null Moskovan patriarkaatin ja terroristijärjestö Isisin ideologiaa yhdistää moni asia, ukrainalainen pappi Ihor Shaban sanoo

Tuhottu kirkko Donetskin alueella, yksi sadoista kirkoista ja muista uskonnollisista rakennuksista, jotka Venäjän käynnistämä “pyhä sota” on raunioittanut. Kuva: Roman Pilipey/Lehtikuva/AFP

Tuhottu kirkko Donetskin alueella, yksi sadoista kirkoista ja muista uskonnollisista rakennuksista, jotka Venäjän käynnistämä “pyhä sota” on raunioittanut. Kuva: Roman Pilipey/Lehtikuva/AFP

Ajankohtaista

Moskovan patriarkaatin ja terroristijärjestö Isisin ideologiaa yhdistää moni asia, ukrainalainen pappi Ihor Shaban sanoo

Ukrainan kreikkalaiskatolisen kirkon papin Ihor Shabanin mukaan Venäjän ortodoksisen kirkon pitäisi pyytää anteeksi aiheuttamaansa tuskaa.

Helsingissä pidettiin viime viikolla kolmipäiväinen konferenssi, jossa joukko eurooppalaisten kirkkojen johtajia ja tutkijoita pohti sitä, miten kirkot voisivat vastustaa ”venäläisen maailman” ideologiaa.  Sen mukaan on olemassa ylikansallinen venäläinen kulttuuripiiri tai sivilisaatio, jota kutsutaan pyhäksi Venäjäksi tai pyhäksi Rusiksi, ja tähän kokonaisuuteen kuuluvat Venäjä, Ukraina ja Valko-Venäjä. Venäjän ortodoksinen kirkko ja valtio käyttävät venäläistä maailmaa oikeutuksena Venäjän hyökkäyssodalle Ukrainassa.

Tilaisuuden järjestivät 125 jäsenkirkosta koostuva Euroopan kirkkojen konferenssi sekä Suomen evankelis-luterilainen ja ortodoksinen kirkko. Tilaisuudessa puhuttiin siitä, miten kirkot vastaavat venäläisen maailman ideologiaan, vastustavat sen käyttöä imperialismin oikeuttajana ja toimivat rauhan puolesta.

Yksi konferenssin ukrainalaisista osallistujista oli Ihor Shaban, joka on Ukrainan kreikkalaiskatolisen kirkon pappi, teologian tohtori ja kirkkonsa uskontodialogin ja ekumeenisten asioiden johtaja. Hän piti puheen venäläisen maailman käsitteestä teologisesta näkökulmasta ja antoi Kirkko ja kaupungille haastattelun.

Puheessaan Shaban totesi, että venäläinen maailma ei ole vain poliittinen käsite, vaan se on myös näennäisteologinen ideologia. Se pyrkii pyhittämään Venäjän imperialistista toimintaa. Kirkko ja valtio muodostavat siinä yhden kokonaisuuden, jossa väkivallasta ja sodasta tehdään samalla uskonnollinen ilmiö. Yhden valtion ja yhden oikeauskoisen kirkon liitto esitetään Jumalan tahdoksi.

Moskovan patriarkaatissa ajatellaan, että Moskova on pyhä ja sen vastustaja länsi on syntinen ja kadottanut Jumalan. Venäjä on ”kolmas Rooma”, jonka tehtävänä on pelastaa maailma. ”Kun patriarkka Kirill siunaa sotilaat tappamaan ja kutsuu sotaa hengellisten arvojen puolustamiseksi, se on harhaoppia, jonka ovat tuominneet sadat ortodoksiteologit ympäri maailmaa”, Shaban sanoi puheessaan.

”Me taistelemme maamme tulevaisuudestamme”

Kirkko ja kaupungin haastattelussa Ihor Shaban kertoi, että Ukrainan kreikkalaiskatoliseen kirkkoon kuuluu noin 12 prosenttia maan väestöstä eli noin 5–6 miljoonaa ihmistä. Kirkko on Shabanin mukaan samaa juurta Ukrainan kahden ortodoksisen kirkon kanssa, joista se erkani 1500-luvun lopussa. Se noudattaa ortodoksista jumalanpalvelusjärjestystä, mutta on osa globaalia katolista kirkkoa. Paavi on kirkon pää. Kirkolla on Ukrainan lisäksi eri puolilla maailmaa noin 3–4 miljoonaa jäsentä.

Pappi Ihor Shabanin mukaan neljä miljoonaa ukrainalaista on menettänyt sodassa kotinsa ja 58 prosenttia perheistä tarvitsee humanitaarista apua. “Tämä on sotaa totuuden ja valheen, vapauden ja orjuuden ja elämän ja kuoleman kulttuurin välillä”, hän sanoi. Kuva: Kinga Majewska/CEC

Pappi Ihor Shabanin mukaan neljä miljoonaa ukrainalaista on menettänyt sodassa kotinsa ja 58 prosenttia perheistä tarvitsee humanitaarista apua. “Tämä on sotaa totuuden ja valheen, vapauden ja orjuuden ja elämän ja kuoleman kulttuurin välillä”, hän sanoi. Kuva: Kinga Majewska/CEC

Sota vaikuttaa kirkkoon monin tavoin. Ensinnäkin kirkko on joutunut pohtimaan sitä teologisesti. Se on julkaissut asiakirjan, jossa pohditaan, missä tilanteissa on oikeutettua puolustautua väkivalloin.

– Kun on kyse vain itsestä ja omasta hengestä, jokainen kristitty voi päättää, ettei puolusta itseään väkivalloin. Mutta jos vaarassa on perhe, lapsia ja vanhuksia, velvollisuutemme on puolustaa heitä. Samalla tavoin jokainen on velvollinen puolustamaan maataan. Me taistelemme maamme tulevaisuudesta, Shaban sanoo.

Kaiken materiaalisen ja henkisen avun lisäksi me rukoilemme.

Kreikkalaiskatolinen kirkko pyrkii yhteistyössä muiden ukrainalaisten kirkkojen, kuten luterilaisen kirkon kanssa, auttamaan köyhiä, sodassa haavoittuneita sekä omaisensa ja kotinsa menettäneitä. Kirkko saa apua myös ulkomailta, esimerkiksi muilta katolisilta kirkoilta. Kirkolla on parantumiskeskuksia, joissa annetaan fyysistä ja psykososiaalista apua. Se jakaa ruokapaketteja tarvitseville.

– Kaiken materiaalisen ja henkisen avun lisäksi me rukoilemme. Tehtävämme on rukoilla sodassa terveytensä menettäneiden puolesta, rauhan puolesta ja niiden puolesta, joiden omainen on kuollut tai kateissa.

Valeteloituksista on vaikea toipua

Vaikka kreikkalais-katolinen kirkko toimii pääosin Ukrainan länsiosissa, sillä oli ennen sotaa seurakuntia ja pappeja Venäjän nykyisin miehittämillä alueilla. Krimillä seurakunnat lakkautettiin ja papit joutuivat muuttamaan pois pian vuoden 2014 miehityksen jälkeen. Luhanskissa ja Donetskissa eli Donbasin alueella seurakuntia ei enää ole. Venäläiset pidättivät kaksi sinne jäänyttä pappia. Heistä ei 18 kuukauteen kuulunut mitään.

– Ajattelimme heidän kuolleen, mutta sitten heidät vapautettiin. He olivat kauheassa kunnossa sekä fyysisesti että psyykkisesti. Toinen heistä alkaa pikkuhiljaa kuntoutua, toisella on yhä suuria vaikeuksia. Venäläiset olivat muun muassa vieneet heidät ainakin kymmenen kertaa teloitettaviksi. Valeteloituksista on psykologisesti erittäin vaikea toipua. Monien muidenkin kirkkojen, erityisesti protestanttisten kirkkojen pappeja on tapettu ja kidutettu venäläisten miehittämillä alueilla, Ihor Shaban sanoo.

Ukrainalaisen lastenkirjailijan ja runoilijan Volodymor Valenkon jäännökset löydettiin Izjumin metsästä joukkohaudasta. Venäläiset ampuivat hänet Makarov-pistoolilla. Hänet tunnistettiin DNA-näytteen avulla. Hautajaisia vietettiin joulukuussa 2022 Pyhän Demetriuksen kreikkalaiskatolisessa kirkossa Harkovassa. Kuva: Vyacjeslav Madievskyy/Ukrinform/Lehtikuva.

Ukrainalaisen lastenkirjailijan ja runoilijan Volodymor Valenkon jäännökset löydettiin Izjumin metsästä joukkohaudasta. Venäläiset ampuivat hänet Makarov-pistoolilla. Hänet tunnistettiin DNA-näytteen avulla. Hautajaisia vietettiin joulukuussa 2022 Pyhän Demetriuksen kreikkalaiskatolisessa kirkossa Harkovassa. Kuva: Vyacjeslav Madievskyy/Ukrinform/Lehtikuva.

Shabanin mukaan on tuskallista kokea, kuinka venäläisen maailman ideologiaa käytännössä toteutetaan. Se, että kristityt lähetetään taistelemaan toisiaan vastaan, on surullista. Hän huomauttaa, että tilanteesta eivät ole vastuussa vain Vladimir Putin ja patriarkka Kirill, vaan sotaa tuetaan Venäjällä laajasti.

– Useiden tutkimusten mukaan 75 prosenttia venäläisistä kannattaa sotaa.

Onko Venäjän ortodoksinen kirkko menettänyt kristillisyytensä?

– Ainakin se on hyvin lähellä sitä. Toki ymmärrän, että Venäjällä on yhä hyviä pappeja jäljellä, mutta he ovat kovin hiljaa. Venäjän ortodoksinen kirkko voisi vielä palata tältä tieltä, mutta silloin sen täytyisi ensimmäiseksi ymmärtää se tuska, jota he ukrainalaisille aiheuttavat. Nyt Venäjällä ollaan pikemminkin ylpeyttä siitä, mitä tapahtuu.

Aitoon dialogiin tarvitaan kaksi osapuolta

Ihor Shabanin mukaan ennen Ukrainan sotaa puhuttiin paljon terroristijärjestö Isisistä ja siitä, miten se perusteli väkivaltaista toimintaansa islamilaisen kalifaatin luomiseksi.

– Moskovan patriarkaatin johtamalla Venäjän ortodoksisella kirkolla on paljon yhteistä Isiksen kanssa: Isisin tapaan he näkevät ainoastaan itsensä olevan pyhiä ja Jumalan valittuja. He ovat varmoja siitä, että ovat oikealla tiellä ja että ne, jotka vastustavat heitä, ovat väärässä. Nämä vastustajat voidaan eliminoida pyhässä sodassa, jossa taistelussa kaatuneille luvataan pääsy taivaaseen. Tämähän on täysin sama kuin Isiksen teologia, Shaban vertaa.

Shabanin mukaan muiden kristillisten kirkkojen on sanottava yksiselitteisesti, että tällainen on väärin. Hän iloitsee siitä, että monet kirkot ovat näin tehneetkin ja että ne toimittavat apua Ukrainaan. Sen lisäksi on tärkeää, että kristityt muualla maailmassa rukoilevat Ukrainan ja oikeudenmukaisen rauhan puolesta. Ehkä joskus koittaa aika myös käydä dialogia Venäjän ortodoksisen kirkon kanssa, mutta sen aika ei ole vielä. Aitoon dialogiin tarvittaisiin kaksi osapuolta, eikä Venäjällä olla siitä kiinnostuneita.

– Venäjän ortodoksisen kirkon pitäisi pyytää anteeksi toimintaansa. Niin kristittyjen pitäisi uskomme mukaan toimia ja pyrkiä korjaamaan tekemänsä vääryydet. Vaikka näin tapahtuisi, dialogi ei ole helppoa, sillä niin monet ukrainalaiset ovat menettäneet sodassa läheisiään. Olemme silti valmiita vuoropuheluun, mutta kuten sanoin, siihen tarvittaisiin myös venäläinen osapuoli.

Julkilausuma: “Venäläinen maailma vääristää evankeliumin”

Helsingissä pidetty konferenssi, johon osallistui noin 90 kirkkojen edustajaa ja akateemikkoa ympäri Eurooppaa, tuomitsee julkilausumassaan venäläisen maailman ideologian, Venäjän hyökkäyssodan ja pyhän sodan käsitteen.

Julkilausuman mukaan Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan, jonka polttoaineena venäläisen maailman ideologia toimii, on sotilaallinen, poliittinen ja humanitaarinen hyökkäys, joka uhkaa miljoonien ihmisten henkeä ja koko Euroopan perusteita. Venäläisen maailman ideologia kieltää Ukrainan ja muiden Venäjän naapurikansojen kansallisen identiteetin ja itsemääräämisoikeuden.

Venäjän ortodoksinen kirkko antaa ideologialle näennäisteologista tukea, vaientaa omat pappinsa ja perustelee Venäjän hyökkäyssotaa perinteisten arvojen puolustamisella. Venäläisen maailman ideologia vääristää evankeliumin, sillä evankeliumin mukaan jokaisella ihmisellä on yhtäläinen ihmisarvo.

Julkilausumassa tuomitaan myös harhaopiksi Venäjän ortodoksisen kirkon väitteet, että sota olisi pyhää ja sotilaan kuolema taistelussa puhdistaisi hänet synneistään. ”Sotaa ja Jeesuksen opetuksia ei voi sovittaa yhteen. Kirkkojen velvollisuus on asettaa Kristus toimintansa keskiöön”, julkilausumassa sanotaan.

Julkilausuman mukaan kirkkojen pitää vahvistaa teologista lukutaitoa, jotta uskonnollisen kielen väärinkäyttö voidaan tunnistaa ja sitä voidaan haastaa. Niiden itsensä on vastustettava kiusausta sekoittaa Jumalan valtakunnan käsite politiikkaan ja hallitusvaltaan, oli se mikä tahansa.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin ilmaisia uutiskirjeitä.