"Homoseksuaaliset teot ovat syntiä" – Suomessa mikään muu kuin luterilainen kirkko ei pohdi avioliiton avaamista
Suomessa vain luterilainen kirkko pohtii avioliiton avaamista myös samaa sukupuolta oleville pareille. Muiden kirkkojen linja on selvä: homoseksuaaliset teot ovat syntiä.

Suomessa vain luterilainen kirkko pohtii avioliiton avaamista myös samaa sukupuolta oleville pareille. Muiden kirkkojen linja on selvä: homoseksuaaliset teot ovat syntiä.

"Homoseksuaaliset teot ovat syntiä" – Suomessa mikään muu kuin luterilainen kirkko ei pohdi avioliiton avaamista

Katolinen, ortodoksinen, helluntai-, vapaa- ja baptistikirkko eivät pidä mahdollisena, että samaa sukupuolta olevia pareja vihittäisiin avioliittoon.

Luterilaisen kirkon kirkolliskokous pyöritteli viime viikolla jälleen, tulisiko kirkon vihkiä avioliittoon samaa sukupuolta olevia pareja. Vääntö on jatkunut vuosia, ja aktivistit luterilaisen kirkon sisä- ja ulkopuolella ovat syyttäneet kirkkoa seksuaalivähemmistöjen syrjinnästä. Piispat julkaisivat viime kesänä selvityksen, jonka mukaan kirkon oppi ei tällä hetkellä salli samaa sukupuolta olevien parien vihkimistä, mutta nykyisistä piispoista arkkipiispa Kari Mäkinen, Helsingin piispa Teemu Laajasalo ja Porvoon piispa Björn Vikström ovat toivoneet, että avioliittokäsitystä muutetaan.

Muissa Suomen kirkkokunnissa asiasta ei juuri keskustella: kristillinen avioliitto kuuluu miehelle ja naiselle.

Suomen toiseksi suurin kirkkokunta on ortodoksinen kirkko. Ortodokseille miehen ja naisen välinen avioliitto sakramentti eli "Jumalan näkymättömän armon näkyvä välikappale". Sakramentteihin ei noin vain kajota.

– Siihen ei ole tulossa mitään muutoksia, kertoo ortodoksisen kirkon vastaava tiedottaja Maria Hattunen.

Hattunen muistuttaa, että Suomen ortodoksinen kirkko on Konstantinopolin ekumeenisen patriarkaatin alainen ja osa maailmanlaajuista ortodoksista kirkkoa. Mikään ortodoksinen paikalliskirkko ei voi itse tehdä oppia koskevia päätöksiä.

Viimeksi samaa sukupuolta olevien väliset suhteet nousivat ortodoksisessa maailmassa esiin Kreetalla kesäkuussa 2016 kokoontuneessa panortodoksisessa kirkolliskokouksessa.

– Suuren ja Pyhän Synodin avioliittoa käsittelevässä päätösasiakirjassa todetaan, että kirkko ei hyväksy jäsenilleen samaa sukupuolta olevien välisiä liittoja eikä muitakaan avioliittoa korvaavia yhteiselämän muotoja.

Ankaraa muotoilua ei Hattusen mukaan kuitenkaan pidä ymmärtää väärin.

– Homoseksuaalisuutta on ortodoksisen kirkon piirissä pidetty syntinä, mutta ei yhteisöstä pois sulkevana syntinä – kuten ei esimerkiksi aviorikostakaan. Kirkossa on tilaa meille kaikille eri tavoin puutteellisille ja keskeneräisille ihmisille, Hattunen selittää.

– Esimerkiksi metropoliitta Ambrosius on linjannut, että kirkko ei vihi eikä koskaan tule vihkimään homoseksuaaleja avioliittoon, mutta yhteinen koti voidaan siunata.

"Toiveita voi toki aina olla", mutta oppositioliikettä katolilaisilla ei ole

Katolisessa kirkossa tilanne on samanlainen ortodokseilla: avioliitto on sakramentti, johon Suomen katolilaiset eivät voi vaikuttaa.

– Homoseksuaalisuus ei ole syntiä, mutta homoseksuaaliset teot ovat, sanoo Katolisen tiedotuskeskuksen johtaja Marko Tervaportti.

– Mutta kaikki avioliiton ulkopuolinen seksi on katolisen kirkon näkökulmasta syntiä. Homojen välinen seksi ei ole mitenkään erityistä.

Ihmiset ovat syntisiä, me kaikki olemme, ja siinä suhteessa ei ole mitään eroa homoseksuaalin tai heteroseksuaalin välillä.

– Suomen vapaakirkon kirkkokunnanjohtaja Hannu Vuorinen

Tervaportin mukaan Suomessa on kirkossa aktiivisesti käyviä homoseksuaaleja katolilaisia, mutta Suomessa kirkon sisällä ei ole oppositioliikettä, joka ajaisi kirkon avioliittokäsityksen muuttamista.

– Toiveita voi toki aina ihmisillä olla, mutta kuvitelmaa siitä, että kirkko tässä suhteessa muuttaisi käsitystään ja opetuksiaan, ei ole.

Tervaportti huomauttaa myös, että vihkimisoikeus valtion edessä ei ole Suomen katoliselle kirkolle erityisen tärkeää.

– Avioliitto on sakramentti. Se, tarvitseeko pariskunta, joka on kirkossa solminut avioliiton, myös maallisten viranomaisten edessä oman vahvistuksensa, on ihan eri asia. Sillä ei ole kirkon sakramenttikäsityksen suhteen mitään merkitystä.

Kaikilla on omat kiusauksensa, ja joillakuilla se on homous, ajatellaan vapaissa suunnissa

Suomen helluntaikirkko päättää opistaan itse, eikä avioliitto ole sille sakramentti. Hallituksen puheenjohtaja Mikä Yrjölä on kuitenkin samoilla linjoilla ortodoksien ja katolilaisten kanssa.

– Avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto. Siihen on vuosituhantiset perinteet. Näemme, että se on edelleen oikea tapa tulkita Raamattua. Emme ole muuttaneet kantaamme.

Myös Yrjölä erottaa toisistaan homoseksuaaliset taipumukset ja homoseksuaalisuuden harjoittamisen. Ensimmäinen ei ole syntiä, mutta jälkimmäinen on, aivan samoin kuin vaikka ahneus.

Helluntaikirkko on saanut vihkioikeuden vasta kymmenisen vuotta sitten. Mikäli vihkioikeudesta tulee vihkivelvollisuus, vihkimisestä luopuminen ei Yrjölän mukaan ole helluntaikirkolle suuri menetys.

Kyllä ruohonjuuritasolla aika paljon hämmentää, että osa luterilaisista papeista on lähtenyt vastoin kirkkojärjestystä vihkimään.

– Suomen baptistikirkon johtaja Jari Portaankorva

Suomen helluntaikirkon sisällä ei Yrjölän mukaan myöskään käydä debattia aiheesta.

– Ei ainakaan ole ilmaantunut. Kyllä meillä on aika konservatiivinen raamatuntulkinta kautta linjan. Enkä sanoisi, että kansainvälisesti helluntailiikkeessä tämä olisi mitenkään ajankohtainen asia.

Suomen vapaakirkon kirkkokunnanjohtajan Hannu Vuorisen mukaan homoseksuaalisuuden harjoittamien on syntiä, mutta homoseksuaalit eivät ole sen kummempia syntisiä kuin muutkaan.

– Ihmiset ovat syntisiä, me kaikki olemme, ja siinä suhteessa ei ole mitään eroa homoseksuaalin tai heteroseksuaalin välillä, Vuorinen sanoo.

– Me olemme kaikki Jumalan armon varassa. Kukin kamppailemme erinäisten syntitottumusten ja kiusausten kanssa, jotka meillä ihmisinä vaihtelee.

Vuorisen mukaan Suomen vapaakirkossa ei käydä keskustelua siitä, pitäisikö kirkon avioliittokäsitystä muuttaa. Seksuaalivähemmistöjen kohtelusta sen sijaan puhutaan.

– Että millä tavalla me kykenisimme elämään käytännön seurakunnallista elämää ihmisten kanssa, jotka kamppailevat seksuaalisen suuntautumisensa kanssa. Olemme yrittäneet etsiä tapoja, joilla voisimme tukea toinen toistamme.

Luterilaisen kirkon meno hämmentää baptisteja

Suomen baptistikirkon johtaja Jari Portaankorva kertoo, että heillä avioliittokysymystä käsiteltiin joitain vuosia sitten. Kanta ei muuttunut: avioliitto on luomisjärjestyksen mukaan miehen ja naisen välinen liitto.

– Seurakunnissa ei ole mitään paineita sen muuttamiselle tai edes avaamiselle, Portaankorva sanoo.

Kukin baptistikirkko on kuitenkin itsenäinen, ja maailmalla on Portaankorvan mukaan joitain kirkkoja, joissa asiasta ajatellaan toisin.

– Esimerkiksi Ruotsissa on syntynyt uusi kirkkokunta, jossa on baptistikirkko, vapaakirkko ja metodistit. Minulla on sellainen kuva, että siellä on kahta näkemystä.

Kun Suomessa tuli voimaan laki rekisteröidystä parisuhteesta, jotkut Suomen baptistikirkon jäsenet olivat Portaankorvan mukaan sitä mieltä, että laki oli hyvä. Toisten mielestä taas ei.

– Silloin näkyi kyllä jakautumista.

Portaankorva sanoo, että luterilaisen kirkon meno herättää monissa baptisteissa kummastelua.

– Meillä on hyvin läheiset suhteet luterilaiseen kirkkoon, ja tämä on iso asia. Sillä, mitä iso kirkko päättää, voi olla vaikutuksia kirkkojen välisiin suhteisiin, Portaankorva sanoo.

– Jokainen kirkko on itsenäinen, ja perusperiaatteemme on, että kunnioitamme kaikkien kirkkojen itsenäisyyttä. Mutta kyllä ruohonjuuritasolla aika paljon hämmentää, että osa luterilaisista papeista on lähtenyt vastoin kirkkojärjestystä vihkimään.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää: