Tunnettu hinduaktivisti vaatii Brahma-jumalan nimen poistamista suositusta brasilialaisoluesta – uskonto näkyy myös monissa muissa oluissa

Tunnettu hinduaktivisti vaatii Brahma-jumalan nimen poistamista suositusta brasilialaisoluesta – uskonto näkyy myös monissa muissa oluissa

Yhdysvaltalainen hinduvaikuttaja Rajan Zed on ollut esillä myös Suomessa, kun hän vaatii Kiasmaa poistamaan uskontoaiheisessa näyttelyssä olleen kuvan.

Yhdysvaltalainen uskontojenvälinen ryhmä vaatii maailman suurinta panimoyhtiötä poistamaan nimen Brahma suositusta brasilialaisoluestaan.

Ryhmässä on kristittyjä, juutalaisisia, buddhalaisia, hinduja ja jainalaisia. Sen puhemiehenä toimii tunnettu hinduaktivisti Rajan Zed, joka on aiemminkin puuttunut ilmiöihin, joita pitää hindujen uskontoa loukkaavina.

Suomessa Rajan Zedin nimi nousi esille vuonna 2009, kun hän vaati nykytaiteen museo Kiasmaa poistamaan uskontoaiheisessa Choosing My Religion -näyttelyssä esillä olleen kuvan, jota hän piti loukkaavana. Zed oli nähnyt kuvan internetissä. Kuvassa länsimainen mies vilvoitteli alastomana hotellin parvekkeella pyhässä kaupungissa Pushkarissa.

Zed johtaa Universal Society of Hinduism -nimistä järjestöä, joka kertoo tavoitteekseen vahvistaa maailmanlaajuista hinduidentiteettiä, lisätä tietoa hindulaisuudesta ja vahvistaa uskontojen välistä vuoropuhelua. Zed on ensimmäinen hindu, joka kutsuttiin pitämään rukoushetkeä Yhdysvaltain senaatissa vuonna 2007.

Heinäkuussa uutistoimisto AP uutisoi, että Zed ja uskontojenvälinen ryhmä vaativat Anheuser-Busch InBev -panimoyhtiötä muuttamaan Brahma-oluensa nimen. Zedin mukaan nimi, joka on sama kuin hindujen luojajumalalla, on loukannut hinduja jo 132 vuoden ajan. Jumalan nimi ei hänen mukaansa sovi oluelle.

Suuren maailmanlaajuisen panimoyhtiön ei Zedin mukaan pitäisi ottaa käyttöön uskonnollista nimeä ja pilkata siten hinduyhteisöä. Uutistoimisto AP:n uutisen julkaisivat myös muun muassa The Washington Post, The Religion News Cervice ja katolilainen The Crux.

Nimi tulee olutpumpun keksijästä

Yhtiön latinalaisen Amerikan toiminnoista vastaavan johtajan Lucas Rossin mukaan oluen nimi ei tule hindujumalasta eikä yhtiö aio sitä poistaa. Oluen nimi on otettu hydraulisen puristimen ja hanaoluen pumpun keksineestä Joseph Bramahista ja se on 1800-luvulla väännetty Brasiliassa puhuttuun portugalin kieleen sopivaksi.

Brasilialaisille Brahma-olut on Rossin mukaan kulttuurisesti tärkeä juoma. Vaikka yhtiö kunnioittaa uskontoja, hinduvähemmistö on maassa hyvin pieni, eikä nimen muuttaminen ole yhtiöstä perusteltua. Viime vuonna kyseinen olut oli brasilialaisten suosikkilajin jalkapallon mantereen mestaruuskilpailujen eli Copa Américan sponsori.

Rajan Zedin mukaan nimi loukkaa hinduja, vaikka sen alkuperä olisi Rossin kertoman mukainen. Hindujärjestön kotisivuilla julkaistussa tiedotteessa Zed vetoaa olutyhtiön omaan lupaukseen vastuullisesta, kulttuuriset erot huomioivasta markkinoinnista.

Aiemmin tänä vuonna Zedin johtama kampanja sai englantilaisen Neepsend Brew -panimon pyytämään anteeksi sitä, että se oli nimennyt Lord Hanuman -oluensa hindu-uskonnon apinajumala Hanumanin mukaan. Jo tätä ennen kolme muuta panimoa oli taipunut pyytämään anteeksi hindujumaliin liitettyjä olutmerkkejään.

Olueen liittyy monia jumalhahmoja

Pappi, olutharrastaja ja Olut ja elämisen taito -kirjan kirjoittanut Lari Junkkari ei muista uskonnollisesti nimettyjen tai siltä kuulostavien oluiden herättäneen  aiemmin suurta polemiikkia. Ei ainakaan kristinuskon piirissä, jossa oluella on pitkä, muun muassa luostarilaitokseen ulottuva historia.

Ymmärrän, että jumalhahmon tai -nimen näkeminen olutpullon etiketissä voi tuntua ikävältä. - Lari Junkkari

– Uskoon ja uskontoon liittyvät asiat ovat monille herkkiä. Kun ajatukset oluesta, alkoholista ja uskonnosta ovat eri kulttuureissa hyvin erilaisia, ymmärrän, että jumalhahmon tai -nimen näkeminen olutpullon etiketissä voi tuntua ikävältä.

– Itse ajattelen niin, että maailma muuttuu, eikä tällaisten kulttuuristen asioiden huomioiminen ole huono asia. Minusta kannattaa etsiä sellaisia ratkaisuja, jotka eivät loukkaa, mutta eivät myöskään johda ahtaaseen rajoittamiseen, Junkkari pohtii.

Jumalhahmot liittyvät Junkkarin mukaan oluen historiaan monella tapaa. Kreikan mytologian viinin jumala Dionysios on useimmille tuttu. Sen sijaan hänen kumppaninsa Seilenos eli Silenos eli oluen jumala on vähemmän tunnettu. Muinaisilla sumerilaisilla oli oluen jumala Ninkas ja Egyptissä Osiris oli sekä maanviljelyksen että oluen jumala.

– Osiris-nimisiä oluita löytyy maailmalta. Ja norjalaisten viikinkien merenjumala Aegir oli samalla oluen jumala. Norjalaisella panimolla on viikinkijumalan nimi, Junkkari mainitsee.

Luther, Calvin, Hildegart Bingeniläinen ja Jeesus

Kristinuskon piirissä oluesta tulevat monille mieleen trappistiluostarien oluet. Oluen historiassa luostarilaitoksella on ollut iso merkitys ja olut tuotti elämäniloa myös luterilaisen reformaation käynnistäneelle Martti Lutherille.

Kalvinismin perustajan Jean Calvinin kunniaksi nimetty olut maistuu sveitsiläisille.

Kalvinismin perustajan Jean Calvinin kunniaksi nimetty olut maistuu sveitsiläisille.

Lutherille on omistettu olutmerkkejä. Sellaisen tekivät myös helsinkiläinen Kallion seurakunta ja Stadin panimo reformaation juhlavuoden kunniaksi vuonna 2017 – samoin kuin Käthe-oluen Lutherin vaimon Katharina von Boran kunniaksi. Lari Junkkarin mukaan myös kalvinismin perustajan Jean Calvinin kunniaksi on tehty nimikko-olut. Englantilainen Brakspear-panimo viittaa munkki Nicholas Breakspeariin, josta tuli myöhemmin paavi.

Kristillisten pyhimysten mukaan nimettyjä oluita on monia. Junkkari mainitsee esimerkkeinä Hildegard Bingeniläisen, joulupukin tarinaan liitetyn pyhän Nikolaoksen ja etiopilaisen pyhän Yrjön mukaan nimetyn St. George -oluen. Myös pyhälle Vitukselle on omistettu nimikko-oluita.

Jeesuskin esiintyy oluiden nimissä, vaikka sillä ei välttämättä viitata suoraan kristinuskon Jeesukseen. Esimerkiksi espoolainen Fat Lizard -panimo on tehnyt oluen, joka on saanut nimensä vetten päällä juoksevasta Basiliscus basiliscus- eli Jeesus-liskosta. Maailmalta löytyy myös Sweet Baby Jesus -niminen olut, joka viittaa hämmästystä ja tyrmistystä ilmaisevaan sananparteen. On myös Even More Jesus sekä Black Jesus -nimiset oluet. Joulun aikoihin Keski-Euroopassa julkaistaan oluita, joissa on seimiasetelma.

Valvira kielsi Buddha-oluen

Muista uskonnoista löytyy ainakin kiinalainen olut Lucky Buddha beer, jonka etiketissä esiintyy Buddha ja jonka vihreä pullo kuvaa muodoltaan nauravaa Buddhaa.

Suomessa Valvira kielsi vuonna 2015 kyseisen oluen maahantuonnin, koska uskonnon yhdistäminen alkoholijuomaan humoristisella tavalla saattaa loukata joidenkin henkilöiden uskonnollisia arvoja, kertoi Suomen Kuvalehti.

Lari Junkkari kertoo maistaneensa Buddha-olutta, samoin kuin kohun nostattanutta Brahmaa.

– Brahma on arkinen olut, soveltuu hyvin useimpien suosimaksi perusjuomaksi, hän kertoo.

Junkkari kertoo maistaneensa elämänsä aikana noin 3 000 eri olutta.

– Maksa on kunnossa, sillä monia oluita olen todellakin vain maistanut eli jakanut kolmeen pekkaan ystävieni kanssa, hän sanoo.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi