohjalta. Seurakunnissa kerrottiin Jumalan hyvistä teoista. Ani harvalla oli hallussaan mitään kirjallista. Raamatut tulivat jokaiseen kotiin vasta kauan reformaation jälkeen. Ensimmäisten sukupolvien kristityt saivat uskonymmärryksensä muualta kuin pyhästä kirjasta.

Niinpä ensin oli traditio, suullinen sanoma kaikesta Jeesukseen liittyvästä. Sen valossa tulkittiin Vanhaa testamenttia. Vähitellen syntyi kristillistä kirjallisuutta, joka kanonisoitiin lopulta Uudeksi testamentiksi. Sekään ei tallentanut oman aikansa uskon koko rikkautta. Kristityt tiesivät Jumalastaan paljon muutakin kuin mitä Uuteen testamenttiin sattui päätymään.

Jo alussa kristinusko oli enemmän kuin pelkkä Raamattu.

Raamatut tulivat jokaiseen kotiin vasta kauan reformaation jälkeen.

Sitä paitsi Raamattu on tavallaan pysähtynyt kirja. Kun sen tekstit syntyivät, se oli siinä. Ei niitä enää laajennettu tai täydennetty.

Mutta kristittyjen ymmärrys jatkoi kasvuaan. Jeesuksen merkitys tajuttiin syvemmin. Kolmiyhteyden ideaa pohdittiin pitemmälle. Opittiin yhä enemmän kaikesta uskoon liittyvästä. Teologianhistorian opiskelija huomaa tämän saman tien. Kristinusko on elävä uskonto, se kehittyy ja syvenee.

Raamatulliset perusteet tälle löytyvät Jeesuksen jäähyväispuheesta Johanneksen evankeliumissa. Hän sanoi, ettei ollut puhunut oppilailleen kaikkea. Mutta hänen kuolemansa jälkeen Pyhä Henki johdattaisi heitä syvempään ymmärrykseen.

Historia todistaa Jeesuksen lupauksen toteutuneen. Eteen avautuvat kirkkoisien ja -äitien vuosisadat. Keskiajan teologinen työskentely. Reformaation ja modernin ajan oivallukset. Ja lopulta meidän aikamme löydöt. Uskonymmärrys on totisesti syventynyt. Yhä uusiin kysymyksiin on löydetty vastauksia, myös sellaisiin, jotka eivät edes tulleet Raamatun ajan ihmisten mieleen.

Toki harhalaukauksiakin on ammuttu, mutta ne eivät muuta suurta kuvaa. Kristinusko on paljon enemmän kuin pelkkä Raamattu. Sen pyhät kirjat ovat kuin kasvavan tradition virran alkuvaiheista ammennettuja ämpärillisiä.

Raamatussa virtaa sama vesi kuin tradition virrassa.

Raamattu näyttäisi siis vanhenevan. Miksi sitä silti luetaan edelleen niin intensiivisesti?

Koska siinä virtaa sama vesi kuin tradition virrassa. Raamattu puhuu samasta Jumalasta kuin myöhempi uskonymmärrys. Kristityt ovat nimittäin huomanneet Raamattua lukiessaan ”syvemmän merkityksen” idean. Moni teksti kertoo enemmän kuin sen alkuperäiset kirjoittajat itse osasivat ajatella. Tuo syvempi merkitys avautuu vasta myöhemmän ymmärryksen valossa.

Tässä mielessä Raamattu on elävä kirja. Sekin kasvaa. Sen tekstit eivät lisäänny, mutta se puhuu yhä enemmän.

Yksin Raamattu -linja siis erehtyy. Raamatun rinnalla on aina kulkenut sitä syvempi uskontraditio. Tuon tradition ansiosta Raamattu puhuu edelleen niin paljon.


Kirjoittaja on ahaa-elämyksiin addiktoitunut etsijä. Ja löytäjä. Taipumusta yläpilviajatteluun. Pappi, teologian tohtori ja tietokirjailija.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää: