Kommentti: Kulkutautimyönteisyys sopii kuvaamaan rokotekriittisyyttä – päätös rokotteen ottamisesta ei ole vain oma asia
Yksittäisten ihmisten epäröinnin voi vielä jotenkin ymmärtää, mutta ei sen hyödyntämistä politiikassa, bisneksessä tai uskonnossa.
Jokainen tekee itse oman ratkaisunsa koronarokotteen ottamisesta, laki ei siihen pakota. Silti päätös ei koske vain itseä.
Päätökseni rokotteen ottamisesta koskee myös läheisiäni, perhettäni, iäkkäitä sukulaisiani, naapureitani, ystäviäni ja työtovereitani, jokaista minua kadulla vastaantulevaa. Se vaikuttaa työttömiin ja konkurssin uhkaamiin yrittäjiin. Kysymys on heidän elämästään, terveydestään, toimeentulostaan ja tulevaisuudestaan.
Kysymys ei silloin ole vain siitä, ottaisinko rokotteen itselleni vai haluanko, että vaarallinen kulkutauti jatkaa leviämistään? Haluanko ihmisten kuolevan tukehtumalla tai kärsivän pitkään koronan jälkioireista? En halua, ja siksi ilman muuta otan rokotteen.
Vaikka moni selviää taudista lievin oirein, sairaaloiden teho-osastot ovat jo täyttymässä niistä, jotka eivät selviä. Hautajaisia vietetään yhä useammassa suvussa niin kauan kuin tautia ei saada kuriin.
Ymmärrän, että jotkut muistavat vielä sikainfluenssarokotteen aiheuttamat narkolepsiatapaukset. Totta on, että koronarokotteita on kehitetty nopealla aikataululla – tosin ennennäkemättömin taloudellisin resurssein ja tutkijavoimin. Sekin pitää paikkansa, että rokotteilla voi olla sivuvaikutuksia ja joillekin ne voivat aiheuttaa allergiareaktion. Ikäihmisille ja riskiryhmille rokotteen ottaminen on takuuvarmasti pienempi riski kuin tautiin sairastuminen. Ja kun rokotteita alkavat saada muutkin, tietoa siitä, kenelle sitä ei voi antaa, on nykyistä enemmän.
Harhaisissa ajatelmissa rokotteen mukana väitetään tulevan esimerkiksi mikrosiru, jolla ihmisiä voitaisiin seurata.
Sitä en ymmärrä, että THL:n kyselytutkimuksen mukaan jopa 20 prosenttia suomalaisista ei tällä hetkellä ottaisi rokotetta, vaikka se olisi saatavilla. Haluaako tosiaan näin moni, että tauti ja sen yhteiskunnalliset sivuvaikutukset leviävät? Koulunkäynti on vaikeaa, työttömyys kasvaa, yrityksiä menee nurin, perussairauksia jää hoitamatta, hoitajat uupuvat työtaakkansa alle.
Kaikkein vähiten ymmärrän niitä, jotka ihmisten tuntemaa pelkoa hyödyntämällä kylvävät epäluuloa koronarajoituksia vastaan edistääkseen omaa hyvinvointibisnestään, poliittista uraansa, ideologiaansa tai uskonnollisia tavoitteitaan. Tämä on joko silkkaa itsekkyyttä tai selän kääntämistä tieteelle ja faktoille. Oma etu näyttää olevan tärkeäpää kuin vastuu, velvollisuus ja toisista huolehtiminen.
Myös uskonnollisissa piireissä esiintyy rokotekriittisyyttä. Esimerkiksi sellaista, jossa varoitetaan maailmanhallituksesta, Ilmestyskirjan pedosta ja pedon merkistä ja yhdistetään koronapandemian vastaiset toimet ja rokote näihin Raamatusta poimittuihin visioihin. Näissä harhaisissa ajatelmissa rokotteen mukana väitetään tulevan esimerkiksi mikrosiru, jolla ihmisiä voitaisiin seurata. Samantapaista puhetta on salaliittoteoria QAnonissa.
Arkkipiispa Tapio Luoman mukaan tällainen puhe on vastuutonta. Kirkko ja kaupungin haastattelussa hän sanoo, että Jumala on antanut ihmiselle järjen ja ymmärryksen sekä velvollisuuden käyttää niitä elämän hyväksi. Nykyaikainen lääketiede on kallisarvoinen lahja ja rokotteen ottaminen on lähimmäisenrakkautta, Luoma sanoo.
Jo ennen koronaviruksen leviämistä Maailman terveysjärjestö WHO listasi rokotteita kohtaan tunnetun epäröinnin yhdeksi kymmenestä maailman suurimmasta terveysuhasta. Jopa 1,5 miljoonaa kuolemaa voitaisiin välttää yleisimpien rokotteiden avulla.
Nyt tähän listaan voi lisätä myös ne kuolonuhrit, joita tulee siksi, että osa ihmisistä jättää rokotteen ottamatta. Siksi rokotekriittisyyden sijasta paljon kuvaavampi sana on sosiaalisessa mediassa lanseerattu kulkutautimyönteisyys. Se kertoo siitä, mitä laajamittaisesta rokotevastaisuudesta oikeasti seuraa.
Jaa tämä artikkeli:
Toimitus suosittelee
Pelon lietsojat löysivät toisensa kuin QAnonissa aiemmin – rokotepassi sai rokotteiden vastustajat koville kierroksille
AjankohtaistaRokotepassin vastustaminen ja rokotekriittisyys yhdistävät hyvin erilaisia pieniä ryhmiä. Joukossa on myös pahan valtaa pelkääviä kristittyjä. Suojelupoliisi seuraa ilmiötä.