Kirkko ja kaupunki -median verkkokävijämäärässä hurjaa kasvua tänä vuonna

Kirkko ja kaupunki -median verkkokävijämäärässä hurjaa kasvua tänä vuonna

Kasvua selittänevät ainakin koronavirus ja ihmisten hakukonekäyttäytyminen.

Tämän vuoden ensimmäisten 14 viikon aikana Kirkko ja kaupungin verkkosivuilla on vierailtu selvästi enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Keskimääräinen viikkokävijämäärä kasvoi vuoden takaisesta peräti 30 prosenttia. Tämän vuoden aikana kirkkojakaupunki.fi-sivustolla on käynyt joka viikko keskimäärin melkein 50 000 eri kävijää.

Aktiivisuus Kirkko ja kaupungin somekanavissa on hieman kasvanut, mutta suurin osa varsinaiselle verkkosivustolle kohdistuvan liikenteen kasvusta tulee hakukoneiden kautta. Suosituimmat haut, joilla sivustolle on tultu, ovat kohdistuneet paitsi koronaiheisiin – eli siihen kuinka kirkko auttaa ja toimii epidemian aikana – myös esimerkiksi suruun, toivoon, henkiseen hyvinvointiin, kuolemaan ja Jumalaan.

Markkinointitoimisto Dagmarin tuore digitaalisen median tutkimus kertoo, että erilaisten sosiaalisen median palvelujen käyttö on lisääntynyt koronakriisin myötä selvästi. Myös televisiota katsotaan enemmän ja lehtien verkkosivuilla ja mobiilisovelluksissa käydään ahkerammin. Dagmarin mukaan sanomalehtien verkkosivujen viikkokäyttäjämäärä on kasvanut alkuvuodesta seitsemän prosenttiyksikköä.

Koronakriisi ei kuitenkaan yksin selitä Kirkko ja kaupungin ennätyksellistä alkuvuotta. Aiempaa paremmat viikkokävijämäärät olivat totta jo tammi- ja helmikuussa eli ennen kuin koronakriisi iski suomalaisten arkeen.

Kirkko ja kaupungissa havaittiin pientä verkkoliikenteen kasvua marraskuisen postilakon seurauksena. Kun lakko sotki paperilehden jakelun, lukijoita ohjattiin verkkoon. Verkon viikkokävijämäärät nousivat hitusen marras–joulukuussa 2019. Se ei kuitenkaan selitä tämän vuoden puolella tapahtunutta selvää kasvupyrähdystä. Tammikuussa uudistettiin Kirkko ja kaupungin paperilehteä, jossa verkkomediaa pidetään entistä näyttävämmin esillä. Voi olla, että sekin on vaikuttanut omalta osaltaan verkkobrändin kasvavaan käyttöön.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi