null Kuula: Jos et jaksa uskoa Jumalaan, Neitsyt Maria tekee sen puolestasi – ja neljä muuta syytä hypettää jumalansynnyttäjää

Kuula: Jos et jaksa uskoa Jumalaan, Neitsyt Maria tekee sen puolestasi – ja neljä muuta syytä hypettää jumalansynnyttäjää

Neitsyt Mariaan liittyvät hengelliset aarteet ovat jääneet luterilaisilta pimentoon.

Joulukortissa on Neitsyt Maria pieni vauva sylissään. Suloisessa kuvassa painopiste sijoittuu yleensä Jeesukseen. Hän on tarinan suuri ihme – mutta ei ilman Mariaa.

Jeesuksen merkitys kietoutuu syvästi hänen äitiinsä. Valitettavasti protestanttinen kristillisyys ei aina ole tunnistanut jumalansynnyttäjään sisältyviä rikkauksia, kun kapea käsitys raamatullisuudesta on kaventanut näköaloja. Katolilaiset ja ortodoksit näkevät enemmän, koska he ammentavat kristillisestä traditiosta isommalla kauhalla.

Kuunnellaan siis heidän löytöjään. Tässä viisi syytä arvostaa Neitsyt Mariaa.

 

Yksi. Protestantitkin tunnistavat hänen esikuvallisen kuuliaisuutensa. Hän suostui vapaasti Jumalan Pojan äidiksi. Samalla hänestä tuli ensimmäinen kristillinen teologi: Maria kun kätki kaiken Jeesuksen liittyvän sydämeensä ja tutkisteli sitä, kuten jouluevankeliumissa todetaan.

 

Kaksi. Naisena Maria tuo feminiinisen ulottuvuuden muuten niin maskuliiniselta näyttävään kristilliseen henkilökavalkadiin. Äidillisyyden, pehmeyden ja lempeyden, joita on vaikeampi sijoittaa miespuolisiin apostoleihin, vaikka hyviä tyyppejä hekin ovat.

Kaikkivaltiaaksi taivaan Herraksi korotettu Jeesus Kristus taas tuntuu liian etäiseltä. Hän ei ole yksi meistä, vaikka jumalihminen onkin. Maria ymmärtää ihmisten arkea paremmin kuin poikansa.

 

Kolme. ”Teille on syntynyt Vapahtaja”, enkelit sanovat jouluevankeliumissa. Kiitos siitä kuuluu Marialle, mutta syvemmässä mielessä, kuin arvaakaan.

Ihmisten ja Jumalan välille avautuu valtava kuilu. Olemisemme tapahtuu aivan erilaisilla tasoilla, toinen on luotu, rajallinen, aineellinen ja toinen luomaton aineeton henki. Niinpä tarvitaan silta näiden kahden välille.

Maria on portti, jonka kautta taivas palaa minuun.

Sen rakentaa ihmiseksi tullut Jumalan Poika. Jumalana hän kiinnittyy taivaan maailmaan, ihmisenä hän tulee meidän luoksemme niin, että kykenemme ottamaan hänet vastaan. Tämän ihmisyytensä hän sai Neitsyt Marialta. Äitinsä kohdussa taivaalliseen mahtiin kutoutui ihmispinta, jonka kautta me ihmiset yhdistymme Jumalaan.

Niinpä kaikessa ihmisen ja Jumalan kohtaamisessa on läsnä ripaus Mariaa.

 

Neljä. Maria on paras esirukoilijamme. Esirukouksen voima tulee siitä, että se on Jumalan tahdon mukainen. Siksi lottovoitot ja naapurien liukastumiset eivät mene läpi. Parhaiten tehoaa tapahtukoon sinun tahtosi -pyynnön kanssa resonoiva rukous.

Ja sen Neitsyt Maria osaa ihmisistä parhaiten. Kun hän kantoi Poikaansa kohdussaan, pyhyys täytti hänet aivan eri mitassa kuin ketään muuta. Tämä äidin ja pojan yhteys syveni Marian kuoleman jälkeen, joten perillepäässeistä hän tuntee parhaiten Poikansa sydämen ja tahdon. Siksi hänen esirukouksissaan on kaikkein suurin voima.

Toki enkelitkin rukoilevat viisaasti. Mutta Maria on yksi meistä, ihminen. Siksi hän puhuu omiensa puolesta toisella tavalla kuin enkelit. Rukoile siis puolestamme, Pyhä Maria.

 

Viisi. Tuntuuko joskus, että usko loppuu? Mikään ei liikahda taivaita kohti. Et osaa sanoa Luojallesi, tässä olen, ota minut vastaan.

Katso silloin joulukorttia, jossa Maria kantaa Jeesus-lasta sylissään. Katso sitä yhdessä varhaisten kirkkoisien ja -äitien kanssa. He rinnastivat paratiisikertomuksen Eevan ja joulukertomusten Marian toisiinsa. Naiset edustavat ihmiskuntaa, joten he toimivat meidän puolestamme.

Eeva torjui taivaan käskyn ja katkaisi yhteyden Luojaansa. Maria taas kuuli enkelin viestin, suostui Jumalan Pojan äidiksi ja toi maailmaan pelastajan. Näin Maria palauttaa sen minkä Eeva hukkasi.
Niinpä voin ajatella, että Maria sanoo minun puolestani Jumalalle kyllä. Koska hän otti vastaan Jumalan Pojan, sama liike tapahtuu minussakin. Maria on portti, jonka kautta taivas palaa minuun. En lähesty Jumalaa yksin, vaan yhdessä Neitsyt Marian ja kaikkien taivasta ikävöivien kanssa.

Tässä lepo sille, jonka oma usko loppuu. Ei se haittaa, silloin toisten usko kantaa. Marian ensin.

Kirjoittaja on ahaa-elämyksiin addiktoitunut etsijä. Ja löytäjä. Taipumusta yläpilviajatteluun. Pappi, teologian tohtori ja tietokirjailija.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi