null Hiljaisen laulun retriitissä voi kokea, kuinka laulu tuntuu sormissa asti

Aino Peltomaa ohjaa hiljaista laulamista, jossa mikään ei mene väärin.

Aino Peltomaa ohjaa hiljaista laulamista, jossa mikään ei mene väärin.

Hiljaisen laulun retriitissä voi kokea, kuinka laulu tuntuu sormissa asti

Retriittiin kuuluu myös lempeää joogaa, joka vapauttaa kehoa.

Muusikko ja psykologi Aino Peltomaa, kuka osaa laulaa hiljaista laulua?

– Hiljaisessa laulussa jokainen ääni on tärkeä ja arvokas ja yhtä hyvä. Laulajan oma keho kertoo sen, mitä pitää tehdä. Hiljaiseen laulamiseen täytyy vain avautua, mikä ei aina ole niin helppoa. Haluan johdattaa ihmiset läsnäoloon ja vapautumiseen sekä äänen kokonaisvaltaiseen kokemiseen.

– Jos on huonoja kokemuksia esimerkiksi koulun laulukokeista, hiljaisen laulun kautta voi saada korjaavaa kokemusta, koska siinä kaikki, mitä tekee, on oikein.

Mihin aikakauteen hiljainen laulu liittyy?

– Hiljaisessa laulussa kiteytyy vanhan musiikin perinteestä kumpuava filosofia. Keskiaikainen musiikki voi resonoida ihmisen kehossa ja mielessä eri tavalla kuin nykymusiikki. Olen joskus saanut ohjaamastani retriitistä palautetta, että hiljainen laulu tuntuu sormissa asti. Kokemus retriitin harjoituksista voi olla hyvin erilainen laulajan omasta elämäntilanteesta johtuen.

Retriittiin kuuluu myös joogaa. Kuinka notkea täytyy olla?

– Teemme hyvin yksinkertaisia liikkeitä ja kävelemme ja laulamme. Liikkuminen on konkreettinen keino kehon vapauttamiseksi. Myös laulujen välissä tehdään helppoja joogaharjoitteita, jotka tuovat syvyyttä äänenkäyttöön ja hiljaisuuden läsnäoloon. Äänen tuottaminen ja kehon liikuttaminen ovat retriitissä lähellä toisiaan ja niillä haetaan samaa: avautumista, oman itsen löytämistä ja pysähtymistä.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää: