Suomen Lähetyslentäjien koneet lentävät oppikysymysten yli – eli sinne, missä tarvitaan apua
Lähetyslentäjän lentokone kiitoradalla Mvolossa Etelä-Sudanissa.

Lähetyslentäjän lentokone kiitoradalla Mvolossa Etelä-Sudanissa.

Suomen Lähetyslentäjien koneet lentävät oppikysymysten yli – eli sinne, missä tarvitaan apua

Suomen Lähetyslentäjät hakee kirkon virallisen lähetysjärjestön asemaa. Järjestöllä on käytössään 130 pienkoneen ilma-armada 30 maassa.

Kirkolla on seitsemän virallista lähetysjärjestöä. Nyt tähän joukkoon hakee kahdeksas. Järjestö katsoo olevansa erilainen, seurakuntien ja tavallisten ihmisten kannalta kiinnostava ja tekevänsä sellaista työtä, jota muut järjestöt eivät tee.

– Kirkon lähetyskeskustelussa on junnattu samojen asioiden ympärillä useita vuosia. On puhuttu järjestöjen lukumäärästä, virkakysymyksistä ja rakenteista. Toivottavasti hakemuksemme vie keskustelun enemmän siihen, millaisessa lähetystyössä ja kansainvälisessä diakoniassa halutaan olla mukana, sanoo Suomen Lähetyslentäjien toiminnanjohtaja, liikennelentäjä Janne Ropponen.

Ropposen mukaan lähetyslentäjien työn ytimessä on Jumalan rakkauden palvelutyö. Lähetyslentäjät ovat ekumeeninen, kirkkokuntien välinen järjestö, joka nostaa evankeliumin siiville. Sen se tekee hyvin konkreettisesti viemällä ihmisiä ja tarvikkeita usein lähes luoksepääsemättömille seuduille.

– Kansainvälinen kattojärjestömme MAF (Mission Aviation Fellowship International) lentää kirkkojen välisten ja sisäisten opillisten kiistojen yläpuolella. Autamme siellä, missä tarvitaan ja toimimme hyvin monenlaisten kirkkojen ja järjestöjen kanssa, selvittää Ropponen.

Suomalainen lähetyslentäjä Jarkko Korhonen Dabian kentällä Tansaniassa.

Suomalainen lähetyslentäjä Jarkko Korhonen Dabian kentällä Tansaniassa.

Hengen pelastavaa apua

MAF on vuonna 1945 perustettu kristillinen järjestö, jolla on käytössään 130 pienkoneen ilma-armada 30 maassa. Lento-operaatioita on vuosittain noin 70 000.

– Iskulauseemme on flying for life ja usein onkin niin, että koneemme tuovat hengen pelastavan avun sairaslentojen kautta. Koneissamme matkustaa kirkkojen työntekijöiden lisäksi muun muassa UNICEFin ja WHO:n väkeä. Avustamme myös katastrofien uhreja.

Järjestön koneet ovat auttaneet uhreja Haitin ja Nepalin maanjäristysten ja Filippiinien ja Haitin pyörremyrskyjen jälkeen. Tällä hetkellä MAF on pienellä panoksella mukana auttamassa hurrikaani Irman uhreja Sain Martinin saarella.

Uskomme, että tällainen lähetystyö kiinnostaa myös sellaisia ihmisiä, jotka eivät perinteisesti ole löytäneet paikkaansa kirkon toiminnassa.

– Janne Ropponen, toiminnanjohtaja

– Laitamme teknologian hyvän palvelukseen. Uskomme, että tällainen lähetystyö kiinnostaa myös sellaisia ihmisiä, jotka eivät perinteisesti ole löytäneet paikkaansa kirkon toiminnassa, varmaan myös poikia ja miehiä. Heitä ainakin pyörii koneidemme ympärillä, kun esittelemme toimintaamme. Pitkään työssämme palvellut Cessna 206 -museolentokone on ollut esillä kauppakeskuksissa.

Suomen Lähetyslentäjät on pieni mutta ketterä järjestö. Vuoden 1975 jälkeen yli 50 suomalaista on lähtenyt maailmalle palvelemaan kehitysmaiden vaikeakulkuisille, usein turvattomille alueille ja pienille kentille. Tällä hetkellä MAF:n työssä on viisi suomalaista.

Lähetyslentäjät on aiemmin toiminut muiden lähetysjärjestöjen kautta, mutta nyt se haluaa lähettää lentäjänsä suoraan MAF:n palvelukseen, sillä muut järjestöt eivät ole enää voineet tai halunneet lähettää uusia työntekijöitä MAF:n työhön. Siksi järjestö toivoo pääsevansä kirkon viralliseksi lähetysjärjestöksi ja lähetti torstaina hakemuksen kirkon ulkoasiain osastolle.

– Uskomme, että virallisen lähetysjärjestön asema vahvistaisi ja tehostaisi työntekijöiden lähettämistä Suomesta sekä toiminnan jatkuvan kehittämisen MAF:n kanssa. Olisimme vastaavanlaisessa asemassa kuin Suomen Pipliaseura kansainvälisen kattojärjestönsä kanssa. Toiminnan tehostaminen on tärkeää, sillä tälläkin hetkellä on maailmanlaajuisessa lähetyslentotyössä avoinna noin 80 tehtävää, kertoo Ropponen.

– Jospa me suomalaiset voisimme lähettää edes muutaman työntekijän lisää palvelemaan tähän työhön, niin ainakin olisimme tehneet osamme, jatkaa Ropponen.

Lentäjä Michael Bottrell evakuoi Baucaussa Itä-Timorissa Isabelle Xavierien, joka kärsi raskauskouristuksesta synnytettyään kaksoset.

Lentäjä Michael Bottrell evakuoi Baucaussa Itä-Timorissa Isabelle Xavierien, joka kärsi raskauskouristuksesta synnytettyään kaksoset.

Suhtaudumme kaikkiin ihmisiin rakastavasti

Lentäjä Ryan Unger kaivaa Cessna Caravan -konetta pois Leerin kiitoradan pehmenneestä kohdasta Sudanissa.

Lentäjä Ryan Unger kaivaa Cessna Caravan -konetta pois Leerin kiitoradan pehmenneestä kohdasta Sudanissa.

Ropponen kertoo, että seurakunnissa eri puolilla Suomea ollaan halukkaita yhteistyöhön lähetyslentäjien kanssa. Hän lähettää taustatietoaineiston, jossa on useiden kirkkoherrojen nimiä ja heidän antamiaan kommentteja. Tässä joukossa ovat mukana esimerkiksi Espoonlahden kirkkoherra Jouni Turtiainen ja Tikkurilan kirkkoherra Janne Silvast.

Silvastin mukaan lähetyslentäjien toiminta innostaa lapsia ja nuoria ja on saanut myös seurakunnan luottamushenkilöt taakseen. Turtiainen muistuttaa, että lähetyslentäjien apu on tiettömien taipaleiden takana todella tarpeen ja kohdistuu kaikkiin ihmisiin kulttuurista ja uskonnosta riippumatta.

Ropposen mukaan Lähetyslentäjät on valmis allekirjoittamaan samanlaisen lähetystyön perussopimuksen kuin Suomen Pipliaseura, jota ekumeenisena liikkeenä eivät koske sopimuksen kirkon tunnustukseen liittyvät asiat.

Kun kirkossa on viime vuosina taitettu peistä tästä perussopimuksesta ja siitä, mihin sen allekirjoittajat lupautuvat, kysymys kuuluu: miten lähetyslentäjät suhtautuvat naisten pappeuteen ja sukupuolivähemmistöihin? Täällä Suomessa ja siellä, missä lennätte?

– Me suhtaudumme kaikkiin ihmisiin rakastavasti. Työmme fokus on lentokoneilla tehtävässä palvelu- ja avustustyössä ja kansainvälisessä diakoniassa, eikä oppiasioissa tai eri kirkkokuntien painotuksissa. Autamme lentokoneiden avulla kaikkia avuntarvitsijoita ketään syrjimättä. Meillä on kyllä käytössä soppi eli sop (standard operating procedures), jota noudatamme lentokoneen lentämisessä hyvin tarkasti. Se takaa turvallisen lennon.

Miten itse päädyit lähetyslentäjiin ja missä olet lentänyt?

– Halusin seurata kutsumustani palvella Jumalaa. Kouluttauduin lähetyslentäjän tehtävää varten ammattilentäjäksi ja hain rakkaan Kirsini kanssa Suomen Lähetysseuran kautta MAF:n tehtäviin. Palvelimme yhdessä MAF:n työssä Ugandassa ja Mongoliassa lastemme kanssa noin seitsemän vuotta 1998–2005.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi