null Patriarkka Kirillin mukaan Ukrainassa käydään sotaa homouden synnin turmelemaa länsimaailmaa vastaan – ”Puhumme ihmiskunnan pelastuksesta”

Venäjän ortodoksisen kirkon johtaja, patriarkka Kirill johtamassa jumalanpalvelusta Kristus Vapahtajan kirkossa Moskovassa 27. helmikuuta. Tuolloin, neljä päivää Venäjän hyökkäyksen jälkeen, hän tuomitsi Venäjää vastaan taistelevat ukrainalaiset “pahuuden voimiksi”.

Venäjän ortodoksisen kirkon johtaja, patriarkka Kirill johtamassa jumalanpalvelusta Kristus Vapahtajan kirkossa Moskovassa 27. helmikuuta. Tuolloin, neljä päivää Venäjän hyökkäyksen jälkeen, hän tuomitsi Venäjää vastaan taistelevat ukrainalaiset “pahuuden voimiksi”.

Patriarkka Kirillin mukaan Ukrainassa käydään sotaa homouden synnin turmelemaa länsimaailmaa vastaan – ”Puhumme ihmiskunnan pelastuksesta”

Sovintosunnuntaina pitämässään saarnassa Moskovan patriarkka sanoi Donbassin alueen asukkaiden kärsineen sorrosta ortodoksisen uskonsa vuoksi.

Venäjän ortodoksisen kirkon johto jatkaa presidentti Vladimir Putinia ja Ukrainan sotaa tukevalla linjallaan. Sunnuntaina 6. maaliskuuta Venäjän ortodoksisen kirkon johtaja, Moskovan patriarkka Kirill saarnasi Kristus Vapahtajan katedraalissa Moskovassa. Saarnan aiheena oli anteeksiantamus ja pian alkava, pääsiäistä edeltävä paasto.

Kirkon nettisivuilla venäjäksi julkaistun saarnan sisältö oli kaikkea muuta kuin armoa, vaikka Kirill aloittikin sen keväästä uuden elämän symbolina ja kristinuskosta kamppailuna kuolemaa ja tuhoa vastaan. Sitten hän pääsi varsinaiseen asiaan ja kytki Ukrainan sodan metafyysiseen kamppailuun Pride-kulkueiden synnillisyyttä vastaan. Venäjän tukema Donbassin alue on hänen mukaansa tämän kamppailun uhri.

”Me tiedämme, että tätä kevättä varjostavat vakavat asiat, jotka liittyvät Donbassin alueen poliittisen tilanteen huononemiseen, lähes vihollisuuksien alkamiseen”, sanoi Kirill ja viittasi tällä länsimaiden reaktioon. ”Jo kahdeksan vuoden ajan on ollut yrityksiä tuhota se, mitä Donbassissa on. Siellä nimittäin torjutaan ehdottomasti ne niin kutsutut arvot, joita tarjoavat ne tahot, jotka vaativat valtaa maailmassa”, hän jatkoi.

Kirill: Pride edustaa uutta maailmanjärjestystä

Kirillin mukaan on olemassa uusi maailmanjärjestys, ylenmääräisen kulutuksen ja väärän vapauden maailma. Sinne pääsemiseen vaaditaan testi, joka on ”yksinkertainen ja samalla kauhea”. Se on Pride-kulkue. Jos ihmiset vastustavat Pridea, he eivät pääse sisälle tähän uuteen maailmanjärjestykseen.

Homoseksuaalisuus on Kirillin mukaan syntiä, jonka Jumala tuomitsee, ei ihmisen “inhimillisen käyttäytymisen variaatio”, jota pitäisi kunnioittaa.

”Jos ihmiskunta alkaa uskoa, että synti ei ole Jumalan lain rikkomista, että se on vain yksi ihmisenä olemisen mahdollisuuksista, sivilisaatio päättyy siihen. Pride-paraatit on suunniteltu osoittamaan sitä, että synti on laillinen tapa olla ihmisenä. Jotta pääsisi niin kutsuttujen vapaiden maiden klubiin, on välttämätöntä pitää homoparaateja”, Kirill saarnasi.

Hän totesi, että sillä, mitä nyt tapahtuu kansainvälisten suhteiden kentällä, ei ole vain poliittisia seurauksia, vaan puhutaan jostain paljon tärkeämmästä. ”Puhumme ihmiskunnan pelastuksesta, siitä päätyykö ihmiskunta Jumalan ja Pelastajan oikealle vai vasemmalle puolelle. Kaikki se, mikä liittyy synnin oikeuttamiseen, on testi uskollisuudestamme Herralle”, Kirill linjasi.

Veljet ja sisaret Donbassissa ”kärsivät uskonsa vuoksi”

Seksuaalivähemmistöjen hyväksymisellä ja siihen kytkeytyvällä ideologisella kamppailulla ei Moskovan patriarkan mukaan ole vain hengellisiä seurauksia, vaan teeman ympärillä on käynnissä todellinen sota. Kirill väittää, että “Donbassin alueen asukkaiden alistaminen ja tuhoaminen” on jatkunut jo kahdeksan vuoden ajan.

Tässä Kirill asettui tukemaan Vladimir Putinin väitettä, että Venäjä pyrkisi pelastamaan tukemiensa alueiden asukkaat kansanmurhalta ja että sen sotilaat ovat Ukrainassa rauhaa turvaamassa. Ukrainalaisten siviilien kärsimyksestä hän ei puhunut, eikä pakolaisista eikä siitä, että Venäjä olisi hyökkääjä. Donbassin alueella ei myöskään oikeasti ole tapahtunut kansanmurhaa, vaan tämä on Venäjän sotapropagandaa.

Kirillin mukaan ”veljemme ja sisaremme kärsivät oikeasti siksi, että he ovat uskollisia kirkollemme. Meidän veljemme Donbassissa, ortodoksit, kärsivät, emmekä voi muuta kuin olla heidän rinnallaan. On välttämätöntä rukoilla, että Jumala auttaisi heitä säilyttämään ortodoksisen uskon, eikä antamaan periksi maailman houkutuksille.”

Sen jälkeen Kirill esitti hurskaan toiveen, että rauha tulisi pian ja sisarten ja veljien veri lakkaisi virtaamasta ja palasi siihen, että sodan on aiheuttanut ihmisten synti. Syntiä ei sen sijaan Kirillin puheen mukaan näytä olevan Venäjän hyökkäyssota.

Poliisit pidättivät seksuaalivähemmistöjen oikeuksia puolustaneen aktivistin Nikolai Alexeyevin, kun seksuaalivähemmistöt yrittivät järjestää Pride-kulkuetta Moskovassa vuonna 2012. Venäjän seksuaalivähemmistöt elävät jatkuvassa väkivallan pelossa. Kuva: Mikhail Metzel/AP/Lehtikuva.

Poliisit pidättivät seksuaalivähemmistöjen oikeuksia puolustaneen aktivistin Nikolai Alexeyevin, kun seksuaalivähemmistöt yrittivät järjestää Pride-kulkuetta Moskovassa vuonna 2012. Venäjän seksuaalivähemmistöt elävät jatkuvassa väkivallan pelossa. Kuva: Mikhail Metzel/AP/Lehtikuva.

Kirkon ja maallisen vallan sinfonia

Miten ihmeessä tuollaista kirkollisen johtajan puhetta pitäisi tulkita? Kysymykseen vastaa Itä-Suomen yliopiston systemaattisen teologian tutkija Heta Hurskainen, joka on tutkinut Venäjän ortodoksisen kirkon ja valtion suhteita pitkään. Viime ajat hän on seurannut aktiivisesti kirkon sisäistä keskustelua sodasta tai ”sotilaallisesta erikoisoperaatiosta”, kuten Putin sodan määritteli.

Hurskaisen mukaan osa Moskovan patriarkaattiin kuuluvan Ukrainan ortodoksisen kirkon piispoista ja papistosta on Venäjän hyökkäyksen jälkeen kieltäytynyt rukoilemasta patriarkka Kirillin puolesta. Ehkä senkin vuoksi Kirill korostaa nyt puheessaan erityisesti Donbassin alueen ortodoksien tinkimätöntä oikeaa uskoa.

Vielä suuremman rajan Kirill vetää Hurskaisen mukaan Ukrainassa toimivaan Konstatinopolin ekumeeniseen patriarkkaattiin kuuluvaan ortodoksikirkkoon ja muihin kirkkokuntiin. Käynnissä on Kirillin mielestä kamppailu oikeauskoisen slaavilaisortodoksisen maailman ja läntisiä arvoja tukevan harhaan joutuneen maailman välillä.

Venäjän ortodoksinen kirkko katsoo, että Moskovan patriarkaatti on nyt ortodoksisuuden ainoa oikea äänenkantaja.

- Heta Hurskainen

Kiovalla on valtava merkitys Venäjän ortodoksiselle kirkolle, sillä siellä Vladimir Suuri otti kristillisen kasteen vuonna 988. Ollaan siis Venäjän ortodoksisen kirkon syntyjuurilla.

– Venäjän ortodoksinen kirkko katsoo, että Moskovan patriarkaatti on nyt ortodoksisuuden ainoa oikea äänenkantaja, Hurskainen kertoo.

Venäjän ortodoksisen kirkon johdossa ajatellaan myös, että Moskova on kolmas Rooma. Se on siis paikka, jonne keisarin eli tsaarin valta on siirtynyt ensin Rooman ja sitten Konstantinopolin kaaduttua. Oikeaa uskoa puolustaa siellä Bysantin keisarin tapaan valtionpäämies, joka vie koko kansaa kohti pyhyyttä.

– Koko laajassa ortodoksisessa maailmassa on tästä hyvin toisenlaisia tulkintoja. Maallisen ja kirkollisen hallitsijan yhteistyö ja yhteiseen suuntaan katsominen, sinfonia, ei ole mikään yleinen ortodoksisuutta määrittävä tekijä, Hurskainen sanoo.

Hurskaisen mukaan Venäjän ortodoksisen kirkon teologiassa vapaus kytketään Jumalan tahdon mukaiseen elämään. Länsimainen ajatus valinnanvapaudesta ei Venäjän kirkolle ole todellista vapautta, eikä myöskään läntinen demokratia ole oikea tapa hallita kansaa.

Tältä näytti ortodoksikirkon ympäristö Irpinissä Kiovan lähellä Venäjän pommituksen jäljiltä. Patriarkka Kirilliltä ei heru myötätuntoa sodan ukrainalaisille uhreille. Kuva: Pavel Nemecek/CTK/Lehtikuva.

Tältä näytti ortodoksikirkon ympäristö Irpinissä Kiovan lähellä Venäjän pommituksen jäljiltä. Patriarkka Kirilliltä ei heru myötätuntoa sodan ukrainalaisille uhreille. Kuva: Pavel Nemecek/CTK/Lehtikuva.

Käykö Putin uskonsotaa?

Tiettyjen moraalisten normien noudattaminen on Venäjään ortodoksiselle kirkolle jopa pelastuskysymys. Tähän liittyy seksuaalivähemmistöjen oikeuksien vastustaminen.

Venäjän ortodoksisen kirkon teologiassa ihmisen tavoite on kasvaa kohti Jumalaa, jumalallistua. Kirkko nostaa esiin joitakin nimettyjä yksittäisiä syntejä, jotka ovat ratkaisevia esteitä tällä tiellä. Homoseksuaalisuuden voi saada anteeksi, mutta sitä tulee katua. Kirill totesi nytkin puheessaan, että Jumala tuomitsee synnin, ei syntistä ihmistä.

– Puheessaan Kirill katsoo, että homoseksuaalisuus on valinta, ei ominaisuus. Venäjän kirkko tuomitsi samaa sukupuolta olevien avioliitot jo vuoden 2000 sosiaalidoktriinissa. Siinä tehtiin myös selväksi, että kirkon mielestä monarkia on demokratiaa parempi hallitusmuoto, Heta Hurskainen sanoo.

Kirill ja Putin ajattelevat esimerkiksi perhearvoista samalla tavalla ja korostavat Venäjän muista kansoista poikkeavaa roolia. Käykö Putin uskonsotaa?

– Putinin puheissa on jonkinlainen hengellinen näkökulma, joka kuuluu kielenkäytössä. Puheissa Putin ja Kirill ovat löytäneet toisensa, Hurskainen sanoo.

Juttua korjattu 8.3. klo 13.50. Anteeksiantamuksen sunnuntai korjattu sovintosunnuntaiksi.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää: