Kuula: Kristinusko ei tule ymmärrettäväksi kieltä uudistamalla vaan asioiden opettelulla
Jeesuksen seuraajatkaan eivät olleet opetuslapsia vaan oppilaita.
Ihmiset ovat vieraantuneita kristillisestä termistöstä. Ajatellaan vaikka sanoja Jeesus, Jumala, rukous, usko, johdatus, pelastus tai jumalanpalvelus. Täyttä yläpilveä ja kirkkolatinaa monelle. Kieltä on siis uudistettava. On löydettävä nykyajan sanat ja tavat, joilla uskosta puhutaan tuoreesti ja koskettavasti. Ja sanojen sijaan enempi elämistä ja merkityksellisyyttä.
Tätä teesiä kuulee jatkuvasti. Ja totta onkin, että pyhistä asioista voi puhua tylsästi tai innostavasti, paperisesti tai omakohtaisesti. Ja toisinaan kuulee yritystä vaihtaa kielirekisteriä toiseksi tyyliin ”rukous on taivaskännykkä”. Tosin useimmiten ymmärrysrimaa madalletaan hämärtämällä sitä, mitä sanotaan. Jumala vaihtuu Sinäksi, mysteeriksi tai kysymykseksi. Evankeliumi on ihmisyyttä, usko hämmennystä ja rukous kuuntelevaa läsnäoloa.
Kyllä minulle silloin ihan kunnollisesti opetetaan kehon sokeriaineenvaihdunta Kismet-patukasta haimassa sijaitseviin Langerhansin saarekkeisiin.
Tätäkin strategiaa tarvitaan maallisessa ajassa. Mutta se yksin ei riitä. Kristillistä sanomaa ei voida välittää pelkän kielipesun keinoilla. On selvin sanoin selitettävä, mitä kaikkea usko Jumalaan sisältää. Selkosuomen termi tälle on opetus.
Katsotaan asiaa esimerkin kautta. Menen lääkäriin ja saan diagnoosin: diabetes. Kyllä minulle silloin ihan kunnollisesti opetetaan kehon sokeriaineenvaihdunta Kismet-patukasta haimassa sijaitseviin Langerhansin saarekkeisiin – sieltä tulee insuliini. Lääkäri ei tee minua lapseksi jollakin kielitrikillä vaan sanoo, että edessä on nyt pitkä opiskelun tie. Ja itse olen toki halukas tähän, onhan asia minulle tärkeä.
Sitä ei oteta haltuun helpolla pikakurssilla, kuten ei mitään muutakaan suurta ja merkityksellistä.
Tätäkin asennetta tarvitaan kristillisessä viestinnässä. Sen kuuluu kertoa selvästi ja johdonmukaisesti, mitä kristinusko keskimäärin on. Kokonaisvaltaisena maailmankatsomuksena siihen kuuluu paljon asiaa. Ja se esittää sen omalla sanastollaan, kuten muutkin erityisalat. Ymmärtämistä ei helpoteta vaihtamalla sen sanoja toisiin, vaan selittämällä, mitä eri spesiaalitermit tarkoittavat.
Kysymys Jumalasta on kenties suurin kuviteltavissa oleva asia. Sitä ei oteta haltuun helpolla pikakurssilla, kuten ei mitään muutakaan suurta ja merkityksellistä. Alkuun pääsee kyllä uskon askeleella, mutta jos haluaa ymmärtää, mihin usko tarttuu, vaivaakin joutuu näkemään. Jeesuksen seuraajat eivät olleet opetuslapsia vaan oppilaita.
Tätä tarkoittaa kristillinen opetus. Se luottaa ihmisen aikuisuuteen ja kunnioittaa tämän tarvetta ymmärtää.
Kirjoittaja on ahaa-elämyksiin addiktoitunut etsijä. Ja löytäjä. Taipumusta yläpilviajatteluun. Pappi, teologian tohtori ja tietokirjailija.
Jaa tämä artikkeli:
Toimitus suosittelee
Pappi Kari Kuula, 59, arvostaa eläintiloja salakuvaavia aktivisteja: ”Jos eläinten tehotuotanto keksittäisiin nyt, siihen ei suostuisi kukaan”
HengellisyysKari Kuulan mukaan kristinuskosta olisi hyvinkin voinut kehittyä eläinmyötätuntoinen uskonto.